Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza: Radni zlikwidowali Lipówkę II

mat. prasowe
M. Suchan
Uchwała o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego Miejski Zakład Przetwarzania Odpadów Komunalnych Lipówka II, wniesieniu aportem majątku Lipówki II do ALBA MPGK oraz utworzeniu Miejskiego Zakładu Gospodarowania Odpadami to jedne z najważniejszych uchwał przyjętych przez radnych podczas dzisiejszej sesji Rady Miejskiej w Dąbrowie Górniczej.

Powyższe uchwały są efektem zmian wprowadzonych nową ustawą utrzymaniu porządku i czystości w gminach, obowiązującą od 1 stycznia 2012 roku. Ustawa ta wprowadza m.in. oczekiwany przez samorządy system gospodarowania odpadami komunalnymi w myśl których to gmina jest właścicielem odpadów oraz nałożyła na gminę wiele nowych obowiązków w tym zakresie. Zmiany te dają szansę na uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, wyeliminowanie nielegalnych składowisk odpadów oraz zapewnienie skuteczniejszego unieszkodliwiania i odzysku odpadów.

A zmiany te są znaczące. Do 31 grudnia 2020 gmina musi przygotować się do recyklingu i ponownego użycia co najmniej 50% odpadów z papieru, szkła, metalu i tworzyw sztucznych. W tym samym terminie samorząd musi doprowadzić do tego, żeby 70% masy odpadów budowlanych było przygotowanych do recyklingu i ponownego wykorzystania. Gmina musi też ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania. Po 16 lipca 2013 na składowiska ma trafiać nie więcej niż 50% masy takich odpadów w stosunku do masy takich śmieci wytworzonych w 1995 roku – jest to punkt odniesienia przyjęty przez Unię Europejską. Po 16 lipca 2020 do składowania nie będzie można przekazać więcej niż 35% takich odpadów. W przypadku nieosiągnięcia wskazanych wyżej poziomów gmina zostanie ukarana przez wojewódzki inspektorat ochrony środowiska.

- Obecny kształt zakładu Lipówka II oraz jego obecne zdolności przerobowe nie były w stanie spełnić wysokich wymagać określonych w ustawie, dlatego też w oparciu o analizę i wnioski ekspertyzy Politechniki Częstochowskiej powstała koncepcja rozwoju obecnego systemu gospodarki odpadami na terenie Dąbrowy Górniczej. – mówi Paweł Gocyła, zastępca prezydenta miasta odpowiedzialny za gospodarkę komunalną.

- Dzięki likwidacji Lipówki II i wniesieniu aportem jej majątku do ALBA MPGK, w której miasto ma prawie 50% udziałów, ALBA sfinansuje ze swoich środków niezbędne inwestycje przystosowując całą instalację do nowy zasad, gwarantując jednocześnie technologię pozwalającą na osiągnięcie wymaganych efektów ekologicznych w ustawowym terminie i dając możliwość uzyskania dla dąbrowskiej instalacji statusu instalacji o charakterze regionalnym. – dodaje Gocyła.

Kosztorysowa wartość inwestycji niezbędnych do przeprowadzenia na terenie dąbrowskiej instalacji to ok. 40 mln zł. Wartość wniesionego przez gminę aportu to ponad 18 mln zł, ALBA Polska zrównoważy aport w postacie wkładu finansowego na tym samym poziomie, a pozostałe koszty zostaną sfinansowane ze środków przedsiębiorstwa ALBA MPGK. Likwidacja Lipówki II rozpocznie się z dniem 1 lipca i potrwa 2 miesiące – do końca sierpnia.

Jednocześnie powołany został nowy Zakład Gospodarowania Odpadami Komunalnymi, który przejmie część z dotychczasowych zadań Lipówki II, w szczególności nadzór nad gospodarowaniem odpadami w mieście, realizacja unijnego projektu rozwoju selektywnej zbiórki odpadów, funkcjonowanie Gminnego Centrum Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych oraz realizacje administracyjnej i finansowej strony realizacji „ustawy śmieciowej”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto