Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Cała Dąbrowa Górnicza w przebudowie: drogi, ronda, przystanki, a do tego 10 kilometrów nowych torów tramwajowych

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak ostatnio wyglądały prace przy budowie nowego torowiska tramwajowego w całej Dąbrowie Górniczej

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak ostatnio wyglądały prace przy budowie nowego torowiska tramwajowego w całej Dąbrowie Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Trwa przebudowa całego układu komunikacyjnego oraz torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej. Nowe pojawi się za kilka miesięcy na długości prawie 5 kilometrów (to prawie 10 km toru pojedynczego), od Powiatowego Urzędu Pracy aż do ulicy Kasprzaka. Ostatni atak zimy na chwilę wstrzymał główne prace, ale cały czas zbliżamy się do ich finału.

Jadąc dziś do Dąbrowy Górniczej warto pamiętać, że do przebudowy zamknięta została droga w kierunku centrum między ul. Kasprzaka a Komendą Miejską Policji, a kierowcy muszą się teraz kierować przebudowaną i odnowioną nawierzchnią ul. Piłsudskiego w kierunku Gołonoga i byłej Huty Katowice. Od strony centrum wjazd umiejscowiony został łącznikiem za Komendą Miejską Policji. Od strony Gołonoga kierowcy jadą ze skrzyżowania z ul. Kasprzaka. Dwukierunkowy ruch nadal ułatwia tymczasowe rondo na skrzyżowaniu z ul. Tysiąclecia, które w tym samym kształcie zostało jesienią przeniesione na przebudowaną jezdnię. Tak jak do tej pory w tym miejscu obsługiwane są wszystkie kierunki jazdy.

Nowe torowisko, wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe, nowe rondo

Cała inwestycja, to dwa odrębne zadania, choć realizowane ostatecznie przez tę samą firmę, a więc ZUE z Krakowa. Pierwsze prace w terenie w dzielnicy Gołonóg (ich zakres obejmuje torowisko i drogi od ul. Kasprzaka do al. Róż) rozpoczęły się w tej części miasta w listopadzie 2021 roku. Powstała podbudowa nowego torowiska tramwajowego, pojawiły się też na całym odcinku nowe szyny. Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie tutaj niemal 5200 metrów toru pojedynczego.

Na tym odcinku prowadzone są cały czas roboty z zakresu drogowego, realizowane na zlecenie Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej, związane z budową chodników, ścieżek rowerowych, przebudową kanalizacji deszczowej. Przebudowywane jest również przejście podziemne na os. Manhattan.

Wartość prac dla zadania od al. Róż do ul. Kasprzaka wynosi 18,2 mln zł netto (22,4 mln zł brutto). A całość tej inwestycji – z częścią miejską, dotyczącą infrastruktury drogowej – ma kosztować łącznie 75,9 mln zł brutto.

Powstanie tu m.in. nowe rondo turbinowe, które zastąpi dotychczasowe rozwiązanie komunikacyjne, pozwalające skręcić z głównej osi komunikacyjnej miasta w ul. Leśną czy Morcinka. Przystanek na Manhattanie stanie się natomiast wspólnym, autobusowo-tramwajowym. Zlikwidowane zostaną przejścia podziemne przy ul. Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Trzy inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (al. Róż, Reymonta, Manhattan).

Tramwaje jadą już do zajezdni

Druga, odrębna część tej inwestycji, także wykonywana ostatecznie przez krakowską firmę ZUE, obejmuje torowisko od alei Róż do pętli przy Powiatowym Urzędzie Pracy w rejonie ulicy Sobieskiego. Tutaj przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2000 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa obejmie około 4800 metrów toru pojedynczego.

12 grudnia tramwaje wróciły już na nową pętlę przy Powiatowym Urzędzie Pracy. Linie tramwajowe nr 21, 22 i 28 znów dojeżdżają od strony Będzina i na razie kończą kurs na wciąż przebudowywanej i modernizowanej pętli. Na pętlę znów wjeżdżają linie nr 21 i 22, które z Sosnowca i Czeladzi dojeżdżały tylko do osiedla Zamkowego w Będzinie. Do pętli – zamiast tymczasowej linii nr 51 – z osiedla Zamkowego dojeżdża także linia nr 28. W związku z wydłużeniem kursowania linii tramwajowych do przystanku Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy Pętla nastąpiło skrócenie trasy autobusowej komunikacji zastępczej T-21, która kursuje na trasie Tworzeń Huta Katowice – Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy, czyli już bez obsługi przystanku Koszelew.

Tutaj powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a wspólny autobusowo-tramwajowy na Redenie (aleja Róż). Projekt zakłada również m.in. budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina. Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejście podziemne przy ul. Chopina. Zastąpi je przejście przez jezdnię. Przejście podziemne przy ul. Kościuszki zostanie przebudowane. Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Wartość prac w zakresie Tramwajów Śląskich dla zadania od Będzina do al. Róż to 25,2 mln zł netto (31 mln zł brutto), a całość prac – z częścią miejską – to prawie 62 mln zł netto (76 mln zł brutto).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto