Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada budowę lotniska pomiędzy Łodzią a Warszawą, a także nowych dróg i torów, które mają skomunikować je z pozostałymi częściami kraju. Planowane przebiegi nowych linii kolejowych w wielu miejscowościach przebiegają przez tereny mieszkalne. W Dąbrowie Górniczej projektanci wytyczyli tory przez środek Błędowa i Kuźniczki Nowej. Ich realizacja wiązałaby się z wyburzeniem dziesiątek domów i skutkowała poszatkowaniem dzielnicy. Podobnie jest w śródmieściu, gdzie nowa linia kolejowa została narysowana wzdłuż plant przy ul. Poniatowskiego (przy targowisku miejskim), dalej plantami wzdłuż ul. Korczaka do ul. Wojska Polskiego i przecinając DK94 oraz ul. Staszica w stronę Sosnowca.
– Podobnie jak mieszkańcy, jesteśmy zaskoczeni koncepcją Centralnego Portu Komunikacyjnego. Informacja o trwających konsultacjach dotarła do nas dopiero w zeszłym tygodniu, ale nawet po pobieżnej analizie przesłanego materiału jednego jestem pewien – zawarte w nim propozycja są dla mnie nie do zaakceptowania – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej, i dodaje, że przedstawione rozwiązania nie są zgodne z żadnym dokumentem planistycznym obowiązującym w Dąbrowie Górniczej.
Podczas spotkań, zaprezentowane zostanie stanowisko miasta w tej sprawie. Omówiony zostanie także formularz dotyczący przesyłania uwag do autorów projektu i instrukcja jego wypełnienia.
Spotkania odbędą się:
– 3 marca, godz. 17 w OSP Błędów, ul. Żołnierska 180
– 4 marca, godz. 18 w Szkole Podstawowej nr 8, ul Wyspiańskiego 1
Informacje o proponowanych przebiegach tras w rejonie Dąbrowy Górniczej, a także mapy dostępne są na stronie: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl
Miasto zachęca do przesyłania przez mieszkańców uwag, wniosków i obaw za pomocą formularza dostępnego na stronie: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl Termin mija 10 marca. Wypełniając formularz konsultacyjny należy wskazać ciąg nr 7, linia kolejowa 111 i 113, arkusz 1 i 2 dla Błędowa, Łaź Błędowskich i Kuźniczki lub arkusz 2 dla śródmieścia.
W piątek 28 lutego 2020 r. , podczas odbywającego się w Dąbrowie Górniczej posiedzenia zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów, przyjęte zostało wspólne stanowisko w tym temacie. Ponadto podczas najbliższej sesji Rady Miejskiej zostanie przedłożony projekt uchwały w tej sprawie.
Stanowisko Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów z 28 lutego 2020 w sprawie: konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to jeden ze sztandarowych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Poza budową nowego portu lotniczego w Baranowie, pomiędzy Łodzią a Warszawą, zakłada również budowę nowych korytarzy drogowych oraz nowych linii szybkiej kolei, które mają skomunikować lotnisko z pozostałymi częściami kraju. Zaproponowane w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego przebiegi nowych korytarzy drogowych i kolejowych budzą wiele obaw wśród mieszkańców terenów, po których zostały wytyczone.
Problem ten dotknął wielu miast w Polsce i nie ominął województwa śląskiego. Przeciwko zaproponowanym wariantom tras protestują mieszkańcy województwa śląskiego, gdzie nowe linie szybkiej kolei miałyby przebiegać przez centra miast oraz tereny mieszkalne. Ich realizacja w takim kształcie wiązałaby się z koniecznością wywłaszczeń tysięcy mieszkańców, wyburzeń domów oraz kataklizmem urbanistycznym i planistycznym. Wiązałoby się to również z przerwaniem dotychczasowej sieci dróg nie tylko lokalnych, ale i wojewódzkich oraz krajowych.Jako samorządowcy, którzy biorą pełną odpowiedzialność za reprezentowane gminy, wnioskujemy o takie zaplanowanie nowych korytarzy drogowych i kolejowych, aby w jak najmniejszym stopniu ingerowały w ścisłą zabudowę mieszkaniową, istniejącą infrastrukturę techniczną, miejsca użyteczności publicznej i centra miejscowości, a także tereny posiadające cenne walory przyrodnicze.
Uważamy, również że realizacja tak znaczących projektów infrastrukturalnych powinna być poprzedzona rzetelnymi konsultacjami nie tylko ze stroną samorządową, ale przede wszystkim z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Trudno zaakceptować fakt, że spółka Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. odpowiedzialna za realizację tak skomplikowanego projektu, na konsultacje społeczne przewiduje tylko kilka tygodni i nie przewiduje spotkań informacyjno-konsultacyjnych w terenie.Apelujemy do Ministra Aktywów Państwowych oraz Ministra Infrastruktury o wnikliwe przeanalizowanie procesu konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego i podjęcie działań, dzięki którym spółka CPK zostanie zobligowana do przeprowadzenia rzetelnych konsultacji społecznych
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?