Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza: mieszkańcy i władze mówią "nie" nowym torom kolejowym. Dwa ważne spotkania

PAS
W Dąbrowie Górniczej planowane linie kolejowe miałyby poszatkować miasto w kilku miejscach
W Dąbrowie Górniczej planowane linie kolejowe miałyby poszatkować miasto w kilku miejscach mat. UM DG/Polska Press
we wtorek 3 marca oraz w środę 4 marca 2020 roku odbędą się spotkania dotyczące projektowanych linii kolejowych przebiegających przez Dąbrowę Górniczą. Plany mają związek z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada budowę lotniska pomiędzy Łodzią a Warszawą, a także nowych dróg i torów, które mają skomunikować je z pozostałymi częściami kraju. Planowane przebiegi nowych linii kolejowych w wielu miejscowościach przebiegają przez tereny mieszkalne. W Dąbrowie Górniczej projektanci wytyczyli tory przez środek Błędowa i Kuźniczki Nowej. Ich realizacja wiązałaby się z wyburzeniem dziesiątek domów i skutkowała poszatkowaniem dzielnicy. Podobnie jest w śródmieściu, gdzie nowa linia kolejowa została narysowana wzdłuż plant przy ul. Poniatowskiego (przy targowisku miejskim), dalej plantami wzdłuż ul. Korczaka do ul. Wojska Polskiego i przecinając DK94 oraz ul. Staszica w stronę Sosnowca.

– Podobnie jak mieszkańcy, jesteśmy zaskoczeni koncepcją Centralnego Portu Komunikacyjnego. Informacja o trwających konsultacjach dotarła do nas dopiero w zeszłym tygodniu, ale nawet po pobieżnej analizie przesłanego materiału jednego jestem pewien – zawarte w nim propozycja są dla mnie nie do zaakceptowania – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej, i dodaje, że przedstawione rozwiązania nie są zgodne z żadnym dokumentem planistycznym obowiązującym w Dąbrowie Górniczej.

Podczas spotkań, zaprezentowane zostanie stanowisko miasta w tej sprawie. Omówiony zostanie także formularz dotyczący przesyłania uwag do autorów projektu i instrukcja jego wypełnienia.

Spotkania odbędą się:

– 3 marca, godz. 17 w OSP Błędów, ul. Żołnierska 180

– 4 marca, godz. 18 w Szkole Podstawowej nr 8, ul Wyspiańskiego 1

Informacje o proponowanych przebiegach tras w rejonie Dąbrowy Górniczej, a także mapy dostępne są na stronie: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl

Miasto zachęca do przesyłania przez mieszkańców uwag, wniosków i obaw za pomocą formularza dostępnego na stronie: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl Termin mija 10 marca. Wypełniając formularz konsultacyjny należy wskazać ciąg nr 7, linia kolejowa 111 i 113, arkusz 1 i 2 dla Błędowa, Łaź Błędowskich i Kuźniczki lub arkusz 2 dla śródmieścia.

W piątek 28 lutego 2020 r. , podczas odbywającego się w Dąbrowie Górniczej posiedzenia zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów, przyjęte zostało wspólne stanowisko w tym temacie. Ponadto podczas najbliższej sesji Rady Miejskiej zostanie przedłożony projekt uchwały w tej sprawie.

Stanowisko Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów z 28 lutego 2020 w sprawie: konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to jeden ze sztandarowych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Poza budową nowego portu lotniczego w Baranowie, pomiędzy Łodzią a Warszawą, zakłada również budowę nowych korytarzy drogowych oraz nowych linii szybkiej kolei, które mają skomunikować lotnisko z pozostałymi częściami kraju. Zaproponowane w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego przebiegi nowych korytarzy drogowych i kolejowych budzą wiele obaw wśród mieszkańców terenów, po których zostały wytyczone.

Problem ten dotknął wielu miast w Polsce i nie ominął województwa śląskiego. Przeciwko zaproponowanym wariantom tras protestują mieszkańcy województwa śląskiego, gdzie nowe linie szybkiej kolei miałyby przebiegać przez centra miast oraz tereny mieszkalne. Ich realizacja w takim kształcie wiązałaby się z koniecznością wywłaszczeń tysięcy mieszkańców, wyburzeń domów oraz kataklizmem urbanistycznym i planistycznym. Wiązałoby się to również z przerwaniem dotychczasowej sieci dróg nie tylko lokalnych, ale i wojewódzkich oraz krajowych.Jako samorządowcy, którzy biorą pełną odpowiedzialność za reprezentowane gminy, wnioskujemy o takie zaplanowanie nowych korytarzy drogowych i kolejowych, aby w jak najmniejszym stopniu ingerowały w ścisłą zabudowę mieszkaniową, istniejącą infrastrukturę techniczną, miejsca użyteczności publicznej i centra miejscowości, a także tereny posiadające cenne walory przyrodnicze.

Uważamy, również że realizacja tak znaczących projektów infrastrukturalnych powinna być poprzedzona rzetelnymi konsultacjami nie tylko ze stroną samorządową, ale przede wszystkim z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Trudno zaakceptować fakt, że spółka Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. odpowiedzialna za realizację tak skomplikowanego projektu, na konsultacje społeczne przewiduje tylko kilka tygodni i nie przewiduje spotkań informacyjno-konsultacyjnych w terenie.Apelujemy do Ministra Aktywów Państwowych oraz Ministra Infrastruktury o wnikliwe przeanalizowanie procesu konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego i podjęcie działań, dzięki którym spółka CPK zostanie zobligowana do przeprowadzenia rzetelnych konsultacji społecznych

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto