Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: pierwsze polskie miasto z elektrycznymi autobusami [ZDJĘCIA, WIDEO]

(karki)
Od dziś, w Krakowie będzie funkcjonować regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. To pierwsza w Polsce linia, na której pasażerów wozić będą trzy elektryczne pojazdy. Będą one kursować na linii 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Ta linia została wybrana przede wszystkim dlatego, że kursuje do ścisłego centrum miasta. Trzeba też było wziąć pod uwagę ograniczoną pojemność autobusów elektrycznych. Jednorazowo mogą one przewieźć od 41 do 71 pasażerów.

Elektryczne autobusy powiozą krakowian [ZDJĘCIA]

Autobusy, które będą wozić pasażerów w Krakowie, to pojazdy wyprodukowane przez firmy: Solaris Bus&Coach SA, LBUS oraz Rampini (MPK wypożyczyło ten autobus od Wiener Linien). Wypożyczone autobusy będą służyły mieszkańcom do czasu zakupu nowych autobusów elektrycznych.

Kraków już od kilku lat planował wprowadzenie autobusów elektrycznych do komunikacji miejskiej. Służyły temu m.in. kilkumiesięczne testy tych pojazdów, które były prowadzone przez MPK SA na początku ubiegłego roku. Z kolei już w 2012 roku krakowski przewoźnik przygotował i złożył projekt zakupu 10 takich pojazdów w ramach programu unijnego.

– Decyzja o uruchomieniu w Krakowie linii autobusowej obsługiwanej przez autobusy elektryczne wynika z troski o środowisko i czyste powietrze – mówił prezydent Jacek Majchrowski, w trakcie prezentacji nowych pojazdów.

Wyposażone w elektryczny napęd pojazdy nie wytwarzają zanieczyszczeń, zapewniając jednocześnie wysoki komfort przejazdu.

– W najbliższych latach inwestycje w całkowicie bezemisyjny transport publiczny wydają się nieuniknione. Kraków również włącza się w ten ogólnoeuropejski trend odciążania centrów miast od spalinowej motoryzacji – mówił Julian Pilszczek, prezes MPK, w trakcie prezentacji autobusów.

W swój pierwszy kurs autobusy elektryczne wyruszyły z placu przy Barbakanie. Z tego samego miejsca 87 lat temu, w styczniu 1927 r. zaczęły kursować autobusy na pierwszej w Krakowie regularnej linii autobusowej.

Takie autobusy będą testowane na linii:

- Autobus Solaris Urbino Electric – ma długośc 12 m, szerokość 2,55 m oraz wysokość 3,24 m. Przejazd jest bardzo cichy, całkowicie bezemisyjny (nie wytwarza żadnych szkodliwych substancji do atmosfery). Jest napędzany energią elektryczną zgromadzoną w bateriach o łącznej pojemności 210 kWh. Napędowe silniki elektryczne autobusu zamontowane są w osi, dzięki czemu w jego wnętrzu nie ma specjalnego podestu, a liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi jest większa niż w standardowych autobusach. Jednorazowo autobus może przewieźć 71 pasażerów. Autobus oferuje kilka możliwości ładowania baterii w zależności od potrzeb przewoźnika.

- Autobus LBUS CITY SLIME – ma długość 9,95 m, szerokość 2,55 m oraz wysokość 3,16 m. Pojazd jest wyposażony w baterie o pojemności 230 kWh. Ma dwa sposoby ładowania: szybki – do jednej godziny i wolny – do 8 godzin. Autobus jest niskopodłogowy, każde wyjście znajduje się na wysokości 32 cm. W autobusie mieści się jednorazowo 55 pasażerów.

- Autobus RAMPINI CARLO – ma długość 7,72 m, szerokość 2,2 m oraz wysokość 3,3 m. Może przewieźć jednorazowo 41 osób. Autobus jest wyposażony w elektryczne zespoły napędowe Siemensa. Potrzebną energię zapewniają zestawy akumulatorów o pojemności 96 kWh, które zasilają także systemy ogrzewania i klimatyzacji. Zastosowane systemy pozwalają na odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania. Pojazd jest praktycznie bezgłośny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto