Jak przekazuje miasto powrót autobusów na stały przystanek oznacza likwidację dwóch tymczasowych stanowisk na wysokości firmy Gühring oraz w pobliżu dawnego Uniwersalu. Nowy przystanek po przebudowie części alei Zagłębia Dąbrowskiego wyróżnia się długością oraz betonową nawierzchnią zatoki.
– Klasyczne perony autobusowe mają 20 metrów długości. Na przystanku Gołonóg Dworzec PKP wydłużyliśmy je do około 80 metrów, by autobusy nie blokowały się wzajemnie – wyjaśnia Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.
Nowe zatoki na co dzień będą służyły dwunastu liniom autobusowym: 55, 140, 237, 604, 637, 638, 644, 656, 690, 814, 903N i M2
Wspomniany beton w zatokach ma zwiększyć wytrzymałość nawierzchni i zabezpieczyć ją w przyszłości przed powstawaniem kolein.
– Chcemy, by betonowe nawierzchnie zatok były już standardem na wszystkich nowych i przebudowywanych przystankach – dodaje Krzysztof Serafiński.
Ponieważ w pobliżu stacji kolejowej w Gołonogu wciąż trwa budowa nowego układu komunikacyjnego, formalnie to plac budowy. Wraz z końcem inwestycji, zaplanowanym na połowę 2023 roku, przystanki zostaną jeszcze wyposażone m.in. w podwójne wiaty.
Nowy układ torowo-drogowy przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg to inwestycja warta 67,5 mln zł. Częścią nowego układu będą ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego oraz Parkowej i Wczasowej. Dla mieszkańców największym zyskiem z trwającej inwestycji będzie zastąpienie przejazdu przez tory przejazdem pod budowanym wiaduktem kolejowym, gdzie – poza jezdnią – znajdzie się także chodnik i droga rowerowa.
W ramach inwestycji na stacji powstały już dwa zewnętrzne perony z torami kolei metropolitalnej oraz przejście podziemne pod torami. W miejscu starego peronu została natomiast zachowana rezerwa pod nowe tory kolei dalekobieżnej, co w przyszłości pozwoli oddzielić ruch lokalny od dalekobieżnego i zwiększenie częstotliwości kursowania połączeń metropolitalnych.
Od 14 stycznia pięć linii autobusowych wjedzie po raz pierwszy do centrum przesiadkowego
To nowa metrolinia M103, która połączy Dąbrowę Górniczą, Psary i Bobrowniki, a więc miejscowości położone w sąsiednim powiecie będzińskim. Przy tej okazji do centrum miasta wrócą autobusy nr 16, 79 i 242, kursować tam będzie także nowa linia 641. Wszystkie wymienione linie jako pierwsze wjadą 14 stycznia na nowy przystanek pod dworcem PKP, jaki powstał w ramach centrum przesiadkowego. To będzie trzecia metrolinia Dąbrowie Górniczej, po uruchomionej w maju 2021 roku linii M2 i kursującej od listopada linii M109. Pierwsza łączy Dąbrowę Górniczą z Katowicami, druga kursuje do Sławkowa.
Wraz z uruchomieniem M103 wszystkie linie, które dziś kończą trasę na ul. Limanowskiego, będą obsługiwać przystanek Fabryka Pełna Życia (dawniej Pałac Kultury) w drodze do i z centrum przesiadkowego przy dworcu PKP. Wszystkim wspomnianym liniom, a więc 16, 79, 242, 641 i M103 na przystanku przed dworcem przypisane będzie stanowisko nr 2.
W centrum przesiadkowym trwają jeszcze prace wykończeniowe. W kolejnych miesiącach pod dworzec sukcesywnie kierowane będą następne linie. Docelowo pod dworcem zatrzymywać się będą także: 28, 55, 116, 140 182, 604, 612, 637, 690, 928 i M109.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?