Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Agito raport. Co kupujemy i jak płacimy w e-sklepie?

Materiał Partnera Zewnętrznego
Marzec’2015: Zakupy w sklepach internetowych stają się powoli nową świecką tradycją. Wraz z nią poznajemy nowe metody płatności i dostawy. Czy tak gwałtowny rozwój e-zakupów wpłynął także na bardziej nowoczesne podejście do płatności?

Według raportu banku NBP „Zwyczaje płatnicze Polaków” aż 82% wszystkich płatności detalicznych w Polsce jest realizowanych za pomocą gotówki. To najpowszechniejsza forma płatności. Jak wygląda to w przypadku coraz bardziej popularnych zakupów w sieci? Z badań wynika, że przeszło 1/3 Polaków regularnie kupuje przez Internet. Czy ta popularna forma zakupów wpływa na wzrost zainteresowania także nowymi formami płatności?

Zakupy przez Internet to wygoda i oszczędność czasu. Możemy je robić w dowolnym momencie, gdziekolwiek tylko mamy dostęp do komputera i Internetu, i co najważniejsze bez stania w długich kolejkach do kasy. W sklepach internetowych klienci, którzy już kupili dany produkt mają możliwość podzielenia się swoją opinią na jego temat z innymi obecnymi lub przyszłymi klientami sklepu. W największych sklepach, produkty są nie tylko szeroko opisane, czy pokazane na zdjęciach z różnych ujęć, ale coraz częściej prezentowane na demonstracji wideo. Łatwiej jest więc podjąć racjonalną decyzję zakupową, niż przy tradycyjnej półce sklepu, gdzie działamy zdecydowanie bardziej impulsywnie, znajdując metkę z ceną i ewentualnie opłaconego promotora polecającego daną markę.

Co kupujemy w e-sklepie?
W sieci najczęściej kupujemy elektronikę, odzież i perfumy. W dużych miastach coraz więcej ludzi przekonuje się do kupowania w e-marketach także produktów spożywczych. Sklep Agito.pl jako jedno z nielicznych miejsc w internecie z asortymentem w aż 12 różnych kategoriach, przyjrzał się najpopularniejszym kategoriom zakupowym. Należą do nich:

1. Elektronika: AGD, IT, RTV
2. Produkty dla dzieci
3. Dom i ogród
4. Zdrowie i Uroda
5. Sport i Turystyka
(Agito.pl: Ranking popularności w oparciu o dane w ujęciu ostatnich 12 m-cy)

Jak płacimy w e-sklepie?
Jeśli jednak spojrzymy na formy płatności okazuje się, że najchętniej korzystamy z form tradycyjnych. Aż w 44 przypadkach na sto za zakupy płacimy tradycyjnym przelewem bankowym. Następną najbardziej popularną formą płatności jest opłata za pobraniem. Najrzadziej korzystamy przy płaceniu z kart płatniczych i systemów ratalnych. Przy czym, jeżeli już zdecydujemy się na raty to wybieramy Raty Santander, w których cały proces decyzyjny jest zdecydowanie dłuższy.

1. Tradycyjny przelew bankowy 48%
2. Płatność za pobraniem 35%
3. Przelew online 12%
4. Karta płatnicza 3,7%
5. Raty Santander/ PayU 1%
6. Karta podarunkowa 0,3%
(Agito.pl: Ranking popularności w oparciu o dane w ujęciu ostatnich 12 m-cy)

Skąd taka przewaga tradycyjnego przelewu nad wygodnymi i szybkimi płatnościami online? Zapewne z obawy o bezpieczeństwo transakcji i świadomości korzystania z pośrednika przekazującego wpłatę do sklepu. Płacąc tradycyjnym przelewem w pełni kontrolujemy cały proces płatniczy i czujemy się bardziej anonimowi. Tymczasem transmisja danych w płatnościach online odbywa się za pośrednictwem certyfikatu typu SSL EV (Extended ValidationSecure Sockets Layer), który zapewnia najwyższy standard bezpiecznej komunikacji. Włamanie na konto może zdarzyć się nam niezależnie czy korzystamy samodzielnie z e-konta, czy poprzez płatności z zewnętrznym operatorem.

Badania pokazują, że za zakupy przy odbiorze najczęściej płacą klienci powyżej 50 roku życia. Z pewnością wynika to z ich mniejszego zaufania do płatności elektronicznych oraz przyzwyczajenia. Dostęp do bankowości elektronicznej ma obecnie ponad 51% dorosłych Polaków. Większość z nich posiada co najmniej jedną kartę płatniczą. Niemniej jednak grupą, która najczęściej z nich korzysta są osoby w wieku 18-24 lata, z wyższym wykształceniem, mieszkające w dużych aglomeracjach. Pozostali uważają, że gotówką płaci się znacznie szybciej i jest to znacznie bezpieczniejsze.

W sklepie Agito dbamy o komfort naszych klientów. Chociaż jesteśmy nowoczesną spółką wprowadzającą najnowsze technologie w tym nowe formy płatności, bierzemy pod uwagę fakt, że większość klientów wciąż korzysta z bardziej tradycyjnych sposobów. Ponad 80% naszych klientów płaci za zakupy przelewem bankowym, gotówką przy odbiorze, czy kartą podarunkową, zaś ok.20% dokonuje płatności poprzez PayU. Wyraźnie jednak widać tendencję wzrostową tej ostatniej formy płatności, pod koniec roku oczekujemy jej udziału na poziomie ponad 30%. – mówi Szymon Bujalski, Dyrektor Zarządzający Agito

Jak odbieramy zakupy w e-sklepie?
W większości e-sklepów zamówione produkty są nam dostarczone przez firmę kurierską bezpośrednio do domu. To najwygodniejsza forma odbioru zakupów, ale zazwyczaj dodatkowo płatna. Zakupy możemy również odebrać sami w punkcie odbioru lub w paczkomacie, za co zapłacimy zdecydowanie mniej lub w ogóle. Zaletą internetowych zakupów jest też możliwość zwrotu produktów w ciągu 14 dni. W przypadku sklepu Agito często możemy liczyć na promocje z darmową dostawą kurierską przy zakupach powyżej określonej kwoty.

1. Dostawa kurierska 66%
2. Paczkomaty 19%
3. Odbiór w punkcie 14%
4. Dziś dostawa 1%
(Agito.pl: Ranking popularności w oparciu o dane w ujęciu ostatnich 12 m-cy)

W tym wypadku popularność dostawy kurierskiej nie dziwi aż tak bardzo, jak to było w przypadku lidera płatności. Znacząco rośnie udział paczkomatów, które oferują pełen czasowy komfort odbioru, ale z drugiej strony ograniczone są wielkością przesyłki. Ich liczba w Polsce przekracza już 1100 punktów odbioru i cały czas rośnie. Odbiór w punkcie wybierają osoby, które najczęściej chcą sprawdzić zamówiony towar lub mają blisko do punktów odbioru osobistego.

Jakie produkty najczęściej odbieramy osobiście?
Top 15 najpopularniejszych zakupów w odbiorze osobistym otwierają pieluchy, następnie: dyski, klocki, żywność, myszy komputerowe, gry, tablety, notebooki, akcesoria do karmienia, perfumy damskie, karty graficzne, płyty główne, akcesoria do tabletów, puzzle i karty pamięci.

Reasumując, chociaż coraz bardziej przekonujemy się do możliwości zakupów jakie daje nam Internet to wciąż jednak jesteśmy przyzwyczajeni do tradycyjnych form płatności. Z pewnością tendencja ta będzie się zmieniać w czasie wraz z rozwojem sklepów internetowych, oraz wzrostem świadomości ich klientów. Sklepy powinny zatem nieustannie się rozwijać i dbać o swój dobry wizerunek. Nowoczesność platform i solidna marka w znaczący sposób przekłada się bowiem na postrzegany poziom bezpieczeństwa klienta. To zaś zachęca klientów do korzystania z większej ilości nowych funkcji sklepu, w tym właśnie nowych metod płatności, które mogą okazać się tańsze w obsłudze i lepiej monitorowane.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto