Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza stawia na ronda. Buduje sześć nowych. Kiedy finał przebudowy miasta?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowe rondo powstanie też przy targowisku miejskim, na skrzyżowaniu al. Majakowskiego, ul. Piłsudskiego i Poniatowskiego

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowe rondo powstanie też przy targowisku miejskim, na skrzyżowaniu al. Majakowskiego, ul. Piłsudskiego i Poniatowskiego Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
INWESTYCJE. Dąbrowa Górnicza stawia na ronda. Na głównych ulicach, prowadzących przez miasto pojawi się ich siedem, a licząc z tymi, które już są będzie ich dziesięć. Przebudowa całego układu komunikacyjnego w mieście ma się zakończyć w 2023 roku, więc sprawdziliśmy też, jak przebiegają dziś prac i co jeszcze zostało do zrobienia, by jeździło się nam szybciej, wygodniej i bezpieczniej.

Nowe ronda w Dąbrowie Górniczej: ruch ma być bardziej płynny

W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa wszystkich głównych dróg, prowadzących przez miasto: ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Jednocześnie Tramwaje Śląskie modernizują na tym prawie 5-kilometrowym odcinku całe torowisko. Zostało ono już wymienione na nowe, trwają prace przy montażu trakcji i budowie wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych. Składy tramwajowe mają się natomiast pojawić w mieście ponownie we wrześniu.

Zobacz zdjęcia kliknij TUTAJ!

Przy okazji przebudowy całego układu komunikacyjnego miasto postanowiło zamienić dotychczasowe skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ronda. Od granicy z Będzinem aż do ronda Budowniczych Huty Katowice takich nowych rond będzie siedem.

Nowe ronda powstają na skrzyżowaniach ulic:

  • ul. Sobieskiego i ul. Chopina
  • ul. Królowej Jadwigi i ul. Wojska Polskiego
  • ul. Królowej Jadwigi, al. Piłsudskiego, ul. Poniatowskiego i ul. Majakowskiego
  • al. Piłsudskiego i ul. Granicznej
  • al. Piłsudskiego i ul. Morcinka i ul. Leśnej
  • al. Piłsudskiego i ul. Tysiąclecia

Wcześniej nowe rondo powstało też w ciągu ulicy Sobieskiego przy Powiatowym Urzędzie Pracy, gdzie wybudowana została nowa droga, będąca tak zwaną obwodnicą śródmieścia. Do tego trzeba też doliczyć rondo w centrum na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego, Kościuszki oraz następne w kolejności rondo na skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi i al. Róż. Ostatnie rondo, to rondo Budowniczych Huty Katowice, które przez długie lata było rondem tylko z nazwy, a obowiązywała tam zupełnie inna organizacja ruchu.

– Zdecydowaliśmy się na takie rozwiązania, bo ronda w miejscu klasycznych skrzyżowań to najlepszy sposób na usprawnienie i upłynnienie ruchu – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Jak dodaje, w niektórych miejscach, np. przy targowisku miejskim, będzie możliwość regulacji ruchu pieszych przy pomocy sygnalizatorów świetlnych. Zlikwidowane zostaną przejścia podziemne na Adamieckiego, na Redenie i przy Damelu. W ich rejonie będzie można korzystać z przejść w poziomie jezdni. Inwestycja obejmuje także remont chodników i budowę dróg rowerowych.

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej: co aktualnie dzieje się w mieście?

W ramach Zadania 2.5 (od pętli tramwajowej przy PUP do alei Róż) i 2.6 (od al. Róż do ronda Budowniczych Huty Katowice) zostanie przebudowany ciąg komunikacyjny w ulicach: Jana III Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Józefa Piłsudskiego wraz z linią tramwajową, znajdująca się w pasie rozdzielającym. Przebudowywane są chodniki i obiekty inżynieryjne, budowane są drogi dla rowerów.

Wykonywana jest już część rond: Morcinka, Tysiąclecia, Merkury, Graniczna. W ramach wprowadzonych tymczasowych organizacji ruchu przystanki autobusowe zostały przeniesione, tak aby znaleźć się w pobliżu dotychczasowych lokalizacji. Pasażerowie korzystają z komunikacji autobusowej.

- Przywrócenie komunikacji tramwajowo-autobusowej i uruchomienie wspólnych przystanków planuje się na ostatni tydzień sierpnia lub pierwszy tydzień września. Na wybranych odcinkach będą kontynuowane roboty drogowe, w tym brukarskie, co może powodować lokalne utrudnienia w dostępie do infrastruktury komunikacyjnej – informuje Piotr Purzyński, p.o. rzecznika prasowe Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej: co już zostało wykonane w ramach przebudowy?

W ramach przebudowy układu komunikacyjnego od ul. Sobieskiego do Kasprzaka udało się już wykonać sporo prac, ale wiele z nich wymaga jeszcze dokończenia.

Na odcinku od al. Róż do ul. Kasprzaka (zadanie 2.6) tak wygląda zaawansowanie prac:

  • Przebudowa kanalizacji deszczowej – zaawansowanie 75%,
  • Korpus drogowy - warstwa ulepszonego podłoża i podbudowa pomocnicza z mieszanki mineralno-cementowo- emulsyjnej – zaawansowanie 65%,
  • Podbudowa z betonu asfaltowego – zaawansowanie 55%
  • Warstwa wiążąca – zaawansowanie 50%
  • Warstwa ścieralna – zaawansowanie 20%
  • Chodniki – zaawansowanie 30%
  • Ścieżki Rowerowe – zaawansowanie 40%
  • Przebudowa i rozbiórka przejść podziemnych – zaawansowanie 60%
  • Elektryka i teletechnika – zaawansowanie 70%

Na odcinku od pętli tramwajowej do al. Róż (zadanie 2.5) tak wygląda zaawansowanie prac:

  • Przebudowa kanalizacji deszczowej – zaawansowanie 50%,
  • Korpus drogowy - warstwa ulepszonego podłoża i podbudowa pomocnicza z mieszanki mineralno-cementowo- emulsyjnej – zaawansowanie 60%,
  • Korpus drogowy - Podbudowa z betonu asfaltowego – zaawansowanie 50%
  • Korpus drogowy - Warstwa wiążąca – zaawansowanie 50%
  • Chodniki – zaawansowanie 35%
  • Przebudowa i rozbiórka przejść podziemnych – zaawansowanie 60%
  • Elektryka i teletechnika – zaawansowanie 60%


Przebudowa Dąbrowy Górniczej: jak poruszać się po mieście?

Ruch samochodowy aktualnie jest prowadzony jedną jezdnią dwukierunkowo naprzemiennie. Umożliwia to prowadzenie robót na zamkniętej jezdni i utrzymanie ruchu na drugiej. Przejazd z jednej jezdni na drugą odbywa się poprzez przejazdy wykonane w pasie rozdzielającym. Przejazd w obrębie przebudowywanego ciągu komunikacyjnego jest utrzymany na całości budowy. Brak jest dodatkowych objazdów, kierujących ruch bypassami. Wszystkie prace mają się zakończyć w 2023 roku.

Przebudowa Dąbrowy Górniczej: ile kosztuje cała inwestycja?

Jak się okazuje zmienił się koszty prac w ramach części miejskiej całej inwstycji (osobne koszty ponoszą Tramwaje Śląskie). Początkowa wartość zadania 2.5 (od pętli tramwajowej przy PUP do al. Róż) wynosiła – 36 mln 583 tys. 85,50 zł netto.

- Szacowana końcowa wartość zadania po wprowadzeniu niezbędnych zmian wyniesie natomiast 34 mln 814 tys. 27,60 zł netto – informuje Piotr Purzyński.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku drugiej części tej ogromnej inwestycji. Początkowa wartość zadania 2.6 (od al. Róż do ronda Budowniczych Huty Katowice) wynosiła - 43 mln 377 tys. 777,43 zł netto. Po wprowadzeniu niezbędnych zmian i poprawek szacowana końcowa wartość zadania ma wynieść 59 mln 832 tys. 107,66 zł netto.

Projekt współfinansowany jest z funduszy budżetu UE (w ramach RPO WSL na lata 2014-2020). Kwota dofinansowania zgodnie z zawartą umową to 87 mln 833 tys. 468,20 zł

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto