reklama

Dąbrowa Górnicza: Jak wyglądał prawie sto lat temu dzisiejszy Reden?

Piotr SobierajskiZaktualizowano 
Muzeum Miejskie „Sztygarka”
Rozpoczynamy nasz cykl publikacji, poświęcony historii miasta i ciekawym, ale często zapomnianym już dziś wydarzeniom, które kształtowały jego oblicze. Sprawdzimy, co znajduje się dziś w historycznych miejscach.

Na początek kolonia Reden, do czego przyczynkiem jest najnowszy nabytek dąbrowskiego muzeum, czyli unikatowe zdjęcia lotnicze tego fragmentu dzisiejszej Dąbrowy. Zostały wykonane w 1919 roku przez kapitana Wiktora Komorowskiego, w czasie, kiedy stacjonowała tu armia gen. Hallera. Sam kapitan Komorowski i jego synowie, (Jerzy, Bogdan), zostali straceni przez UB w latach 1951-53 we Wrocławiu i Warszawie. Zdjęcia przekazał dr Jerzy Komorowski z Wrocławia. - To jedyny tak dokładny widok tego osiedla z lotu ptaka. Doskonale obrazuje ówczesny układ architektoniczny - mówi Arkadiusz Rybak, dyrektor Muzeum Miejskiego Sztygarka. - Kilka domów zachowało się jeszcze przy ul. Kołłątaja, Cieplaka i 1 Maja. Największe zmiany zaszły w latach 60. minionego wieku, kiedy to poszerzane były jezdnie, w kierunku przyszłej Huty Katowice. Wtedy wiele budynków wyburzono - dodaje.

Początki kolonii Reden sięgają końca XVIII w, kiedy zaczynało powstawać osiedle górnicze wokół kopalni o tej samej nazwie (ruszyła w 1785 r.). Kolonia obejmowała obszar od dzisiejszego PKZ do Targowiska Miejskiego. Przy obecnej ul. Królowej Jadwigi stanął ratusz (zwany oberżą) z więżą zegarową. Zaprojektowany został przez znanego architekta Henryka Marconiego. Osiedle nie było związane z wsią Dąbrowa, z której dzieci jeszcze do połowy XIX w. chodziły do szkoły w Będzinie. Nie zabrakło tu też koszar górniczych (od 1806 r.), czegoś na kształt hotelu robotniczego, przeznaczonego dla kawalerów, którzy nie osiedlali się w domach z rodzinami.

- Przynależność do korpusu górniczego wiązała się z przysięgą, nie można było np. samowolnie się przenosić. W zamian były też przywileje. Zwolnienia z podatków, służby wojskowej - tłumaczy Arkadiusz Rybak.

W 1826 r. pracowało tu ponad 300 osób. W 1865 r. po pożarach kopalnię zatopiono, a po reaktywacji zamknięto w 1877 r. Od 1897 r. przeszła w ręce Francusko-Rosyjskiego Towarzystwa Przemysłowego, które zarządzało też hutą Konstanty. Na miejscu huty stoi dziś osiedle Adamieckiego. W 1928 r. w kolonii Reden pojawił się tramwaj. Po kryzysie w 1934 r. kopalnia Reden została zamknięta. Nazwa przetrwała jednak do dziś, stając się określeniem jednej z dzielnic miasta.

Jeśli macie dokumenty, zdjęcia związane z historią miasta piszcie na p.sobierajski@dz.com.pl

Jak postępować w przypadku zdarzenia lub wypadku drogowego.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3