Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa centrum przesiadkowego i tunelu w Dąbrowie Górniczej oddala się. Znów nic nie wyszło z przetargu

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak ma wyglądać nowe centrum przesiadkowe przy dworcu PKP w Dąbrowie Górniczej oraz Gołonogu i ich otoczenie
Tak ma wyglądać nowe centrum przesiadkowe przy dworcu PKP w Dąbrowie Górniczej oraz Gołonogu i ich otoczenie mat. UM DG
17 kwietnia 2020 roku mieliśmy poznać wykonawcę jednej z najważniejszych w historii Dąbrowy Górniczej inwestycji, czyli budowy centrum przesiadkowego przy dworcu PKP w centrum oraz tunelu pod torami kolejowymi. Niestety, tak się jednak nie stanie, bo dwie firmy, które zamierzały złożyć oferty, zaskarżyły warunki przetargowe do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta jednak dziś w pełni nie działa, co sprawia, że termin wyłonienia zwycięzcy przetargu jest całkowicie niemożliwy do określenia.

To niezbyt dobre wiadomości dla miasta i wszystkich mieszkańców, bowiem już pierwszy przetarg, ogłoszony 15 listopada 2019 roku, nie przyniósł rozstrzygnięcia. Można więc było mieć nadzieję, że kolejne postępowanie wyłoni firmę, która zrealizuje to przedsięwzięcie. Niestety, ponownie nic z tego nie wyszło.

- Zainteresowanie naszą ofertą wyraziły dwie firmy, ale obie miały zastrzeżenia do warunków postępowania przetargowego – informuje Bartosz Matylewicz, naczelnik Wydziału Marki Miasta w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

- W pierwszym przypadku chodzi o termin składania ofert. Tutaj jedna z firm uznała, że był on zbyt krótki. W drugim przypadku podniesiona została kwestia wymaganego przez nas doświadczenia w realizacji podobnych inwestycji, związanych z obiektami kolejowymi. Odwołania trafiły do Krajowej Izby Odwoławczej, ale na razie ona praktycznie nie działa, nie rozpatruje odwołań, więc trudno cokolwiek wyrokować, co do terminu rozpoczęcia prac i wyłonienia ich wykonawcy – dodaje.

Sprawdziliśmy i faktycznie Krajowa Izba Odwoławcza z powodu pandemii koronawirusa mocno ograniczyła swoją działalność. W komunikacie z 8 kwietnia br. możemy przeczytać, że Urząd Zamówień Publicznych wraz z Krajową Izbą Odwoławczą oraz Ministerstwem Rozwoju pracuje nad rozwiązaniami zmierzającymi do wznowienia rozpatrywania odwołań wniesionych/wnoszonych do Krajowej Izby Odwoławczej.

Przed Krajową Izbą Odwoławczą nie odbywają się rozprawy ani posiedzenia jawne z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego. Krajowa Izba Odwoławcza informuje jednak, że w trudnym okresie nie zaprzestała całkowicie pracy. KIO podejmuje wszystkie czynności w odniesieniu do spraw odwoławczych, które nie wymagają przeprowadzenia rozpraw i posiedzeń jawnych, rozstrzyga wnioski o uchylenie zakazu umowy, jak również rozpoznaje zastrzeżenia od wyników kontroli prezesa UZP.

- Zdając sobie sprawę z trudnej sytuacji ekonomicznej, która dotyka części wykonawców funkcjonujących na rynku zamówień publicznych, mając na uwadze, że każde zamówienie jest niezwykle ważne i może stanowić realny impuls dla gospodarki dotkniętej efektami epidemii, informujemy Państwa, że przygotowany został tymczasowy tryb orzekania Krajowej Izby Odwoławczej na podstawie dokumentacji przekazanej przez strony postępowania. Tego rodzaju procedowanie wymaga dokonania zmian organizacyjnych i legislacyjnych. Zmiany organizacyjne zostały już przygotowane, zmiany legislacyjne są w trakcie uzgadniania. O dalszym postępie prac będziemy informować na bieżąco – informuje Krajowa Izba Odwoławcza.

Co w takiej sytuacji zrobią władze miejskie Dąbrowy Górniczej? - Analizujemy wszystkie możliwości oraz wniesione przez oferentów zastrzeżenia – mówi Bartosz Matylewicz. - Być może uda się wypracować takie rozwiązanie, które zadowoli obie firmy, bez konieczności czekania na orzeczenie w tej sprawie Krajowej Izby Odwoławczej. Trudno jednak dziś mówić o konkretach – dodaje.

Projekt nowego centrum przesiadkowego i drogowej infrastruktury wokół dworca PKP w centrum Dąbrowy Górniczej (ma zostać wyremontowany) wykonała spółka Mosty Katowice. Został przygotowany przez miasto we współpracy z PKP PLK. Co zatem ma się zmienić w najbliższych latach w śródmieściu Dąbrowy Górniczej?

W ramach budowy centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym PKP w centrum trzeba było zaprojektować m.in. parking na minimum 180 miejsc od strony ul. Kościuszki oraz na 180 miejsc od strony ul. Limanowskiego. Rozwiązanie powinno również uwzględniać miejsce na lokalizację wypożyczalni rowerów jak również zadaszonego parkingu dla rowerów, zarówno od strony ul. Kościuszki jak i od strony ul. Limanowskiego. Po obu stronach torów kolejowych ma się zmieścić minimum 50 rowerów. Centrum przesiadkowe miało być tak zaprojektowane, aby jednocześnie mogło być obsługiwane przez minimum pięć autobusów komunikacji zbiorowej.

Centrum przesiadkowe będzie wyposażone w monitoring, małą architekturę - ławki , automaty biletowe, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice informacyjne, umożliwiające podawanie bieżących informacji dla korzystających z obiektów. Centrum przesiadkowe będzie bezpośrednio połączone z budynkiem dworca PKP oraz przejściem podziemnym, które połączy dworzec z peronami oraz ulicą Limanowskiego. Układ drogowy zostanie w sposób bezkolizyjny połączony tunelem po torami PKP, który łączyć będzie ulicę Kościuszki z ulicą Limanowskiego. Projektant w realizowanym zadaniu wykonał opracowanie połączenia drogowego od skrzyżowania wylotu z tunelu pod dworcem PKP i ulicy Limanowskiego do skrzyżowania ulicy Robotniczej z ulicą Korzeniec. Do tego wyremontowana ma zostać ul. Kolejowa, od ul. Kościuszki do Konopnickiej. Ma też powstać nowa droga, łącząca ul. Kolejową z ul. Sobieskiego.

Podobne rozwiązania komunikacyjne mają się też pojawić przy dworcu kolejowym w Gołonogu. Tam parking będzie miał 200 miejsc i ma się pojawić od strony ul. Piecucha. Tutaj tunel dla pieszych i rowerzystów będzie nie tylko w ciągu ul. Podłęknickiej, ale również Granicznej.

Dąbrowianie czekają też na remont obu dworców (w centrum i Gołonogu), który przez ostatnie lata pozostawał tylko w sferze marzeń, ale tym razem ma być inaczej. Dlatego, że miasto porozumiało się konkretnie z PKP, współpracując ściśle w projektowaniu wszystkich zmian komunikacyjnych. PKP ma natomiast ujęte w swoich planach remonty obu dąbrowskich dworców.

Zakończenie tej inwestycji planowane było w pierwszej połowie 2023 roku, a miasto zamierza wydać na nią około 250 mln zł brutto.

Tak ma wyglądać nowe centrum przesiadkowe przy dworcu PKP w Dąbrowie Górniczej oraz Gołonogu i ich otoczenie

Budowa centrum przesiadkowego i tunelu w Dąbrowie Górniczej ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto