Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza: Rozbierają torowisko tramwajowe. To początek wielkiej inwestycji drogowej

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej rozbiórką starego torowiska rozpoczęła się kolejna inwestycja komunikacyjna

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej rozbiórką starego torowiska rozpoczęła się kolejna inwestycja komunikacyjna Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Rozpoczęła się wymiana torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej. Podczas minionego weekendu zabudowane zostały nowe mijanki, tak więc tramwaje kursują dziś po jednym torze, a szyny drugiego toru są rozbierane. Na razie nie ma jeszcze utrudnień dla kierowców.

Aktualnie rozbierane jest torowisko prowadzące w kierunku Gołonoga i byłej Huty Katowice. To pierwszy etap dużej inwestycji, która ma odmienić całkowicie układ komunikacyjny także w tej części miasta.

Umowa z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Piłsudskiego i części ul. Królowej Jadwigi wraz z całym torowiskiem tramwajowym podpisana została 27 września w dąbrowskim Urzędzie Miejskim. Odcinek między aleją Róż a skrzyżowaniem z ul. Kasprzaka za niemal 75,9 mln zł przebudowuje firma ZUE SA z Krakowa. Będzie to kolejny element gruntownych zmian komunikacyjnych w mieście, mających ułatwić pasażerom dostęp do przejazdów autobusami i tramwajami oraz poprawić komfort jazdy, a także umożliwić bezpieczne i bezkolizyjne poruszanie się rowerami.

Dlatego właśnie zmodernizowane torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki; nowe ronda, udogodnienia dla pieszych i rowerzystów; łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów ma być efektem wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza. Kompleksowa przebudowa obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Na etapie przetargu został on jednak podzielony na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż.
Na początek prace obejmują odcinek od ul. Kasprzaka do alei Róż.

- To bardzo długi odcinek, który od początku swojego powstania, kiedy budowana była Huta Katowice, przechodził tylko drobne remonty, ale nigdy nie był w pełni zmodernizowany. Zauważyliśmy już, że tramwajem zaczęło podróżować coraz mniej mieszkańców, a wiemy, że ta inwestycja spowoduje, że tramwaje stanie się głównym środkiem transportu publicznego w tym rejonie – przyznaje Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie niemal 5200 metrów toru pojedynczego. Torowisko wykonane zostanie w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań. Przebudowanych zostanie 10 peronów przystankowych (w tym cztery perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), zamontowane smarownice torowe, przebudowane układy odwodnieniowe, przebudowana sieć trakcyjna wraz z układem zasilania.

- Ta inwestycja to znaczący element modernizacji torowisk w całym regionie, pozwalający na podniesienie świadczonych przez nas usług. Umożliwi wprowadzenie do Dąbrowy Górniczej taboru niskopodłogowego, a co za tym idzie zwiększy dostępność do przewozów dla pasażerów, także tych z ograniczonymi możliwościami poruszania się – mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.

Torowisko zostanie wymienione w nowych, proekologicznych technologiach, które ograniczą w znacznym stopniu emisję wibracji i hałasu. Na niektóre przystanki wjedzie także autobus, co sprawi, że łatwiej będzie się można przesiadać. Oczywiście wymienione zostaną też słupy trakcyjne, co w dużym stopniu poprawi zasilanie tej linii.

- Wprowadzenie niskopodłogowego, klimatyzowanego taboru zwiększa bowiem zapotrzebowanie na energię. Dlatego także musimy tutaj poprawić kwestie związane ze stabilnością zasilania. Koszt brutto po stronie Tramwajów Śląskich to niecałe 23 mln zł, a resztę wydatków poniesie miasto w związku z przebudową infrastruktury drogowej – dodaje Bolesław Knapik.

- Linia tramwajowa to jedno, ale obok niej zmodernizowana zostanie cała nakładka drogowa, pojawią się nowe ronda, zintegrowane przystanki, nowe oświetlenie, przystanki, przejścia dla pieszych, nowe miejsca parkingowe wzdłuż całej osi miasta. Dlatego właśnie przeznaczamy ponad 50 mln zł z budżetu miasta, by ta modernizacja była kompleksowa. Na pewno cała oś miasta będzie przejezdna, ale będą zawężenia jezdni, przekładka ruchu na jeden kierunek, przy zamknięciu drugiego – mówił Marcin Bazylak.

W miejskim zakresie inwestycji jest m.in. przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa i przebudowa chodników, dróg pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja przejść podziemnych przy przystanku Gołonóg Damel i w pobliżu przystanku Gołonóg Centrum.

Zgodnie z umową prace między aleją Róż i ul. Kasprzaka mają potrwać do końca 2022 roku. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (ok. 75,9 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. wynosi ok. jedną trzecią tej wartości.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto