Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co dalej z dworcem kolejowym w Dąbrowie Górniczej-Gołonogu? Wokół nowe perony, będzie winda, przejście podziemne i tunel

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Budynek dworca PKP w Dąbrowie Górniczej - Gołonogu jest zamknięty, a wokół toczą się roboty, dzięki którym powstały dwa nowe perony, będzie winda, przejście podziemne oraz wiadukt kolejowy

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Budynek dworca PKP w Dąbrowie Górniczej - Gołonogu jest zamknięty, a wokół toczą się roboty, dzięki którym powstały dwa nowe perony, będzie winda, przejście podziemne oraz wiadukt kolejowy Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugała-Azarko/Dariusz Nowak
W śródmieściu Dąbrowy Górniczej trwa odbudowa dworca kolejowego, z którego pasażerowie mają korzystać w połowie 2023 roku. W mieście są jednak też inne dworce, które czekają na ratunek, a jednym z nich jest budynek dworcowy w dzielnicy Gołonóg, wokół którego dziś powstają nowe perony, przejście podziemne dla pasażerów oraz wiadukt kolejowy, który umożliwi kierowcom szybki i bezkolizyjny przejazd pod torowiskiem na drugą stronę miasta. A co z dworcem? – pytają dąbrowianie.

Fakt, że nareszcie ponad 110-tysięczne miasto będzie miało ponownie dworzec PKP z prawdziwego zdarzenia ucieszył dąbrowian, którzy nie mogą się już doczekać, kiedy będą mogli korzystać z nowych pomieszczeń, kas, poczekalni. Tak więc w śródmieściu, wraz z powstającym wokół dworca centrum przesiadkowym, będzie wkrótce wiele pozytywnych zmian. Całkowicie zmienia się również przestrzeń i otoczenie dworca kolejowego w Gołonogu, ale tam wyłączony został z tego procesu dworcowy obiekt, choć zdaniem dąbrowian powinien także zostać wyremontowany.

Zbyt wiele prawnych komplikacji? Miasto podtrzymuje swoje deklaracje

Dlaczego zatem na lepsze zmienia się wszystko wokół dworca, a sam budynek stoi i nadal niszczeje?

- Na ten moment PKP S.A. nie ma planów związanych z przebudową dworca Dąbrowa Górnicza Gołonóg, z uwagi na to, że nieruchomość, na której znajduje się budynek ma nieuregulowany stan prawny, co w praktyce uniemożliwia na ten moment podjęcie jakichkolwiek działań o charakterze inwestycyjnym. Budynek dworca jest na bieżąco zabezpieczany przed dostępem osób trzecich – tłumaczy Bartłomiej Sarna z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP SA.

Miasto, w ramach kolejnego etapu inwestycji wokół dworca, chciałoby tu w ramach centrum przesiadkowego ulokować m.in. nowe miejsca parkingowe.

- W tym zakresie toczy się postępowanie o komunalizację gruntów, które do tej pory nie zostało rozstrzygnięte przez odpowiednie organy administracji. W związku z tym nie jest to proces zależny od spółki – mówią przedstawiciele PKP SA. To również dobre miejsce na biznes. Miasto też deklaruje, że będzie chciało wynająć tu dla siebie przestrzenie, tak jak w przypadku innych dąbrowskich dworców.

- Obecnie trudno określić konkretny termin uregulowania stanu prawnego kolejowych nieruchomości w Gołonogu. Postępowania w tej sprawie toczą się obecnie przed sądami administracyjnymi. Jeśli chodzi o zagospodarowanie powierzchni w budynku dworca to jesteśmy na to gotowi, ale na takich samych warunkach jak w centrum i w Ząbkowicach, czyli po ówczesnym remoncie budynku przez PKP. Analizowaliśmy przeniesienie w to miejsce siedziby Straży Miejskiej, ale obecnie za wcześnie jest jeszcze, aby mówić o konkretnych decyzjach – podkreśla Bartłomiej Matylewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Będą za to nowe perony, przejście podziemne, wiadukt...

W dzielnicy Gołonóg trwa przy stacji kolejowej budowa centrum przesiadkowego oraz nowego wiaduktu, dzięki któremu szybko i sprawnie kierowcy pojadą pod torowiskiem kolejowym na drugą stronę miasta. Powstaje też cały nowy układ komunikacyjny z nowymi drogami i rondami, a w kolejnym etapie mają tu powstać także nowe miejsca parkingowe. Co dziś dzieje się na tym ogromnym placu budowy?

Na przystanku kolejowym Dąbrowa Górnicza Gołonóg od 11 grudnia podróżni korzystają z drugiego, nowego peronu, ale nadal pracują wokół maszyny i ciężki sprzęt. - Zakończyliśmy roboty torowe i sieciowe w stacji co oznacza, że zlikwidowane zostało wąskie gardło kolejowe na odcinku od Ząbkowic do Centrum i dalej w stronę Katowic. Obecnie dojście do peronu dostępne jest tylko z poziomu istniejącego terenu, ale pracujemy w pocie czoła by jak najszybciej udostępnić przejście podziemne pomiędzy peronami. Jak zwykle apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności w pobliżu przejazdu i stacji kolejowej, to nadal jeden wielki plac budowy – poinformowała ostatnio firma Nowak-Mosty, odpowiedzialna za to przedsięwzięcie.

Pasażerowie wskazywali po otwarciu peronu krawędziowego nr 1 na kłopoty z dotarciem do niego, bo nie ma jeszcze wspomnianego przejścia podziemnego. PKP PLK obiecały, że tam, gdzie będzie to możliwe, warunki dojścia zostaną poprawione.
Dwa tory, dwa perony, więcej pociągów, a na finał nowy wiadukt

Generalnie całe to miejsce nadal jest faktycznie placem budowy, a prace realizują tu wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i miasto Dąbrowa Górnicza. W Dąbrowie Górniczej – Gołonogu powstaje bowiem pierwsza część centrum przesiadkowego, a inwestycja nadal trwa. Ostatnio ekipy budowlane skupiły się właśnie na nowym peronie oraz wiadukcie kolejowym, czyli potocznie mówiąc tunelu pod torami, którym wkrótce kierowcy będą jechać w stronę dzielnicy Łęknice, Piekła, Antoniowa oraz terenów rekreacyjnych nad jeziorem Pogoria III. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik.

Potem na nowych peronach pojawią się tu czytelne oznakowanie i tablice informacyjne, a po zmroku także oświetlenie, które mają ułatwić teraz orientację w podróży. Na peronach zostaną zamontowane wiaty. Dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się przewidziano odpowiednio przygotowane dojścia.

Będzie przejście podziemne do peronów

Dojście do nowych peronów ułatwi przejście podziemne, które obecnie jest jeszcze nieczynne. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły korzystać z wind. Zakończenie tego etapu prac planowane jest w drugim kwartale 2023 r. Do tego czasu czynny będzie tymczasowy przejazd w poziomie szyn. Projekt przebudowy układu drogowego przy stacji w Gołonogu przewiduje także budowę rond na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej. Te plany częściowo zostały już zrealizowane. Powstaną również nowe chodniki i drogi rowerowe.

Zadanie jest realizowane we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Gminy Dąbrowa Górnicza w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Przebudowę peronów oraz układu torowego i drogowego przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg, PKP PLK i miasto zleciły w zeszłym roku dąbrowskiej firmie Nowak-Mosty. Inwestycja warta jest 67,5 mln zł (55 mln zł netto). Udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie 2023 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto