Najpierw projekt nowej drogi w Dąbrowie Górniczej, a potem prace w terenie
Cała inwestycja ma być gotowa do lutego 2025 roku. By było to możliwe czas na rozpoczęcie pierwszych prac w terenie. Tych można spodziewać się w najbliższych tygodniach. Przetarg na tę ważną inwestycję o długości prawie kilometra został ogłoszony 17 kwietnia ubiegłego roku roku. W czwartek 10 sierpnia 2023 roku miasto podpisało natomiast umowę za wykonanie projektu i budowę nowej drogi ze zwycięską w przetargu firmą Drogopol. Dlaczego zatem inwestycja jeszcze się nie zaczęła?
- Zgodnie z zapisami wykonawca tego przedsięwzięcia ma czas do końca lutego 2024 roku na opracowanie projekt i uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń. Projekt już powstał. Jest konsultowany w odpowiednich wydziałach urzędu miejskiego – mówi Piotr Purzyński, p.o. rzecznika prasowego Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.
- W najbliższych tygodniach należy się spodziewać pierwszych prac w terenie, obok torowiska kolejowego, gdzie poprowadzony zostanie ślad nowej drogi. Będą to jednak prace przygotowawcze, porządkujące cały teren inwestycji. Nie wpłyną one w żaden sposób na bieżący ruch drogowy w mieście, kierowcy nie muszą obawiać się w tym przypadku żadnych utrudnień – dodaje.
Nowa droga w Dąbrowie Górniczej połączy obwodnicę śródmieścia z al. Zagłębia Dąbrowskiego
Łącznik ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego ma mieć długość 900 metrów. Najważniejszą częścią inwestycji będzie wykonanie nasypu drogowego, równolegle do istniejących torów kolejowych i wykonanie skrzyżowania ulic Granicznej i Cupiała z przedłużeniem ul. Kolejowej. To z kolei będzie wymagało przebudowy wiaduktu drogowego w ciągu ul. Cupiała. Pierwszeństwo w tym miejscu będą mieć kierowcy jadący od strony ul. Kolejowej, zaś wyjeżdżający od strony ulicy Łączącej będą musieli ustąpić im pierwszeństwa.
Na nowej drodze ma zostać wydzielony pas do lewoskrętu w kierunku ulicy Łączącej. Jednocześnie planuje się wyznaczenie pasa włączeniowego ułatwiającego włączenie się do ruchu od ulicy Łączącej (z wiaduktu) w kierunku alei Zagłębia Dąbrowskiego. Wzdłuż całego odcinka planowana jest budowa infrastruktury dla pieszych oraz drogi dla rowerzystów, którą będzie można dojechać do ul. Granicznej (przejście pod torami kolejowymi).
Z budową łącznika wiąże się częściowa przebudowa ronda przy ul. Konopnickiej, Kolejowej i Poniatowskiego, a także budowa w pobliżu kolejnego (w okolicy kliniki weterynaryjnej Wróblewscy), skąd ruch zostanie skierowany na nową drogę wzdłuż torów. Ta po nasypie połączy się z istniejącym wiaduktem w ciągu ul. Granicznej.
– Budowa łącznika to kontynuacja rozbudowy sieci dróg, która stanie się obwodnicą miasta. Ta sieć przebiegnie od granicy z Będzinem, poprzez drogę za Hutą Bankową, rejon dworca, ul. Kolejową, nowy łącznik, aż po Gołonóg. Dzięki temu zapewnimy szybki wjazd i wyjazd do i z Dąbrowy, odciążymy centrum i damy mu „oddech”- mówił w ubiegłym roku Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej, który w imieniu miasta podpisał umowę z firmą Drogopol.
Na realizację tej inwestycji, wartej 20,8 mln zł, miasto otrzymało promesę dofinansowania z Banku Gospodarstwa Krajowego, w wysokości prawie 19,8 mln zł.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?