Dąbrowa Górnicza aleje Majakowskiego: zmiany od 17 lutego, rusza przebudowa
Zwana potocznie „alejami” dwukierunkowa arteria łączy drogę wojewódzką nr 910 (ul. Królowej Jadwigi) z dzielnicami Reden, Gołonóg i także remontowaną dziś drogą krajową nr 94. Jest więc niezwykle ważną dla mieszkańców i kierowców drogą, ale przy obfitych deszczach zamienia się w rwącą rzekę, a woda sięga tu po kolana. Dlatego pierwszym etapem będzie wycięcie drzew, które niszczą kanalizację.
- Lipy sadzone były w 1935 roku, mają więc ponad 75 lat. Drzewostan jest w kiepskim stanie zdrowotnym, występuje na nim wiele szkodników i patogenów chorobotwórczych o podłożu grzybowym. Ponadto drzewa od kilku dziesięcioleci rosną w ekstremalnych warunkach miejskich tzn. w środowisku o dużym zanieczyszczeniu powietrza i gleby. Narażone są na duże zasolenie podłoża okresie zimowym, co wywołuje fatalną w skutkach suszę fizjologiczną. Zjawisko to sprawia, że nawet w okresach wilgotnych woda z gleby nie może być w odpowiednich ilościach pobierana przez system korzeniowy tych roślin, stąd każdego roku obserwujemy regularne osłabianie, zasuszanie i zamieranie lip. Dodatkowo na takich roślinach pojawia się coraz więcej chorób oraz szkodników - i kółko się zamyka - tłumaczy Bartosz Matylewicz, rzecznik dąbrowskiego Urzędu Miejskiego. - Gdy sadzono lipy, ul. Majakowskiego nie była uzbrojona w media, tzn. w rury gazowe, wodociągowe, kanalizacyjne, przewody elektryczne, więc drzewa sobie jakoś radziły. Jednak stopniowo ich korzenie zaczynały być podcinane, a ich wzrost i rozwój ograniczany poprzez nawierzchnię asfaltową i infrastrukturę podziemną. Dlatego obecnie stan drzew jest opłakany, do tego dochodzą jeszcze coroczne zalewania podczas wiosennych intensywnych opadów deszczu - dodaje.
Dąbrowa Górnicza aleje Majakowskiego: utrudnienia dla mieszkańców, inaczej pojadą autobusy
Remont będzie też utrudniał życie mieszkańcom i przedsiębiorcom, ale został tak zaplanowany, by wszystko szło sprawnie. Dlatego w pierwszym etapie, zaplanowanym na 2014 rok, firma Eurovia zajmie się fragmentem ul. Od Królowej Jadwigi do ul. 6 Sierpnia. – Ulica zamykana będzie etapami. Tam, gdzie to będzie możliwe pojawią się miejsca do zawracania, przy ul. Przemysłowej i Norwida, potem dwie przy wydłużonym rondzie tak zwanym sercu alei – mówi Bartosz Matylewicz.
Do czerwca zamknięty ma być odcinek do wjazdów w ul. Przemysłową i Norwida, potem do ul. 6 Sierpnia. Później Eurovia przystąpi do prac na odcinku od ul. 6-go Sierpnia do skrzyżowania z ul. 11 Listopada. Ten etap ma zostać zrealizowany do końca października 2015 r. Na skrzyżowaniu z ul. 11 Listopada powstanie nowe rondo. Będą też m.in. nowe trasy rowerowe, chodniki.
Inaczej będą też kursować od 17 lutego autobusy linii: 27, 55, 175, 814 oraz 604, 634, 984. Autobusy, które do tej pory wjeżdżały w aleje, będą jechać dalej ul. Piłsudskiego i skręcać w prawo w ulicę Leśną. Pojadą nią do końca i wjadą na ul. 11 Listopada. Na tej trasie pojawi się także nowy, dodatkowy przystanek autobusowy. Kierowcy samochodów osobowych będą natomiast musieli kierować się do skrzyżowania ul. Piłudskiego z Tysiąclecia, dalej do ronda i w prawo w ul. 11 Listopada.
Harmonogram tegorocznych prac:
1. Zamknięcie I odcinka: luty - czerwiec od ul. Królowej Jadwigi do wjazdów w ul. Przemysłową i Norwida
2. Zamknięcie II odcinka: czerwiec - wrzesień – ciąg dalszy ul. Majakowskiego do pierwszego przecięcia drogi w sercu alei
3. Zamknięcie II odcinka: wrzesień - październik – wydłużone rondo w sercu alei
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?