Chodzi o to, żebyśmy my, klienci, wyszli - czy to z katowickiej Silesii City Center, dąbrowskiej Pogorii czy z rybnickiego Focus Mall - z pełnymi koszykami. No i wychodzimy. W ubiegłym roku na tydzień przed świętami tylko katowicką SCC odwiedziło ponad 300 tys. osób, a sklepy w całym kraju w grudniu bagatela 1,2 mln klientów.
- Jesteśmy ofiarami niezliczonej ilości marketingowych strategii i pewnie nie ze wszystkich zdajemy sobie sprawę - przyznaje dr Maria Pietras, psycholog z Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
Triki i sztuczki zaczynają się już od progu sklepu. - Od razu wchodzimy w inny magiczny świat. Kolędy, choinki, aniołki spacerujące po alejkach i Mikołaj czekający na dzieci. Nie ma okien, nie ma zegarów, niczego, co by przypominało nam o upływie czasu - mówi dr Pietras. Dajemy się na to nabrać i kupujemy więcej niż potrzebujemy. Przyznaje się do tego 20 proc. osób przepytanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Łapiemy się też na lep wszechobecnych promocji, które - jak zauważa dr Michał Kucia, ekonomista z Katedry Rynku i Konsumpcji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach - często nie mają wiele wspólnego z prawdziwą obniżką cen. - Musimy sprawdzać, czy rzeczywiście cena jest promocyjna - radzi ekonomista. Najszybciej do zakupu przekonują nas hasła "dwa w cenie jednego" - przyznaje to ponad połowa badanych klientów.
POZNAJ TRIKI SPRZEDAWCÓW I ZAPAMIĘTAJ, ABY SIĘ OPRZEĆ POKUSOM
* CZYTAJ KONIECZNIE:
MISS POLONIA 2011: MARCELINA ZAWADZKA [ZOBACZ ZDJĘCIA]
QUEEN OF THE WORLD NATALIA WESOŁOWSKA [SESJA SPECJALNA]
NAJLEPSZE PREZENTY POD CHOINKĘ - PORADNIK DZ [ZDJĘCIA I CENY] - ZOBACZ KONIECZNIE
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
SPORTOWY TYDZIEŃ W NM: Najdrożsi piłkarze śląskich klubów [RANKING] | Najlepsza strona WWW klubu z 4. ligi | NASI ZAGRANICĄ. Historyczne transfery w piłce
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?