W środę 28 września drogowcy układali asfalt na ul. Uklańskiego (dawna Piecucha), by w czwartek móc przywrócić ją dla ruchu samochodów i autobusów. Tego dnia na stałe trasy – z obsługą przystanków Gołonóg Dworzec PKP i Gołonóg Osiedle – wracają linie nr 55, 140, 237, 637, 638, 690, 814, 903N i M2.
Co jednak ważne, przystanek Gołonóg Dworzec PKP obsługiwany będzie jeszcze w tymczasowych lokalizacjach, czyli na wysokości spółki Gühring oraz w pobliżu dawnego Uniwersalu.
– Na docelowych peronach autobusy będą mogły zatrzymywać się po pełnym stężeniu betonu w nowych zatokach i wybudowaniu chodnika po stronie dworca – mówi Samuel Tomczyk z firmy Drogopol, która prowadzi prace w al. Zagłębia Dąbrowskiego i na ul. Uklańskiego.
Przystanek Gołonóg Szkoła zostaje. Tego chcieli mieszkańcy
Przystanek Gołonóg Szkoła działa od początku czerwca. W zamyśle miał to być przystanek tymczasowy, uruchomiony na czas przebudowy alei Zagłębia Dąbrowskiego i ulicy Uklańskiego. Wielu mieszkańców – m.in. z osiedla Cieszkowskiego i Górki Gołonoskiej – było jednak za tym, by pozostawić go już na stałe. O pozostawienie przystanku na stałe oraz linie, które mogłyby się na nim zatrzymywać, w minionym tygodniu zapytał mieszkańców prezydent miasta Marcin Bazylak. Podobne pytania padły także na profilu miasta.
Wcześniej przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która finansuje kursowanie metrolinii, podkreślali, że na stałą trasę – z obsługą przystanków Gołonóg Dworzec PKP i Gołonóg Osiedle – powinna powrócić linia M2.
– W przypadku pozostałych linii decyzja należy do miasta i mieszkańców – podkreśla Aleksander Sobota, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.
Decyzja jest taka, że przystanek Gołonóg Szkoła naprzeciwko SP18 nadał będzie funkcjonował i będzie obsługiwany przez linie 18, 807 i 972.
Ronda, tunel, nowy układ komunikacyjny w Gołonogu
Przebudowa alei Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego jest częścią wartych 67,5 mln zł prac przy budowie nowego układu torowo-drogowego. Na stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg powstają dwa zewnętrzne perony oraz przejście podziemne pod torami. W miejscu istniejącego peronu zachowana zostanie rezerwa pod nowe tory kolei metropolitalnej. Częścią nowego układu drogowego będą ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego oraz Parkowej i Wczasowej.
Przede wszystkim jednak przejazd przez tory zostanie zastąpiony bezpiecznym tunelem dla pieszych, rowerzystów i kierowców. Projekt przewiduje także powstanie nowych chodników i dróg rowerowych. Prace w Gołonogu mają się zakończyć w pierwszym półroczu 2023 roku.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?