Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uczniowie, zamiast się bić, mediujcie

(red)
Poniżej zamieszczamy pytania i opinie uczestników czatu "Szkoła bez przemocy". Naszym ekspertem była mediatorka Magdalena Grudziecka*. gosc837: Myślę, że mediacje rówieśnicze to dobry pomysł, jest szansa, że ...

Poniżej zamieszczamy pytania i opinie uczestników czatu "Szkoła bez przemocy". Naszym ekspertem była mediatorka Magdalena Grudziecka*.

gosc837: Myślę, że mediacje rówieśnicze to dobry pomysł, jest szansa, że konflikty między uczniami zostaną jakoś rozwiązane.

Magdalena Grudziecka: Problem z mediacją może polegać na tym, jak robić to w praktyce, jak nauczyć się nie brać odpowiedzialności za sposób rozwiązania przez strony konfliktu, czyli być neutralnym wobec przedmiotu sporu, jak mimo że prowadzi się mediacje ofiara-sprawca, zachować bezstronność i nie faworyzować żadnej strony - ani sprawcy, ani pokrzywdzonego i jak dać stronom pewność bezpieczeństwa, czyli dać im prawo do dobrowolnego uczestnictwa w mediacji i dobrowolnej rezygnacji w każdym momencie jej trwania. Kolejnym elementem tego bezpieczeństwa jest poufność mediacji. Aby móc prowadzić w taki sposób mediacje, należy poznać warsztat mediatora i techniki, takie jak np. "Złoty most", "Pójście na galerię" bądź bardziej znane, jak parafraza, czy komunikat od siebie. W Polsce program mediacji rówieśniczych jest prowadzony w kilku szkołach, m. in. Gimnazjum nr 8 w Zielonej Górze, Gimnazjum nr 3 w Tychach i Gimnazjum nr 3 w Gliwicach. W mediacjach szkolnych bardzo ważne jest zachowanie równowagi stron, stąd bardzo ważne jest również miejsce mediacji. Nie może to być gabinet dyrektora, pokój nauczycielski, gdzie uczeń nie do końca czuje się pewnie.

gosc676: Mediator sprawdza, czy kontrakt jest realizowany.

Magdalena Grudziecka: Jeśli strony znajdą rozwiązanie, zawsze powinna powstać ugoda mediacyjna na piśmie. Bardzo ważna jest szczegółowość tej ugody - żeby była jak najbardziej oczywista. Trudno napisać, że od dzisiaj Jaś będzie dobry dla koleżanki, jeśli nie ustalimy w szczegółach, co koleżanka rozumie przez słowo dobry, a co Jaś przez to słowo rozumie.

Dlatego zawsze lepiej napisać, ze nie będzie jej np. ciągnął za włosy i tym podobne, żeby nie dać szansy łatwego wycofania się z ugody poprzez powiedzenie, że inaczej zrozumieliśmy warunki ugody.

gosc394: A gdzie na terenie szkoły przeprowadzić rozmowę?

Magdalena Grudziecka: Wydaje się, że najlepszym takim miejscem jest klasa szkolna, gdzie wszyscy czują się równorzędnie.

gosc676: Najważniejsze to ustalić istotę problemu, nie to, co z wierzchu, ale w środku.

Magdalena Grudziecka: Masz rację, bardzo ważne jest znalezienie istoty problemu, choć nie zawsze jest to możliwe. Dobrą metodą dla szkół są konferencje sprawiedliwości naprawczej. Różnią się one tym od mediacji, że bierze w niej udział więcej osób, nie tylko sprawca i pokrzywdzony. Grupa zaangażowanych osób próbuje znaleźć rozwiązanie. Często w klasie jest tak, że konflikt ma miejsce między dwiema osobami, które szukają sobie sojuszników - jeśli konflikt nie zostanie w tym momencie rozwiązany, nagle okazuje się, że w konflikt zaangażowana jest cala klasa. Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest konferencja sprawiedliwości naprawczej.

gosc394: Nauczyciele mają uczyć, a pedagog jest jeden na 400 uczniów i pracuje 20 godzin tygodniowo.

Magdalena Grudziecka: Nauczyciele mają uczyć i wychowywać wspólnie z rodzicami, a nie tylko uczyć technicznej wiedzy, np. matematyki, czy jak pisać bez błędów.

gosc305: Czy jest jakiś program mediacji rówieśniczych?

Magdalena Grudziecka: Tak, Polskie Centrum Mediacji realizuje program "Rozwiązuję spory bez przemocy, czyli co wiem o sprawiedliwości naprawczej"- od roku 2002. Na stronie PCM (www.mediator.org.pl) znajdują się adresy oddziałów Centrum. Również prezesi sądów okręgowych prowadzą listy mediatorów.

gosc948: Jaką mam gwarancję, że osoby wyznaczone do mediacji nie skrzywdzą poszkodowanego?

Magdalena Grudziecka: Przystępując do mediacji, trzeba sprawdzić profesjonalizm mediatora, czy powie o wszystkich zasadach mediacji, zasadą jest również to, ze pierwsze spotkanie wstępne, informacyjne, przeprowadza się że sprawcą, aby pokrzywdzony nie musiał wracać do zdarzenia, jeśli sprawca nie wyrazi zgody.

gosc948: Czy w szkole podst. mediatorami mogą być także uczniowie?

Magdalena Grudziecka: Tak, oczywiście. Mediatorami mogą być także uczniowie.

  • Czat na portalu wp.pl odbył się we wtorek 9 stycznia br.
  • od 12 lat
    Wideo

    echodnia Ksiądz Łukasz Zygmunt o Triduum Paschalnym

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na lodzkie.naszemiasto.pl Nasze Miasto