Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza. Budowa S1 wkracza w nowy etap. Od 21 listopada kierowcy pojadą inaczej. Kiedy finał prac?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej. Tak wygląda dziś plac budowy 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej. Tak wygląda dziś plac budowy Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Dąbrowa Górnicza. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada kolejne zmiany dla kierowców, gdzie po śladzie DK1 budowany jest 7-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S1. W poniedziałek 21 listopada ruch przełożony zostanie na mierzący ponad kilometr odcinek gotowej już częściowo jezdni w stronę Tychów i Bielska-Białej.

Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej: zjazd za węzłem Pogoria

Ekipy budowlane Budimexu przeniosą się 21 listopada na dotychczasową DK1 w stronę Częstochowy, tuż za węzłem Pogoria, przed wjazdem do dzielnicy Ząbkowice. W tym dniu ruch ma zostać przełożony na wyremontowany i przebudowany już fragment nowej S1, prowadzący w stronę Tychów i Bielska-Białej. Po przejechaniu ponad kilometra kierowcy znów wrócą przed nową kładką w ciągu ulicy Kusocińskiego na jezdnię w kierunku Częstochowy, by na wysokości ulicy Ujejskiej ponownie zjechać na drogę w stronę Tychów. Tak dziś wygląda budowa nowego fragmentu S1. Drogowcy przenoszą się z jednej części jezdni na drugą, by finalnie wszystko mogło być gotowe pod koniec 2023 roku.

Wcześniejsze zmiany dla zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego miały tu miejsce kilka dni wcześniej. Po nowym odcinku o długości ok. 1,8 km, zaczynającym się na granicy kontraktu od strony Podwarpia a kończącym w rejonie wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Ujejskiej, kierowcy jadą od 9 listopada br.

- Przejazd na tym odcinku odbywa się po warstwie wiążącej nowo wybudowanej jezdni w kierunku Dąbrowy Górniczej i Tychów. Na jezdniach, po których odbywa się ruch pojazdów, obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, a w rejonie przejazdów technologicznych pomiędzy obiema jezdniami do 40 km/h – poinformował katowicki oddział GDDKiA.

Kolejne zmiany zaplanowane zostały na grudzień, kiedy to odcinek o długości ok. 2,7 km zostanie udostępniony kierowcom. Zaczynał się będzie na wysokości wiaduktu drogowego w rejonie ulicy Ujejskiej, a kończył pod kładką dla pieszych w rejonie ulicy Kusocińskiego. Od 31 października piesi i rowerzyści mogą także korzystać z dwóch nowych kładek nad drogą krajową w Dąbrowie Górniczej: jednej w rejonie ulicy Karsów w Wojkowicach Kościelnych, a drugiej w rejonie ulicy Kusocińskiego.

Inwestycja drogowa w Dąbrowie Górniczej coraz bliżej półmetka

Obecnie zaawansowanie rzeczowe na tej inwestycji wynosi ponad 43 proc., dla robót drogowych 32 proc., a dla robót mostowych 58 proc. Kontynuowane są prace przy przebudowie i budowie kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, sieci teletechnicznej i elektroenergetycznej.

Budowane będą także zbiorniki retencyjne. Trwa przebudowa wodociągu do Huty Katowice. Przełożenie ruchu na odcinki budowanej S1 w stronę Tychów pozwoli na otwarcie nowego frontu robót przy budowie konstrukcji jezdni w kierunku Podwarpia. Trwać będą również prace przy budowie obiektów inżynierskich.

Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej. Tak wygląda dziś plac budowy 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Dąbrowa Górnicza. Budowa S1 wkracza w nowy etap. Od 21 listo...

Budowa czterech wiaduktów drogowych w pełnym zakresie robót żelbetowych ma się zakończyć jeszcze w tym roku. Co poza tym? Dwa mosty na jezdni prawej mają być gotowe do ruchu, kontynuowana będzie budowa przepustów i przejść dla zwierząt na jezdni prawej.

Tak będzie w 2023 roku wyglądać nowa S1w Dąbrowie Górniczej

Docelowo pokonanie DK1, która stanie się „ekspresówką”, ma być możliwe na węźle Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego i Karsów, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

Wykonawca przebudowuje odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Powstanie węzeł Ząbkowice oraz przebudowany będzie węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska. Powstanie także mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt. Powstaną także ekrany akustyczne, ekrany przeciwolśnieniowe oraz elementy naprowadzające - płotki herpetologiczne, wygrodzenia ochronne, zabezpieczenie ogrodzenia nad ciekami wodnymi.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Wykonawcą inwestycji jest wspomniana firma Budimex. Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. GDDKiA planuje, że droga będzie gotowa do końca 2023 roku. Całkowita wartość projektu to 302 mln 519 tys. 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 mln 399 tys. 881,53 zł. 

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto