Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co zmieni się w dzielnicy Gołonóg? Dla kierowców i pasażerów wszystko. Będzie tunel, ronda, nowe perony

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowe centrum przesiadkowe i tunel pod torami kolejowymi powstaną obok dworca kolejowego w dąbrowskiej dzielnicy Gołonóg Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowe centrum przesiadkowe i tunel pod torami kolejowymi powstaną obok dworca kolejowego w dąbrowskiej dzielnicy Gołonóg Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
W dzielnicy Gołonóg w Dąbrowie Górniczej powstanie drugie w mieście, duże centrum przesiadkowe. We wtorek 20 października podpisana została umowa na realizację tej inwestycji, która powstanie w rejonie dworca kolejowego przy ul. Parkowej oraz Piecucha. Podpisanie umowy miało nietypowy charaker, bowiem odbyło się z wykorzystaniem możliwości technologicznych w sieci internetowej. Pandemia koronawirusa uniemożliwiła bowiem wspólne, oficjalne podpisanie dokumentów w budynku Urzędu Miejskiego.

Najkorzystniejszą ofertę na budowę centrum przesiadkowego w Gołonogu podczas elektronicznej aukcji w sierpniu br., opiewającą na 67,5 mln zł, złożyła dąbrowska spółka Nowak – Mosty, która buduje także jeszcze większe centrum przesiadkowe w śródmieściu, obok głównego dworca PKP przy ul. Kolejowej.

NOWY TUNEL POD TORAMI I DWA RONDA

W ramach tej inwestycji przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie dworca – powstaną miejsca parkingowe; tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunel pieszy prowadzący do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy. Termin zakończenia robót zaplanowany został na 31 grudnia 2022 r.

Tunel kolejowy zwiększy bezpieczeństwo na skrzyżowaniu torów i drogi w Dąbrowie Górniczej, dzielnicy Gołonóg. To drugi w Dąbrowie Górniczej tunel kolejowy, który usprawni komunikację w mieście. Budowa możliwa jest dzięki współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i miasta. Inwestycja zwiększy też dostępność mieszkańców do kolei.

- Dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu, polska kolej dla mieszkańców staje się coraz bardziej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna. Inwestycje na stacjach i przystankach zwiększają dostępność do kolei, ale także uwzględniają wzrost poziomu bezpieczeństwa w komunikacji kolejowej i drogowej m.in. dzięki budowie bezkolizyjnych skrzyżowań, takich jak w Dąbrowie Górniczej. Na inwestycje wykorzystujemy fundusze budżetowe oraz współfinansowanie z programów unijnych – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nowy tunel kolejowy zapewni bezpieczeństwo kierowcom i mieszkańcom Dąbrowy Górniczej obok przystanku Gołonóg, w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik. Nowe rozwiązanie i usprawni komunikację drogową w mieście.

WYŻSZE PERONY, NOWE WIATY, POŁĄCZENIE Z DWORCEM

Na przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg zwiększy się dostępność do kolei. Będą dwa wyższe perony, które ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną zamontowane wiaty, ławki i oświetlenie. Oznakowanie oraz nagłośnienie usprawnią podróże. PLK zbuduje przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca i projektowanym centrum przesiadkowym. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z pochylni. Przebudowane zostaną tory i sieć trakcyjna. Zostanie również zabezpieczony teren pod dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają liczbę bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych. Inwestycja w Dąbrowie Górniczej Gołonogu, to drugi nowy tunel kolejowy w mieście. Wykorzystujemy każdą możliwość, by na sieci kolejowej było jak najwięcej rozwiązań dogodnych dla kolei oraz miejscowości obok linii kolejowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Inwestycja powstaje w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 55 mln zł netto (67,5 mln brutto), w tym udział PKP PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

PARKINGI I REMONT DWORCA NIECO PÓŹNIEJ

Na razie prace skupią się na wykonaniu tunelu oraz całej infrastruktury drogowej i kolejowej. Budowa parkingów musi poczekać, bo nie są jeszcze uregulowane kwestie własnościowe gruntów wokół budynku dworca PKP w Gołonogu.

- Pracujemy nad tym, żeby załatwić tę sprawę i poszerzyć zakres inwestycji o te elementy. Jesteśmy w kontakcie z wojewodą, jako reprezentantem Skarbu Państwa, żeby uregulować stan prawny tych nieruchomości. To sprawia, że budowa miejsc parkingowych będzie realizowana w dalszej kolejności. To samo tyczy się planów remontu budynku dworcowego w Gołonogu. O tym będziemy mogli powiedzieć więcej w przyszłości – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej, dodając, że jest zadowolony z obecnej współpracy z PKP PLK oraz Ministerstwem Infrastruktury, dzięki czemu miasto i jego mieszkańcy mogą liczyć w najbliższych latach na wiele pozytywnych zmian.

– W Dąbrowie Górniczej dokonują się wielkie zmiany. Mają znaczenie nie tylko dla miasta, ale wkomponowują się też w rozwój regionu. Połączyliśmy siły z PKP PLK, które są przychylne tej inwestycji, pozyskaliśmy unijne wsparcie, dzięki pomocy posła Roberta Warwasa i ministra Andrzeja Bittela możemy realizować ten projekt. Wierzę, że oprócz infrastruktury drogowej i kolejowej, wkrótce dołączą też modernizacje budynków dworcowych – mówi Marcin Bazylak, prezydent miasta.

PIERWSZE CENTRUM PRZESIADKOWE W MIEŚCIE JUŻ POWSTAJE

Będzie to kolejne wspólne przedsięwzięcie miasta i PKP PLK, związane ze zmianą układu komunikacyjnego, rozbudową infrastruktury, usprawnieniem ruchu drogowego i funkcjonowania transportu publicznego. 
W październiku rozpoczęła się budowa centrum przesiadkowego w śródmieściu. W ramach tej wspólnej inwestycji miasta i kolei powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc); tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Wykonawcą prac wartych 229 mln zł będzie konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Roboty mają potrwać do końca 2022 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto