Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Będzie dwupasmówka na S1 od Podwarpia

Anna Dziedzic
30 marca, ma szansę się skończyć jeden z dłuższych przetargów drogowych - na dobudowę pasa do drogi ekspresowej S1 od Podwarpia do lotniska w Pyrzowicach
30 marca, ma szansę się skończyć jeden z dłuższych przetargów drogowych - na dobudowę pasa do drogi ekspresowej S1 od Podwarpia do lotniska w Pyrzowicach ARC
W czwartek, 30 marca, ma szansę się skończyć jeden z dłuższych przetargów drogowych - na dobudowę pasa do drogi ekspresowej S1 od Podwarpia do lotniska w Pyrzowicach. 30 marca ma się odbyć otwarcie ofert. Przetarg trwa już drugi rok. Tymczasem na wąskim odcinku S1 w tym miejscu bardzo często dochodzi do wypadków. Często śmiertelnych. Ostatni wypadek zdarzył się w czwartek wieczorem. Na szczęście nie było ofiar.

W czwartek wieczorem doszło do kolejnego w ciągu ostatnich kilku miesięcy, wypadku na drodze ekspresowej S1 w okolicach Przeczyc. S1 od Podwarpia do lotniska w Pyrzowicach to droga wyjątkowo kolizyjna. Dwupasmowa trasa za Podwarpiem nagle zwęża się do jednego pasa w obu kierunkach. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje tam dobudować dodatkowe pasy. Niestety, przetarg na wyłonienie wykonawcy tej inwestycji trwa już drugi rok... Jest jednak nadzieja, bo jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, długotrwała procedura ma szansę zakończyć się 30 marca, na kiedy to zapowiedziano otwarcie ofert przetargowych.

Na S1 dochodzi do tragicznych wypadków

Tymczasem w ciągu zaledwie ostatnich dwóch lat naliczyliśmy tam kilka bardzo poważnie wyglądających wypadków. Połowa z nich niestety skończyła się tragicznie.

Przypomnijmy: 7 grudnia 2015 roku w okolicy Mierzęcic na S1 zderzyły się trzy samochody, 10 osób rannych dwie osoby zginęły, 28 stycznia 2016 zderzenie auta osobowego z ciężarówką, 1 osoba ranna; 5 lipca 2016 r. zginął 37 letni mężczyzna, 12 listopada 2016 dwie ofiary śmiertelne, 17 lutego 2017 zderzenie dwóch aut osobowych i 2 ciężarowych, trzy osoby ranne, jedna w stanie ciężkim i ostatni z ubiegłego czwartku - czołowe zderzenie dwóch aut osobowych - dwie osoby ranne.

Co tu jest nie tak?

Co z tą drogą jest nie tak? Pytają ci, którzy nie znają jej dość dobrze. Teoretycznie wszystko jest „tak”. Od Podwarpia do lotniska w Pyrzowicach droga jest stosunkowo nowa, dobrze oznakowana, dobrze utrzymana. Ale... No, właśnie. Za Podwarpiem, komfortowa, dwupasmowa droga ekspresowa S1, nagle zwęża się do jednego pasa w obu kierunkach. Nadal jest to droga ekspresowa. Polskie przepisy zezwalają na to. To właśnie na tym, węższym odcinku S1 zdarzają się wypadki.

- Ten odcinek to jeden wielki czarny punkt - piszą internauci. - Wielu kierowców myśli, że to dalej jednokierunkowa nitka dwupasmówki - uzasadniają.

Sporo w tym racji. Dlatego, mimo że na większej części tej zwężonej S1 nie powinno się wyprzedzać, kierowcy to robią, czasem myląc wąską drogę z dwupasmówką. To tu najczęściej dochodzi do czołowych zderzeń. Dla kierowców często śmiertelnych.

Będzie dobudowa pasa. Przetarg się kończy

Problem jednopasmowej ekspresówki jest znany GDDKiA. Plany rozbudowania tej trasy o dodatkowe pasy istnieją od wielu lat. Dwa lata temu GDDKiA ogłosiła przetarg na wyłonienie wykonawcy tej inwestycji. Czas płynie, a przetarg... trwa. W ubiegłym roku ogłoszono listę 23 firm, które ubiegają się o uzyskanie kontraktu.

- Postępowanie przetargowe na budowę drugiej jezdni drogi S1 Pyrzowice - Podwarpie (z wyłączeniem odcinka Pyrzowice-Lotnisko) było prowadzone dwuetapowo. W pierwszym etapie dokonano oceny wniosków pod kątem spełniania warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców oraz weryfikację ich rzetelności, kwalifikacji i doświadczenia tak, aby do drugiego etapu składania ofert były dopuszczane firmy posiadające odpowiednie doświadczenie i zaplecze. W drugim etapie wykonawcy składali oferty na realizację budowy S1. Termin otwarcia ofert był przesuwany w związku z licznymi pytaniami wykonawców dotyczącymi treści zamówienia, a następnie z koniecznością udzielenia rzetelnych odpowiedzi. Otwarcie ofert zaplanowane jest na 30 marca 2017 roku - powiedział nam Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA w Warszawie.

Na ponad 9-kilometrowym odcinku w ciągu dwóch lat, ma zostać dobudowany dodatkowy pas z pasem awaryjnym w obu kierunkach, powstaną nowe bezkolizyjne łącznice z drogami lokalnymi, powstanie 5 wiaduktów i jeden most. To inwestycja bardzo ważna dla naszego województwa, która wpłynie bezpośrednio na bezpieczeństwo kierowców w tym miejscu.

Zresztą cała droga ekspresowa S1 według planów, przedstawionych w grudniu przez ministra infrastruktury i budownictwa, Andrzeja Adamczyka, najpóźniej w 2023 roku ma być jednolitą i komfortową drogą, dzięki której kierowcy mogą z lotniska w Pyrzowicach pokonać trasę do granicy w Zwardoniu. Trasa będzie miała status drogi ekspresowej na całym odcinku. Niewiele będzie się różniła od autostrady.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto