Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec PKP w Dąbrowie Górniczej. Czy powstanie szklana konstrukcja nad peronem?

Piotr Sobierajski
P. Sobierajski
Nowego dworca w Dąbrowie Górniczej nie będzie, bo nikt nie ma takich planów. Miasto chciałoby wybudować nowoczesną, szklaną konstrukcję nad peronem, ale do tego jeszcze daleka droga - pisze Piotr Sobierajski

Co dalej z dąbrowskimi dworcami? To pytanie zadają sobie od dobrych kilkunastu miesięcy nie tylko pasjonaci kolejnictwa i historii, ale przede wszystkim pasażerowie. Wieści nie są dzisiaj niestety najlepsze, a miastu coraz trudniej dojść do porozumienia z PKP S.A., które co i rusz wymyśla nowe koncepcje.

Zaczynając od początku największe emocje wzbudza oczywiście brak dworca w centrum miasta. Nowego nie będzie i z tą myślą powoli muszą się oswajać i mieszkańcy, i lokalne władze. Co więc w zamian? - Tak naprawdę ogromnego dworca nie potrzebujemy. Całkiem dobrym rozwiązaniem może być nowoczesna konstrukcja nad przebudowanym peronem, gdzie pasażerowie mogliby w cieple oczekiwać na przyjazd pociągu. Tam znalazłyby się także m.in. miejsca do siedzenia, toalety, automat z biletami. Wszystko, co zapewniałoby podróżnym komfort w oczekiwaniu na podróż. Jesteśmy w stanie partycypować nawet w kosztach budowy takiego nowoczesnego obiektu - mówi Bartosz Matylewicz z UM. - Problemem są jednak plany kolei, która właśnie opracowuje studium. A to ma dać odpowiedź na pytanie, w jakim kierunku będzie zmierzał rozwój kolei w województwie śląskim. Nie wiemy więc, czy przez nasze miasto będą przebiegać dwa tory, czy może cztery i powstaną osobne dla ruchu regionalnego. To sprawia, że o konkretach trudno mówić, ale cały czas prowadzimy w tej sprawie rozmowy z PKP - dodaje.

Na razie PKP PLK remontuje nadal część torowiska Centralnej Magistrali Kolejowej w rejonie Dąbrowy, będzie też remontować peron dworcowy, pojawią się nowe podjazdy dla niepełnosprawnych, nowe szlabany, zwiększające bezpieczeństwo przechodzących przez tory. Z budynku byłego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej wyprowadzony zostanie dyżurny ruchu, a miejsce dla niego znajdzie się w budynkach kontenerowych.

- Prace przebiegają zgodnie z planem, tak więc wszystkie zaplanowane zmiany powinny zostać w tym roku zrealizowane - przyznaje Helmut Klabis, dyrektor ds. technicznych zakładu Polskich Linii Kolejowych w Częstochowie. PKP budynek dworca chce zburzyć, ale na razie nie ma wniosków w tej sprawie. - Oficjalnie PKP zwróciło się do nas jedynie z wnioskiem dotyczącym planów wyburzenia byłego pałacyku naczelnika w Ząbkowicach - mówi Bartosz Matylewicz.

Gorzej cały czas wygląda natomiast sprawa z dworcami w Gołonogu i Strzemieszycach Południowych, które nadal mają nieuregulowany stan prawny działek, co wyklucza przekazanie ich miastu. PKP zaproponowało w październiku 2011 r. przekazanie dworca PKP w Ząbkowicach miastu, w zamian za długi wobec samorządu. Okazuje się jednak, że PKP takich długów… nie ma. Tak więc takie rozwiązanie też trudno wprowadzić w życie.

Tak powinien wyglądać dworzec kolejowy w DG. Koncepcja architektoniczna [WIZUALIZACJE]

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto