Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza: II Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR dla uczniów z Pszczyny. Nowe technologie to przyszłość edukacji

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Akademii WSB obył się II Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR oraz III Wojewódzka Konferencja "Nowe horyzonty edukacji" 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Akademii WSB obył się II Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR oraz III Wojewódzka Konferencja "Nowe horyzonty edukacji" Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski/Akademia WSB
Na przestrzeni ostatniego roku niemal 400 uczniów szkół mechanicznych w Polsce i Czechach po raz pierwszy uczyło się zawodu z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości i oprogramowania ProfiAuto Wirtualny Warsztat. O projekcie oraz o tym, jak nadal wspierać wdrażanie nowoczesnych form kształcenia w polskich i europejskich szkołach, dyskutowano 7 grudnia br. podczas konferencji pn. „Nowe horyzonty edukacji”, zorganizowanej przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną, przy współpracy z Akademią WSB i partnerami biznesowymi: ProfiAuto i VRTechnology.

Patronat nad tym wydarzeniem oraz inicjatywą objęła m.in. NATO DEEP eAcademy – specjalna agenda Sojuszu Północnoatlantyckiego, wspierająca jego członków w reformowaniu systemów szkolnictwa. Konferencji towarzyszył II Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR, z udziałem 22 drużyn oraz niemal 50 uczniów szkół mechanicznych z całego województwa śląskiego.

Głównym celem projektu Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, marki ProfiAuto, VRTechnology oraz Akademii WSB – ogłoszonego w październiku 2021 r. – było stworzenie nowoczesnego narzędzia edukacyjnego, które ułatwi przyszłym mechanikom profesjonalny start w zawodzie. ProfiAuto Wirtualny Warsztat to aplikacja, w której użytkownik porusza się po modelowym, wirtualnym warsztacie samochodowym. Zawiera kilkanaście scenariuszy serwisowych, takich jak np. wymiana tarcz bądź klocków hamulcowych czy oleju w automatycznej skrzyni biegów i na bieżąco koryguje błędy, ucząc dobrych nawyków. Jest tym samym uzupełnieniem regularnych praktyk zawodowych, ponieważ przygotowuje uczniów do pracy w serwisie jeszcze przed pierwszymi zajęciami praktycznymi. Jednocześnie jest nowoczesną i atrakcyjną dla pokolenia „Z” formą kształcenia, zgodną z jego zainteresowaniem nowymi technologiami.

- Za rewolucją w branży motoryzacyjnej, której jesteśmy obecnie świadkami, muszą iść także rewolucyjne metody kształcenia. Fakt, że nasz projekt został tak dobrze przyjęty przez nauczycieli i – przede wszystkim – uczniów szkół branżowych to potwierdzenie, że należy iść w tym kierunku. Virtual Reality i oparte na niej narzędzia to już nie pieśń przyszłości, a rzeczywistość. Musimy ją wdrażać, a wyjątkowe sukcesy naszego projektu potwierdzają, że to właściwy kierunek. Cieszymy się, że jako największa sieć serwisów motoryzacyjnych w Polsce możemy go nadawać naszej branży i szkolnictwu – mówi Michał Tochowicz, prezes firmy Moto-Profil, będącej właścicielem marki ProfiAuto.

Rozwój projektu w Polsce i Czechach z poparciem NATO

Sieć ProfiAuto oraz firma VRTechnology – twórcy narzędzia – udostępnili technologię wirtualnego warsztatu uczniom bezpłatnie. Ze względu na sukces pilotażowych wdrożeń na Śląsku, inicjatywa została rozszerzona również na inne województwa oraz Czechy. Na przestrzeni 2021 i 2022 r. ze szkoleń z udziałem trenerów największych globalnych producentów części motoryzacyjnych skorzystało łącznie niemal 400 uczniów ze szkół mechanicznych. Oprogramowanie jest wciąż rozwijane, czego efektem jest przetłumaczenie scenariuszy serwisowych na języki: angielski, ukraiński, czeski i słowacki oraz dalsze prace nad wersją z wykorzystaniem okularów VR Oculus Quest.

Podczas I Kongresu VRT oprogramowanie ProfiAuto Wirtualny Warsztat otrzymało nagrodę w kategorii „VR w kształceniu zawodowym”. Wtedy też projekt wzbudził zainteresowanie NATO DEEP eAcademy – specjalnej agendy Sojuszu Północnoatlantyckiego, wspierającej szesnaście krajów partnerskich NATO w reformowaniu systemów szkolnictwa wojskowego i harmonizacji programów kształcenia. W ramach współpracy z NATO DEEP eAcademy, oprogramowanie było prezentowane m.in. na spotkaniach DDHE Workshop "Digitalization of Educational Resources and Virtual Reality" realizowanych przez agendę w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni (we współpracy w Wydziałem Bezpieczeństwa Narodowego Akademii Sztuki Wojennej z Warszawy), na konferencji "Zastosowanie VR/AR w praktyce" czy na organizowanych przez agendę Sojuszu warsztatach w Filii w Ełku Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem na Rzecz Bezpieczeństwa). Jego prezentacja odbyła się także podczas wizyt delegacji Armenii, Azerbejdżanu i Ukrainy w Polsce. W ostatnim tygodniu projekt był również przedstawiony publiczności konferencji i targów I/ITSEC 2022 w Orlando (Floryda, USA), największym na świecie wydarzeniu poświęconym modelowaniu, symulacjom komputerowym i szkoleniom.

W maju br. Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, Akademia WSB, firma VRTechnology oraz Moto-Profil – właściciel marki ProfiAuto i twórca projektu ProfiAuto Wirtualny Warsztat – podpisały porozumienie, które pozwoli na dalszy rozwój projektów z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości do kształcenia uczniów techników i szkół branżowych.

- Istota NATO DEEP polega na kompleksowym wspieraniu krajów partnerskich Sojuszu w zakresie reformowania systemów szkolnictwa wojskowego. Program obejmuje następujące państwa: Armenia, Azerbejdżan, Bośnia i Hercegowina, Gruzja, Irak, Jordania, Kazachstan, Kirgistan, Kolumbia Mauretania, Mołdawia, Mongolia, Maroko, Serbia, Tunezja i Ukraina. Celem NATO DEEP, którego dyrektorem jest Mariusz Solis, dr h.c. z Kwatery Głównej NATO w Brukseli, jest wnoszenie wkładu w bezpieczeństwo międzynarodowe poprzez profesjonalizację kształcenia i szkolenia oficerów, podoficerów oraz pracowników cywilnych resortów obrony krajów partnerskich, zgodnie z obowiązującymi w Sojuszu standardami - mówił dr hab. Piotr Gawliczek, prof. UWM, dr h.c., dyrektor NATO DEEP eAcademy.

W przedsięwzięcia programu zaangażowanych jest corocznie ponad 700 ekspertów z ponad 80 instytucji edukacji powiązanych z bezpieczeństwem oraz obronnością. Instrumentem programu jest NATO DEEP eAcademy im. Jeana d'Anduraina - instytucja utworzona w 2020 roku. Powiązane z nią dwa portale (NATO DEEP ADL/LMS ILIAS Portal oraz BBB Videoconferencing Portal) są narzędziami prowadzenia konferencji, e-programów certyfikacyjnych, kursów, szkoleń, warsztatów on-line.

- To także tworzenie i aktualizacja kursów e-learningowych w różnych językach, np. ukraińskim i arabskim oraz prowadzenie działalności naukowej, np. w ramach inicjatywy podcastowej NATO DEEP Dive. Moje motto brzmi „nauczyciele nie zostaną, i nie powinni zostać zastąpieni przez platformy e-learningowe oraz technologie XR/AI. Ale ci, którzy nie będą ich używali, zostaną wyparci przez tych, którzy z nich będą śmiało korzystali – dodał.

Konferencja „Nowe horyzonty edukacji” oraz II Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR

Kontynuacją projektu był „II Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR”, który odbywał się w ramach konferencji „Nowe horyzonty edukacji” oraz programu KSSE „Śląskie.Zawodowcy” 7 grudnia 2022 roku w Akademii WSB. Wydarzenie to było okazją do dyskusji na temat potrzeb i przyszłości nowoczesnego kształcenia zawodowego oraz prezentacji projektu „Śląskie.Zawodowcy”, realizowanego wraz z partnerami biznesowymi dla uczniów szkół zawodowych województwa śląskiego. Wśród zaproszonych gości pojawili się przedstawiciele władz województwa śląskiego, jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorców, instytucji otoczenia biznesu oraz dyrektorzy i nauczyciele szkół kształcących w zawodach branżowych.

W turnieju udział wzięły 22 drużyny – młodzi adepci mechaniki samochodowej. Konkurencje turniejowe zawierały zadania praktyczne oraz testy teoretyczne, z wykorzystaniem aplikacji ProfiAuto Serwis VR.

- To znakomite przedsięwzięcie. To nadzieja, że będzie z tego wiele pożytku, a myślę, że NATO DEEP eAcademy, jako instytucja, która obejmuje 16 krajów i ma zasięg globalny, szuka właśnie dobrych pomysłów i solidnych partnerów. I to jest właśnie tego typu wydarzenie. Organizujemy setki przedsięwzięć w ciągu roku, starając się dbać, by jakość tego szkolnictwa była jak najwyższa. Myślę, że młodzi ludzie mają o co dziś walczyć, bo nagroda NATO DEEP eAcademy jest nietuzinkowa. Zwycięska szkoła będzie mogła delegować uczestnika, bo czeka jedno miejsce, który weźmie udział w przedsięwzięciu dotyczącym VR poza granicami naszego kraju. To będzie dla takiego młodego człowieka bardzo atrakcyjne, by zobaczyć, jak to wygląda w środowisku międzynarodowym – podkreślił dr hab. Piotr Gawliczek.

- Głęboko wierzymy, że nasz projekt zrewolucjonizuje system nauki i przyczyni się do budowania kompetencji zawodowych nowego pokolenia pracowników serwisów samochodowych. Ta inicjatywa to także doskonały przykład na to, że współpraca szkolnictwa i nauki z biznesem oraz instytucjami, jak KSSE, może mieć bezpośrednie przełożenie na rozwój tak ważnej gałęzi przemysłu, jaką jest w Polsce motoryzacja. Szczególnie na Górnym Śląsku, który jest przecież produkcyjnym sercem polskiej branży automotive – przyznał dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, który z uczestnikami konferencji połączył się zdalnie, bowiem aktualnie przebywa za granicą.

Dr hab. Rafał Żelazny, wiceprezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Katowicach, przyznał, że kiedy w 2019 roku pojawił się projekt „Śląskie.Zawodowcy” nie myślało się o technologiach VR tak, jak dzieje się to dziś. Szybko okazało się bowiem, że ma to głęboki sens.

- Będąc tu, dopingując uczestników turnieju, mam nadzieję, że to nie jest jedyny projekt, który będziemy wspólnie realizować w ramach łączenia nowych technologii z edukacją. Dla nas, dla KSSE ważne są bowiem te wszystkie elementy infrastrukturalne, które zdobywamy w różnych formach współpracy z gminami, właścicielami prywatnymi. Nawet jednak najlepsza infrastruktura nie będzie mogła żyć bez kapitału ludzkiego, który właśnie tutaj się buduje – podkreślił dr hab. Rafał Żelazny.

Łączna wartość nagród dla najlepszych uczestników II Wojewódzkiego Turnieju Młodych Mechaników VR wyniosła kilkadziesiąt tysięcy złotych. Wśród nich znalazły się m.in. urządzenia praktyczne, jak np. montażownica, ale także systemy, zbliżające nas do świata VR.

Zdaniem Karola Jędrasiaka, prezesa firmy VRTechnology. wykorzystanie technologii VR to przyszłość szkolenia, która pozwala przeskoczyć istniejące ograniczenia i osiągnąć maksymalną wydajność tak zwanego "uczenia się przez działanie".

- Liczne rezultaty badań potwierdzają, iż uczestnicy szkoleń VR są nawet do czterech razy bardziej skoncentrowani, trenują nawet do czterech razy szybciej i są o 275 procent bardziej pewni zastosowania nowych umiejętności po szkoleniu. Tworzone przez nas rozwiązania VR pozwalają hiperrealistycznie odtworzyć rzeczywiste procesy oraz ryzykowne sytuacje w całkowicie bezpiecznym środowisku wirtualnym. Eliminuje to także ryzyko obrażeń członków zespołu i uszkodzenia sprzętu – mówił Karol Jędrysiak.

- To wielki zaszczyt, że trzecia już konferencja oraz turniej odbywają się w naszych murach. Projekt „Zawodowcy.Śląskie” pozwolił na swój sposób odczarować model kształcenia zawodowego. Zdecydowana większość firm boryka się bowiem z brakiem pracowników z wykształceniem praktycznym. Teraz udaje się to zmieniać, m.in. dzięki tecgnologii VR. Dzięki zjawisku immersji studenci korzystający z VR uczą się szybciej, efektywniej, w bardziej praktyczny i bezpieczny sposób. Wirtualna rzeczywistość daje nieograniczone możliwości, a II wojewódzki turniej mechaników VR jest tego bardzo dobrym przykładem. Akademia WSB jest otwarta na innowacyjne kształcenie wsparte nowoczesnymi technologiami, w tym VR. Aktualnie mamy do dyspozycji wirtualny symulator starości, który pozwala realizować interdyscyplinarne projekty studentom z różnych kierunków studiów oraz wirtualną symulację medyczną obejmującą kilkadziesiąt scenariuszy symulacji wykorzystywanych na kierunkach bezpieczeństwo narodowe, pielęgniarstwo czy ratownictwo medyczne – podkreśliła dr hab. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, prof. AWSB, rektor Akademii WSB.

Ostatecznie pierwsze miejsce w II Wojewódzkim Turnieju Młodych Mechaników VR zajęła drużyna Powiatowego Zespołu Szkół nr 1 Pszczynie im. gen. Józefa Bema w składzie Dawid Lekki i Mateusz Pudełko. Drugie miejsce na podium zdobyła reprezentacja Technikum nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Żorach, a więc Krzysztof Gajda i Szymon Kret. Trzecia lokata przypadła natomiast Zespołowi Szkół Technicznych w Rybniku im. Stanisława Staszica. Zdobyli ją Dariusz Kwiatkowski i Jakub Wolanin.

Patronat nad wydarzeniem oraz inicjatywą objęła NATO DEEP eAcademy – specjalna agenda Sojuszu Północnoatlantyckiego, wspierająca jego członków w reformowaniu systemów szkolnictwa. Konferencji towarzyszył także II Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR, z udziałem niemal 50 uczniów szkół mechanicznych z całej Polski. Patronat nad konferencją objęli także m.in.: Ministerstwo Edukacji i Nauki, Śląski Kurator Oświaty oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto