Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza przyjęła jednolite standardy rowerowe. Tak będą budowane nowe trasy

PAS, mat. prasowe
PAS
Dąbrowa Górnicza jako pierwsza spośród członków Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej przyjęła „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”, opracowane przez Metropolię. Zarządzenie w tej sprawie podpisał prezydent Marcin Bazylak.

– Podpisałem zarządzenie wprowadzające standardy infrastruktury rowerowej, które od tej pory muszą być stosowane przy projektowaniu, budowaniu i remontowaniu infrastruktury rowerowej na terenie miasta. To, co do tej pory robiliśmy w ramach dobrej praktyki, od dzisiaj staje się standardem. Jestem przekonany, że pozwoli nam to stworzyć funkcjonalną i spójną sieć dróg rowerowych w całej Metropolii – poinformował Marcin Bazylak, prezydent miasta.

„Standardy…” precyzują kwestie związane z projektowaniem tras rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego, oznakowaniem tras dla rowerów, czy wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. Ponadto zdefiniowano w nich kwestie, jak utrzymywanie i remontowanie infrastruktury dla rowerów, a także integracja transportu zbiorowego z rowerowym. Dzięki temu nowe drogi rowerowe w Metropolii będą powstawać według ujednoliconych i wspólnych norm, podobnie jak towarzysząca im infrastruktura. Dotyczy to m.in. szerokości dróg czy stosowanej nawierzchni.

Zaleca się, by dla głównych tras rowerowych, niezależnie od natężenia ruchu rowerowego, szerokość dwukierunkowej drogi dla rowerów wynosiła co najmniej 2,5 m, a jednokierunkowej co najmniej 2 m. Szerokość drogi dla rowerów to szerokość warstwy ścieralnej. Obrzeża betonowe, krawężniki lub inne podobne elementy nie wliczają się do szerokości drogi dla rowerów.

Minimalna szerokość dla drogi jednokierunkowej ma wynosić według nowych wytycznych 1,5 m dla natężenia ruchu mniejszego niż 50 rowerów na godzinę. W przypadku ruchu na poziomie 50-150 rowerów szerokość ta określona została w dokumencie na 2 m. Jeśli rowerzystów jest jeszcze więcej, to szerokość ścieżki powinna zwiększyć się do 2,5 m. Jeśli droga będzie dwukierunkowa to jej minimalna szerokość ma wynosić 2 m, przy częstotliwości ruchu poniżej 150 rowerów na godzinę. Jeśli ruch wynosi pomiędzy 150 a 750 rowerów to szerokość określona została na 2-2,5 m. Przy jeszcze większym natężeniu ruchu rozmiary ścieżki rosną do 3-3,5 m szerokości.

Nawierzchnię drogi dla rowerów należy wykonywać z mieszanek mineralno asfaltowych grubości co najmniej 4 cm w kolorze naturalnego asfaltu, zapewniającej niskie opory toczenia a także niższe koszty inwestycyjne lub utrzymaniowe od np. kostki betonowej lub nawierzchni szutrowych. Inny kolor nawierzchni ścieralnej (np.
czerwony/bordowy) jest zalecany dla miejsc o podwyższonym ryzyku zdarzeń jak np. przy węzłach przesiadkowych, w rejonie mocno obciążonych przejść pieszych. W strefach ochrony konserwatorskiej, dopuszcza się nawierzchnie z płyt betonowych lub ciętych, kamiennych o krawędziach niefazowanych i wymiarach co najmniej 50 cm x 50 cm.

Prace nad „Standardami i wytycznymi dla infrastruktury rowerowej” trwały od sierpnia do grudnia 2018 roku. Pierwotnie zakładano, że będzie to nowelizacja dokumentu, który został opracowany jeszcze przez Górnośląski Związek Metropolitalny. Ostatecznie powstał zupełnie nowy dokument, stworzony niemal od podstaw, w konsultacji ze środowiskiem rowerzystów i przedstawicielami wszystkich gmin Metropolii.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zachęca obecnie wójtów, burmistrzów i prezydentów, by – wzorem innych miast Polski – przyjęli dokument w formie swoich zarządzeń. Dzięki temu jego zapisy będą obowiązywać na terenie danej gminy.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto