Nowe połączenie kolejowe w Dąbrowie Górniczej. Pociągi znów zatrzymają się na Tworzniu
Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej będą mieć jeszcze lepszy dostęp do pociągów. Po latach zostanie odbudowany przystanek Dąbrowa Górnicza Tworzeń. Przystanek będzie połączony z drogą pieszo – rowerową na kładce wzdłuż al. Piłsudskiego i dostosowany do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację ułatwią windy.
Linia zostanie przedłużona do przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg, skąd kursują pociągi w stronę Częstochowy i Katowic. Projekt obejmie modernizację 3 km torów od Strzemieszyc do byłej Huty Katowice oraz odbudowę 4 km torów i sieci trakcyjnej na odcinku od byłej Huty Katowice do Gołonoga. Planowana jest przebudowa 6 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktu, przepustów). Bezpieczeństwo zwiększy modernizacja trzech i budowa dwóch nowych przejazdów kolejowo-drogowych.
Przystanek kolejowy na Tworzniu powstał w 1974 roku, kiedy budowana była Huta Katowice. Można było stąd dojechać nawet do Krakowa. Pasażerowie korzystali z tego przystanku do 2009 roku, a w 2013 roku został całkowicie zlikwidowany.
Umowa na prace projektowe podpisana. Finał inwestycji w 2029 roku
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac projektowych w ramach zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg”.
W 2023 roku kolej zmodernizowała całkowicie stację kolejową w dzielnicy Gołonóg. W ramach inwestycji na stacji w Gołonogu powstały dwa zewnętrzne perony z torami kolei metropolitalnej oraz przejście podziemne pod torowiskiem. Są też nowe dojścia na perony, również od strony ulicy Parkowej. Pojawiły się na peronach wiaty oraz ławki. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się mogą skorzystać z wind. W miejscu starego peronu została zachowana rezerwa dla torów kolei dalekobieżnej, co w przyszłości pozwoli oddzielić ruch lokalny od dalekobieżnego i zwiększyć częstotliwości kursowania połączeń metropolitalnych.
Wartość nowego zadania projektowego to 6 mln zł netto. Prace projektowe będą realizowane w latach 2024 – 2026. Budowę przewidziano na lata 2027 – 2029. Szacowana wartość całej inwestycji (prace projektowe i budowlane) to 116 mln zł. Na liście podstawowej Programu Kolej + w województwie śląskim jest osiem projektów o szacowanej wartości ponad 2 mld zł.
Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią pieniądze budżetu państwa i ok. 2 mld pieniądze jednostek samorządu terytorialnego. Program ma przyczynić się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego i zapewnić lepszy dostęp do kolei.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?