Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa S1 od Podwarpia do Pyrzowic. Będzie opóźnienie. Wykonawca chce przedłużenia czasu trwania inwestycji

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Budowa drugiej jezdni na drodze ekspresowej S1 od Podwarpia do Pyrzowic. Zdjęcia wykonano pod koniec stycznia.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Budowa drugiej jezdni na drodze ekspresowej S1 od Podwarpia do Pyrzowic. Zdjęcia wykonano pod koniec stycznia. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Do 26 kwietnia konsorcjum firm Rubau Polska Sp. z o.o. i Construcciones Rubau S.A. z Hiszpanii ma zgodnie z kontraktem oddać drugą jezdnię S1 od Podwarpia do Pyrzowic. Jest raczej mało prawdopodobne, że tak się stanie, choć mimo tego GDDKiA chce, by droga była przejezdna przed tegoroczną majówką. Wykonawca złożył właśnie roszczenie o wydłużenie kontraktu.

Przebudowa "drogi śmierci" to ważna inwestycja

Budowa drugiej jezdni ekspresowej S1 od Podwarpia do Pyrzowic, to w Zagłębiu i na Śląsku bardzo ważna inwestycja. To trasa, którą z aglomeracji najprościej można dotrzeć do lotniska w Pyrzowicach i to też trasa, na której co roku dochodzi do wielu tragicznych wypadków. Powodem jest fakt, że tuż za węzłem w Pyrzowicach dwupasmówka nagle staje się wąską drogą jednojezdniową, na której kierowcy mają do dyspozycji tylko po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Obowiązuje tu zakaz wyprzedzania, jednak i tak bardzo często zdarza się, że dochodzi do tragicznych, śmiertelnych wypadków, gdy kierowca nagle zjedzie na przeciwległy pas. Dlatego też często droga ta jest nazywana drogą śmierci.

26 kwietnia koniec inwestycji?

Budowa drugiej jezdni, tej dotąd, nieco dziwnej jednopasmowej ekspresówki, ma się zakończyć, zgodnie z zapisami kontraktowymi, 26 kwietnia. Czy tak się stanie nie wiadomo, bo wykonawca, czyli hiszpańskie konsorcjum firm Rubau Polska Sp. z o.o. i Construcciones Rubau S.A. właśnie złożyło do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad roszczenie, o przedłużenie czasu trwania tej inwestycji. Warto tez nadmienić, ze w ostatnich miesiącach znacznie spadło tempo prac na tej budowie.
GDDKiA potwierdza, że obecnie trwa rozpatrywanie roszczenia wykonawcy. Powodem przedłużenia kontraktu, czyli całej budowy mają być niekorzystne warunki pogodowe w ostatnim czasie, które wpłynęły znacząco na tempo prac.

S1 będzie przejezdna przed majówką

GDDKiA jeszcze w ubiegłym roku miała nadzieję, że uda się oddać drogę szybciej, niż przewidują warunki kontraktu. Teraz jest to powodem niepokoju.

Zobacz koniecznie

- Niezależnie od tego, jak zostanie rozpatrzone roszczenie wykonawcy tej inwestycji, będziemy dążyli do tego, by udostępnić kierowcom nową, drugą jezdnię S1 jeszcze przed majówką – zapowiada Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.

Udostępnienie kierowcom, czyli uzyskanie tzw. przejezdności nie jest oczywiście tożsame z ukończeniem budowy. Wiąże się jednak z ukończeniem robot drogowych i ułożeniem na drodze ostatecznej nawierzchni. Ruch mógłby się odbywać nowa jezdnią, a wykonawca mógłby kończyć inwestycję w zakresie, jaki jeszcze mu pozostał.

To będzie dużo bardziej bezpieczna droga

Budowa sprawi, że w końcu na tej drodze ekspresowej zostanie rozdzielony ruch w obu kierunkach, a kierowcy będą mieli faktycznie do dyspozycji po dwa pasy ruchu. Obie jezdnie będą rozdzielone bezpiecznymi barierami, uniemożliwiającymi przejeżdżanie na przeciwległy pas.
Przypomnijmy. Budowa drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 na odcinku węzeł „Lotnisko” – Podwarpie, to inwestycja, dzięki której powstanie dwupasmowa jezdnia z pasem awaryjnym. Powstało tu sześć obiektów inżynierskich, czyli 5 wiaduktów i most, oraz urządzenia ochrony środowiska. Na węźle Mierzęcice dobudowane zostaną pasy włączeń i wyłączeń, a istniejące odcinki łącznic dostosowane do nowej jezdni. Układ dróg dojazdowych jest przebudowany, podobnie system odwodnienia drogi i kanalizacji deszczowej. Wykonawca zainstaluje bariery ochronne oraz ekrany akustyczne. Długość odcinka to 9,722 km.
Budowa drugiej nitki S1 od Podwarpia do Pyrzowic kosztuje 121,8 mln złotych. Buduje ją konsorcjum firm: Rubau Polska Sp. z o.o. i Construcciones Rubau S.A. z Hiszpanii.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto