Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centrum przesiadkowe w Gołonogu chce zbudować sześć firm i konsorcjów. Ile zapłaci miasto?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowe centrum przesiadkowe powstanie przy dworcu kolejowym w dzielnicy Gołonóg Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowe centrum przesiadkowe powstanie przy dworcu kolejowym w dzielnicy Gołonóg Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Studio DG
Sześć firm i konsorcjów chce wybudować nowe centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej Gołonogu, tuż obok dworca kolejowego. Oferty wahają się w granicach 98-150 milionów złotych, ale i tak ostateczna wartość tego zlecenia będzie pewnie mniejsza, a zadecyduje o tym planowana aukcja elektroniczna.

Najniższą ofertę złożyła dąbrowska spółka Nowak-Mosty. Opiewa ona na kwotę 98 mln 119 tys. 828,52 zł. Drugą ofertą poniżej 100 mln zł jest ta zgłoszona przez konsorcjum trzech firm: Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A. (lider) oraz Primost Południe z Będzina i Przedsiębiorstwo Remontowo Budowlane TOR z Mysłowic. To kwota 99 mln 800 tys. zł. Na przeciwległym biegunie znalazła się z kolei propozycja konsorcjum firm Wodpol z Żywca (lider) oraz Universal Energy z Mysłowic. Wynosi 150 mln 568 tys. 135,69 zł. Pozostałe trzy wynoszą z kolei ponad 105, ponad 109 oraz ponad 125 mln zł.
Podobnie jak w przypadku majowego rozstrzygnięcia w tym roku, kiedy wybrany został wykonawca jeszcze większego centrum przesiadkowego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej, także teraz zwycięzcę wyłoni dodatkowa aukcja elektroniczna na platformie zakupowej PKP PLK.

- Będziemy teraz analizować wszystkie oferty i sprawdzać, gdzie występują największe rozbieżności przy wycenie usług. Czy są one związane z częścią infrastruktury kolejowej, czy może drogowej lub parkingowej. Potem, wspólnie z PKP PLK ogłosimy termin aukcji elektronicznej. Liczymy, że podobnie jak w przypadku wyboru w tej formule wykonawcy centrum przesiadkowego w śródmieściu, ostateczna cena okaże się również niższa – mówi Bartosz Matylewicz, naczelnik Wydziału Marki Miasta w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.

Na inwestycję w Gołonogu miasto zamierza przeznaczyć niecałe 60 mln zł, a więc obecne oferty są wyższe o prawie 40 mln zł. Podczas pierwszej aukcji elektronicznej miasto zaoszczędziło aż 80 mln zł. Centrum przesiadkowe w centrum Dąbrowy Górniczej miało kosztować według pierwszej propozycji konsorcjum dąbrowskich firm Nowak Mosty oraz Complex 309 mln zł. Ostatecznie po aukcji elektronicznej zdecydowało się zrealizować to przedsięwzięcie za 229 mln zł.

Co zatem zmieni się w pobliżu dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej Gołonogu? W ramach tego przedsięwzięcia przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie dworca – powstaną miejsca parkingowe; tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunel pieszy prowadzący do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy.

Nowe centrum przesiadkowe powstanie przy dworcu kolejowym w dzielnicy Gołonóg Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Centrum przesiadkowe w Gołonogu chce zbudować sześć firm i k...

– Budowa centrów przesiadkowych wspólnie z koleją, to jedno z najważniejszych zadań na najbliższe lata. Uważam, że zrewolucjonizują sposób przemieszczania się w naszym mieście. Po centrum miasta przyszedł czas na centrum przesiadkowe w Gołonogu – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Będzie to kolejne wspólne przedsięwzięcie miasta i PKP PLK, związane ze zmianą układu komunikacyjnego, rozbudową infrastruktury, usprawnieniem ruchu drogowego i funkcjonowania transportu publicznego. Termin zakończenia robót zaplanowano na 31 grudnia 2022 r.

Za kilka tygodni powinna rozpocząć się natomiast budowa wspomnianego centrum przesiadkowego w śródmieściu. W ramach tej wspólnej inwestycji miasta i kolei powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc); tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

– Wykonawcy inwestycji przedstawią do akceptacji szczegółowy plan organizacji ruchu. Przy tak dużym przedsięwzięciu nieuniknione będą zmiany i utrudnienia. Wiemy jednak, że w trakcie prac, do momentu otwarcia tunelów pod torami, zachowana będzie przejezdność przez torowiska. Działające dziś przejazdy mogą być czasowo wyłączane z ruchu, ale wtedy w ich rejonie działać będą przejazdy tymczasowe – informuje Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych w dąbrowskim UM.
Zsynchronizowanie prac obu inwestycji będzie dużym ułatwieniem w realizacji zadania. Nie będzie konieczności zamykania dwa razy odcinków torów, ograniczania prędkości jazdy pociągów, co pozwoli na zmniejszenie liczby utrudnień dla mieszkańców.

Dąbrowa Górnicza: centrum przesiadkowe i tunel pod torami bl...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto