Remont DK91 w Częstochowie
Od 3 listopada częstochowianie i kierowcy, którzy podróżowali przez Częstochowę muszą jeździć objazdami, gdyż znaczna część DK91 została zamknięta dla ruchu. Jedynie fragment między estakadą na Rakowie a ulicą Krakowską jest dostępny dla samochodów, ale tylko tych jadących z południa na północ.
Choć od podpisania umowy z konsorcjum firm NDI minęły już dwa miesiące, to dopiero teraz widać, że na budowie prace zostały zintensyfikowane. Drogowcy zabrali się za usuwanie asfaltu z nietkniętej dotychczas wschodniej nitki jezdni DK91. Ich prace skupiły się na odcinku od przejścia pod "gierkówką" przy skrzyżowaniu Olsztyńskiej i Wesołej aż do skrzyżowania z ulicą Krakowską. Dalej w stronę rakowskiej estakady również można spotkać pracowników NDI i ich maszyny.
- Ekipy rozpoczynają obecnie frezowanie nawierzchni bitumicznej na tym odcinku. Następnie po usunięciu starej nawierzchni rozpoczną się prace przy budowie i przebudowie kanalizacji deszczowej, sanitarnej oraz sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych, a także budowy dolnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej – mówi Tomasz Kawalec kierownik budowy z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac. - Następnie planujemy rozpoczęcie prac przy budowie obiektu WD1 (ul. Legionów) i WD3 (ul. Krakowska) polegających na wykonaniu wzmocnienia podłoża pod ich podpory.
Trwają też prace wyburzeniowe, wykonywane przez MEGA-POL, kolejnych przęseł mostu nad Wartą tuż za skrzyżowaniem Rejtana z Krakowską i DK91.
Co zostanie zrobione na miejskim odcinku gierkówki?
Drogowcy mają przed sobą ogrom pracy. To nie tylko prace podziemne i położenie nowej drogi, ale budowa trzech nowych estakad, sześciu kładek dla pieszych i przebudowa licznych skrzyżowań na trasie inwestycji. Wkrótce wyburzone zostaną opuszczone już stacja benzynowa i dwie kamienice przy ulicy Równoległej. Także zarzucone prace nad budową estakady na Rakowie mają zostać wznowione.
W następnej kolejności wykonawca przystąpi do kolejnych etapów:
- rozbiórki pozostałych części istniejących przejść podziemnych,
- przebudowy sieci ciepłowniczej na wysokości ul. Zamenhofa i ul. Brzozowej w rejonie projektowanego przejścia podziemnego,
- przebudowy kanalizacji deszczowej: w rejonie skrzyżowania z ul. Legionów, w rejonie skrzyżowania z ul. Krakowską i ul. Rejtana, w miejscu starej estakady i przejścia podziemnego przy ul. Brzozowej,
- budowy obiektów mostowych: nad rzeką Wartą, na skrzyżowaniu z ul. Legionów i na skrzyżowaniu z ulicami: Krakowską/Rejtana.
Przebudowa al. Wojska Polskiego to największa i najbardziej kosztowna inwestycja drogowa we współczesnej historii miasta. Całe przedsięwzięcie obejmuje przebudowę 5,5-kilometrowego odcinka al. Wojska Polskiego od węzła z al. Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską. Każdy z pasów ruchu ma mieć 3,5 metra szerokości. Ważne jest też dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 115 kN/oś (nacisk osi pojedynczej samochodu ciężarowego) i nadanie jej kategorii KR7.
W ramach inwestycji powstaną nowe chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe oraz zjazdy do posesji i miejsc postojowych. Zadanie obejmuje również przebudowę skrzyżowań z drogami poprzecznymi, budowę węzła drogowego z ul. Rakowską, trzech przejść podziemnych, rozbiórkę sześciu istniejących kładek dla pieszych i budowę nowych oraz remont trzech mostów i kładki dla pieszych, ale i budowę pięciu nowych obiektów mostowych. Co więcej, do wykonania jest także przebudowa systemu odwodnienia, oświetlenie drogi, kanał technologiczny, ekrany akustyczne oraz przebudowa kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i naziemnej, czyli urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych.
Pierwotny koszt zakresu z umowy to ponad 179 mln zł. Przebudowę al. Wojska Polskiego rozpoczęło konsorcjum Drog-Bud, Firesta Fiser i Nowak Mosty. Wiosną tego roku miasto rozwiązało jednak umowę z tym wykonawcą uznając, że nie rokuje on na dokończenie zadania w przewidzianym terminie. Wyłonione w przetargu konsorcjum firm NDI dokończy prace za 359 mln zł. Ma się to stać według założeń na koniec listopada 2023 roku.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?