Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budimex wybuduje 7 kilometrów nowej S1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej. Duże zmiany dla kierowców

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Liczący 7-kilometrów odcinek DK1 w Dąbrowie Górniczej zostanie dostosowany do parametrów drogi ekspresowej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Liczący 7-kilometrów odcinek DK1 w Dąbrowie Górniczej zostanie dostosowany do parametrów drogi ekspresowej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Google Maps/GDDKiA
W sierpniu br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisze umowę na budowę 7-kilometrowego odcinka S1 od Podwarpia w gminie Siewierz do Dąbrowy Górniczej z Budimexem. To ta firma wygrała ostatecznie przetarg na tę ważną inwestycję.

Ekspresowa droga S1, która ma biec docelowo od Zwardonia do węzła Pyrzowice, na niektórych odcinkach ekspresowa nie jest. Na przykład na wspomnianym odcinku Dąbrowa Górnicza - Podwarpie, gdzie pełno kolizyjnych skrzyżowań, a nośność połatanej często drogi pozostawia sporo do życzenia. Teraz ma się to zmienić za sprawą Budimexu.
GDDKiA wybrała spośród 10 ofert właśnie tę złożoną przez Budimex. Opiewa ona na kwotę 282 milionów 122 tysięcy 728,56 złotych.

- Oprócz ceny zastosowano tutaj dwa dodatkowe kryteria oceny ofert, a więc skrócenie czasu realizacji oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości – informuje GDDKiA.

Wybór najkorzystniejszej ofert był możliwy po ogłoszeniu wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. W toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Budowa drogi S1 Pyrzowice - Kosztowy, odc. Podwarpie - Dąbrowa Górnicza (przebudowa DK1)” zostały bowiem wniesione dwa odwołania. Konsorcjum Firm: BITUM, NOWAK-MOSTY, OLS, HUCZ, P.U.H. DOMAX Arkadiusz Mika, zostało wykluczone z postępowania, ponieważ zdaniem GDDKiA nie wykazało spełnienia warunku udziału w postępowaniu.

- Od tej decyzji konsorcjum się odwołało. Krajowa Izba Odwoławcza je oddaliła, potwierdzając tym samym prawidłowość działania zamawiającego w zakresie wykluczenia konsorcjum. Drugie odwołanie zostało wycofane przez firmę, która je złożyła – informuje GDDKiA.

Budimex zrealizuje zadanie w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że w ramach zadania zaprojektuje i przebuduje istniejący odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej oraz uzyska wszystkie niezbędne decyzje pozwalające na użytkowanie trasy.

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać zakończone w terminie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. Czas projektowana nie jest objęty tym wyłączeniem. Tak więc nowy 7-kilometrowy odcinek S1 w Zagłębiu, którym jedziemy np. do Częstochowy, Łodzi i Warszawy, powstanie w 2023 roku.

Wykonawca w ramach inwestycji będzie musiał przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

Projektowana droga ekspresowa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiegać będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.

Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

Jak informuje GDDKiA, aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie o długości ok. 9,5 km, budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (umowę podpisaliśmy 10 października 2019 r.), wybudowanie po nowym śladzie 40 kilometrów drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała.

- 14 maja br. podpisaliśmy umowę na budowę odcinka od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic, 19 lipca br. wybraliśmy wykonawcę budowy odcinka od Dankowic do Bielska-Białej. Rozstrzygnięcie dla środkowego odcinka biegnącego od Mysłowic do Oświęcimia już wkrótce – informuje GDDKiA.
 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto