Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza, Sławków: Euroterminal i spółki tracą. Mostek zamknięty, nie będzie też nowej drogi

PAS, mat. prasowe
Sławkowianie i Euroterminal w Sławkowie liczą na przyspieszenie tempa prac przy remoncie i odbudowie mostku w Strzemieszycach, przy skrzyżowaniu ulic Rudnej z Rodzinną. Obecnie (od października 2012 r.) wprowadzony został tam zakaz przejazdu dla samochodów o tonażu ponad 12 ton, co ma dziś komplikować bieżącą działalność Euroterminala i być uciążliwe dla mieszkańców Sławkowa, którzy skarżą się już nawet w Urzędzie Wojewódzkim.

Na razie spokój mają natomiast mieszkańcy Strzemieszyc, chociaż mostek i tak musi być wyremontowany, ponieważ jego aktualny stan zagraża kierowcom i pieszym. Miasto pod koniec 2012 roku zleciło opracowanie ekspertyzy, która potwierdziła konieczność dokonania rozbiórki i wybudowanie
nowego mostu. Do końca kwietnia 2013 roku Urząd w Dąbrowie Górniczej ma uzyskać pełną dokumentację projektową. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę oraz wyłonieniu wykonawcy realizacji zadania rozpoczną się prace rozbiórkowe i budowlane. Zgodnie z planami cała inwestycja ma się zakończyć w tym roku.

W najbliższym sąsiedztwie Międzynarodowego Centrum Logistycznego Euroterminal w Sławkowie zlokalizowane są terminale kolejowe: Polski Gaz S.A., LHS Sławków Płd. oraz Arcelor Mittal Poland S.A., zaś w obrębie samego Euroterminalu funkcjonują: "Euroterminal Sławków" Sp. z o.o., Europejskie Technologie Górnicze Sp. z o.o., Terminale Przeładunkowe Sławków Medyka Sp. z o.o., terminal przeładunku gazu BP Europa SE Oddział w Polsce oraz Bazy Przeładunkowo – Magazynowej Towarów Rolno – Spożywczych TCC Polska Sp. z o.o. Praca ww. Spółek opiera się w dużej części na przeładunkach towarów dowożonych drogą kolejową na samochody i odwrotnie. Ponadto, na terenie Euroterminalu w Sławkowie znajduje się odział Izby Celnej, co również skutkuje znaczącym ruchem transportu samochodowego, który dociera tu w celu dokonania odprawy celnej.

Wprowadzenie zakazu poruszania się po ww. obiekcie mostowym pojazdów, których masa rzeczywista przekracza 12 ton, powoduje, że zdaniem przedsiębiorców ze Sławkowa dziś praktycznie cały transport samochodowy odbywa się objazdem przez Sławków, co w praktyce wydłuża trasę dojazdu do Euroterminalu o około 20 km. Wydłużenie trasy o taki dystans przekłada się z kolei na podniesienie kosztów każdego frachtu o ok. 80 złotych (długość trasy oraz dwie dodatkowe bramki viatoll), co przy krótszych trasach transportowych (np. na terenie Śląska i okolic) sprawia, że transport ten jest zbyt drogi i oferta funkcjonujących na tym terenie przedsiębiorstw przestaje być konkurencyjna.

Jak twierdzą istniejące ograniczenie może stanowić poważne zagrożenie dla funkcjonowania przedsiębiorstw na terenie Euroterminala i w okolicy, a jak wiadomo, jest to miejsce pracy dla wielu mieszkańców, również z terenu Dąbrowy Górniczej.

W szerszej perspektywie należy wziąć pod uwagę od wielu lat ciągnącą się kwestię realizacji przedsięwzięcia „Budowa połączenia terminalu w Sławkowie z drogą krajową nr 94 w Sławkowie oraz drogą krajową nr 1 w Sosnowcu” - staje ona pod coraz większym znakiem zapytania. Wygasła prawomocna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji tego przedsięwzięcia, w dalszym ciągu nie przesądzono sprawy nadania kategorii nowoprojektowanej drodze, a co więcej, nie znalazła się ona w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015.

27 grudnia 2012 r. uzyskano informację z GDDKiA, że w obowiązującym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na 2011-2015 budowa połączenia terminala w Sławkowie z drogą DK94 i drogą S-1 nie została ujęta. Ponadto z uwagi nieuzgodnienia przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przebiegu projektowanej drogi krajowej, prace projektowe zostały wstrzymane. Jednocześnie, bezsprzecznym pozostaje fakt, że brak tego postulowanego od lat rozwiązania, wpływa destrukcyjnie na stan lokalnej infrastruktury drogowej gmin Sławków, Dąbrowa Górnicza czy Sosnowiec, czego przykładem jest m.in. rozbiórka istniejącego i konieczność budowy nowego wiaduktu w ciągu ulicy Rudnej w Dąbrowie Górniczej.

– Pragniemy tym samym zwrócić uwagę na fakt, iż zaniechanie, czy też odłożenie na bliżej nieokreśloną przyszłość, terminu realizacji „Budowy połączenia terminalu w Sławkowie z drogą krajową nr 94 w Sławkowie oraz drogą krajową nr 1 w Sosnowcu”, będzie skutkował dalszą dewastacją lokalnej infrastruktury drogowej, która nie jest w stanie sprostać obciążeniom, wynikającym z bardzo natężonego ruchu pojazdów z naczepami – podkreślają przedstawiciele Euroterminalu Sławków Sp. z o.o.

Sytuacje koniecznych napraw czy też wymuszonych okolicznościami zmian rozwiązań komunikacyjnych na drogach lokalnych skutkują większym obciążeniem pozostałych dróg, którymi wyznaczane są objazdy dla ciężkiego ruchu samochodowego.

– W związku z tym ruch samochodów ciężarowych do naszej spółki jest znacznie utrudniony. Wyznaczone objazdy dla samochodów ciężarowych prowadzą przez Sławków ulice, Groniec, Hrubieszowską, Kołdaczkę. Przyczyniło się do wzmożonego ruchu pojazdów ciężarowych na tych ulicach, nadmiernego hałasu co jest znaczną uciążliwością dla mieszkańców tych ulic o czym świadczy m.in. styczniowy telefon z Urzędu Marszałkowskiego z informacją na temat licznych skarg mieszkańców sławkowskich ulic – dodają przedsiębiorcy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto