Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak przygotować samochód do podróży?

Motointegrator
bardzo nowoczesne samochody dostarczają nam informacji o przewidywanym czasie lub przebiegu do wymiany oleju czy całego przeglądu. W starszych modelach posługujemy się z góry ustalonymi przebiegami w kilometrach (lub w określonym czasie), do kolejnych czynności serwisowych.
bardzo nowoczesne samochody dostarczają nam informacji o przewidywanym czasie lub przebiegu do wymiany oleju czy całego przeglądu. W starszych modelach posługujemy się z góry ustalonymi przebiegami w kilometrach (lub w określonym czasie), do kolejnych czynności serwisowych.
Większość z nas dysponuje samochodem używanym, z przebiegiem liczonym w dziesiątkach tysięcy kilometrów. Co należy sprawdzić, żeby w dłuższej podróży nic technicznego się nie przydarzyło.

Oczywiście nie zalecamy wykonywania w sprawnym samochodzie pełnego serwisu z dogłębnymi naprawami jeśli mamy właśnie przejechać kilka tysięcy kilometrów. Warto jednak zastanowić się (spojrzeć do książki serwisowej, lub w naprawdę nowoczesnym samochodzie sprawdzić jakie informacje zebrał komputer pokładowy), czy aby wkrótce nie czeka nas okresowy lub narzucony przez systemy kontrolne przegląd. Trzeba uczciwie powiedzieć, że z technicznego punktu widzenia przeciągnięcie takiego przeglądu (razem z wymianą olejów) o tysiąc czy dwa tysiące kilometrów jest zupełnie nieistotne. Jeżeli jednak mamy samochód w okresie gwarancyjnym i chcemy zachować wymaganą dla gwarancji, rękojmi lub naszej satysfakcji ciągłość przeglądów, sprawa wygląda inaczej. Być może w aucie z europejską gwarancją uda się to zrobić w Portugalii czy w Norwegii, ale zapewne nie chcemy zajmować się tym w czasie urlopu, więc lepiej jest odfajkować sprawę przed wyjazdem, w dobrym warsztacie.

W takim przypadku jedna ważna uwaga: nigdy nie planujmy naprawy ani nawet niegroźnego przeglądu w ten sposób, by teoretycznie odbierać auto z serwisu o określonej godzinie, natychmiast się pakować i wyjeżdżać. Po pierwsze, termin odbioru samochodu z warsztatu to jednak loteria i wielu z nas dobrze o tym wie z doświadczenia. A po drugie dobra praktyka serwisowa mówi, że po jakiejkolwiek pracy trzeba "testowo" trochę pojeździć. Może mechanikowi coś się nie udało lub o czymś zapomniał, może jedna naprawa wywołała drugie uszkodzenie? Zostawmy sobie choć dzień na krótkie testowanie auta po warsztacie.

Co powinniśmy zrobić, jeżeli wyjeżdżamy na urlop z pewnością sprawnym autem bez wizyty u mechanika? Nasza osobista lista przeglądowa będzie krótka:

1. Mocno zalecamy wzrokową kontrolę komory silnika, spodu auta i okolic kół w poszukiwaniu ewentualnych świeżych wycieków oleju, płynu chłodzącego i hamulcowego. Zasadniczo, jeżeli nic nie cieknie, to zespoły prawie na pewno są sprawne. Czas - ok. 1 minuty

2. Sprawdzamy poziom płynów eksploatacyjnych (olej silnikowy, ew. olej wspomagania kierownicy, płyn hamulcowy, płyn chłodnicy). Jeżeli poziomy są "w normie", zapewne nie ma problemów technicznych. Uzupełniamy olej silnikowy i ewentualnie płyn chłodniczy w pobliże poziomu maksimum. Czas - ok. 5 minut.

3. Jeżeli na co dzień poruszamy się tylko w centrum miasta, a więc powoli, to wykonujemy jazdę próbną z pełnym nagrzaniem silnika i wykorzystaniem choć przez chwilę większości jego osiągów. Czy nagrzany i obciążony silnik pracuje płynnie, nie traci mocy, nie przerywa? Jeżeli tak, zapewne wszystko jest w porządku.

4. Wykonujemy też co najmniej jedno dość mocne hamowanie. Hamulce pracują sprawnie, samochód zwalnia stabilnie, ABS działa? A więc wszystko jest w porządku. Czas - ok 15 minut.

5. Sprawdzamy i uzupełniamy ciśnienie w oponach do wartości podanych w instrukcji dla wyższych obciążeń samochodu. Jeżeli w którymś kole stwierdziliśmy ciśnienie wyraźnie niższe od prawidłowego, na wszelki wypadek odwiedźmy wulkanizatora, bo może to być uszkodzenie, które się pogłębi. Kontrola - 5 min.

6. Sprawdzamy na wszelki wypadek działanie wszystkich punktów świetlnych i wycieraczek szyby. Uzupełniamy płyn w spryskiwaczu szyby do maksimum. (czas - 3 min).

W sumie swemu sprawnemu samochodowi powinniśmy poświęcić przed dłuższym wyjazdem ok. pół godziny. Taka krótka kontrola da nam prawie pewność, że wszystko jest w porządku. Jednak najlepiej jest udać się do dobrego warsztatu, który taki przegląd nierzadko może nam wykonać bezpłatnie lub za niewielką opłatą. Wówczas możemy już prawie w 100% być pewni, że samochód nas nie zawiedzie podczas podróży.

**

Wszystko czego potrzebujesz z tego tematu znajdziesz tutaj

**

;

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto