Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy oddanie nowego centrum przesiadkowego i obwodnicy w Dąbrowie Górniczej zostanie opóźnione?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowe centrum przesiadkowe i obwodnica śródmieścia Dąbrowy Górniczej otwarte zostały oficjalnie 12 kwietnia 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowe centrum przesiadkowe i obwodnica śródmieścia Dąbrowy Górniczej otwarte zostały oficjalnie 12 kwietnia Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Inwestycje. W kwietniu oficjalnie otwarte zostało w Dąbrowie Górniczej nowe centrum przesiadkowe przy dworcu kolejowym w śródmieściu oraz obwodnica centrum. W pełnym zakresie można już z nich korzystać, ale pojawiły się wątpliwości, czy oby te inwestycje mają za sobą wszystkie niezbędne odbiory techniczne.

Po ponad dwóch latach prac cała inwestycja, polegająca między innymi na budowie nowego układu drogowego wraz z wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Kościuszki, nowych miejsc parkingowych wokół dworca oraz stanowisk dla zatrzymujących się tu autobusów dobiegła końca. Wątpliwościami, co do legalności korzystania z tych wszystkich nowości, podzielił się publicznie dąbrowski radny Grzegorz Jaszczura, który skierował w tej sprawie odpowiednie pisma do władz Dąbrowy Górniczej.

Zobacz zdjęcia kliknij TUTAJ!

- Ponieważ zgodnie z harmonogramem inwestycja powinna zostać oddana do użytku na koniec I kwartału 2023 r., proszę o odpowiedź, kiedy doszło do jej odbioru? Czy wszystkie elementy związane z wykonaniem centrum przesiadkowego wraz z robotami towarzyszącymi zostały prawidłowo wykonane i zakończone? Jakie są uwagi i zastrzeżenia do jakości wykonanych robót w ramach tej inwestycji, jeżeli takie istnieją – pyta Grzegorz Jaszczura.

Interesuje go także, to czy jeżeli odbioru jednak do tej pory nie ma, to co jest tego powodem i kto jest winien zaistniałej sytuacji? I czy ktoś w związku z brakiem odbioru poniesie konsekwencje i czy gminie grożą dodatkowe wydatki tym spowodowane?

Sprawdziliśmy więc, jak wygląda sytuacja i czy rzeczywiście są jakieś kłopoty z tą inwestycją.

- Zgodnie z umową, do 30 marca wykonawca miał zgłosić gotowość do odbioru inwestycji i tak też zrobił. W związku z tym 31 marca została powołana 22-osobowa komisja. Termin rozpoczęcia odbioru wszystkich prac – podzielonych na część miejską i część kolejową – ze względu na wymaganą obecność wszystkich przedstawicieli komisji - został wyznaczony na 12 kwietnia – wyjaśnia Piotr Purzyński z dąbrowskiego Urzędu Miejskiego.

Jak dodaje 12 kwietnia rozpoczął się i zakończył odbiór inwestycji realizowanej na rzecz miasta, a więc centrum przesiadkowego oraz obwodnicy śródmieścia.

- Ponieważ do uzyskanych już wcześniej pozwoleń na użytkowanie nikt nie wniósł uwag, tego samego dnia nowa droga i centrum przesiadkowe zostały otwarte. 12 kwietnia rozpoczął się również odbiór inwestycji kolejowej, który został pozytywnie dokończony 21 kwietnia – podkreśla Piotr Purzyński.

Dąbrowa Górnicza: co zmieniło się w centrum?

Budowa centrum przesiadkowego w centrum Dąbrowy Górniczej to jedna z największych miejskich inwestycji ostatnich lat. Postój taksówek znajduje się teraz przed samym dworcem, między peronami autobusowymi i budowanym placykiem z ławkami i zielenią. Zarezerwowanych zostało tam 6-7 miejsc dla taksówek. W sumie po obu stronach torów powstało 375 miejsc do parkowania : 182 po północnej stronie i 193 po południowej. Wśród nich 18 miejsc dla osób z niepełnosprawnościami oraz 8 miejsc typu Kiss&Ride, czy jak kto woli Pocałuj&Jedź. Dodatkowo około 240 miejsc na rowery oraz specjalna wiata, w której będzie można je zostawić.

Wokół dworca kolejowego powstały nowe stanowiska dla autobusów. Część linii już się tam zatrzymuje. Od października 2022 roku kierowcy jadą już pod nowym wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Kościuszki, który pozwala bezkolizyjnie i szybko dotrzeć na drugą stronę miasta, m.in. w okolice terenów rekreacyjnych wokół jezior Pogoria III oraz Pogoria IV oraz do Parku Zielona.

Piesi i rowerzyści natomiast mają do dyspozycji osobny przejazd na drugą stronę miasta dzięki tunelowi, który powstał na przedłużeniu ulicy Konopnickiej. Zastąpił przejazd z rogatkami, który istniał w tym miejscu przez dziesięciolecia. Całkowitą przebudowę ma za sobą także ulica Kolejowa.

Oprócz układu drogowego, modernizację przeszło również torowisko i trakcja elektryczna w rejonie stacji. Dodatkowo dołożono tam trzeci tor, pozwalający obsługiwać ruch lokalny. Zachowano także miejsce na czwarty tor. Na stacji zmodernizowano perony i zbudowano prowadzące do nich przejście podziemne z windami. Jest też nowy system komunikacji pasażerskiej.

Wartą 234,5 mln brutto zł inwestycję zrealizowało konsorcjum wspomnianych dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Koszt poniesiony przez miasto to 149,8 mln zł brutto z czego 82,5 mln zł to dofinansowanie: 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz 26 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedsięwzięcie prowadzone było wspólnie przez miasto i PKP PLK SA.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto