Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza to jeden wielki plac budowy. Budują drogi, ronda, wiadukty, a także nowe tory tramwajowe. Kiedy finał prac?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak wygląda w Dąbrowie Górniczej układanie 10 km nowego torowiska tramwajowego, przebudowa dróg, przejść podziemnych, przystanków

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak wygląda w Dąbrowie Górniczej układanie 10 km nowego torowiska tramwajowego, przebudowa dróg, przejść podziemnych, przystanków Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
w listopadzie 2022 Dąbrowa Górnicza to nadal jeden ogromny plac budowy. Kierowcy muszą liczyć się ze zmianami w organizacji ruchu, uważać na nowe objazdy. Każdy kolejny tydzień przybliża jednak wszystkich do zakończenia przebudowy dróg, skrzyżowań, budowy wiaduktów kolejowych czy – i to chyba dla wszystkich najważniejsze – układania 10 km torów tramwajowych, praktycznie ciągnących się przez całe miasto. Jego śródmieście i duże dzielnice. Jak dziś wygląda sytuacja?

W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa całego torowiska tramwajowego. Nowe pojawi się w przyszłym roku na długości prawie 5 kilometrów (to prawie 10 km toru pojedynczego), od Powiatowego Urzędu Pracy aż do ulicy Kasprzaka. W październiku do przebudowy zamknięta została droga w kierunku centrum między ul. Kasprzaka a Komendą Miejską Policji, a kierowcy teraz kierują się przebudowaną i odnowioną nawierzchnią ul. Piłsudskiego w kierunku Gołonoga i byłej Huty Katowice (dziś ArcelorMittal Poland). Od strony centrum wjazd umiejscowiony został łącznikiem za Komendą Miejską Policji. Od strony Gołonoga kierowcy wjadą ze skrzyżowania z ul. Kasprzaka. Dwukierunkowy ruch nadal ułatwia tymczasowe rondo na skrzyżowaniu z ul. Tysiąclecia, które w tym samym kształcie zostało w poniedziałek przeniesione na przebudowaną jezdnię. Tak jak do tej pory w tym miejscu obsługiwane są wszystkie kierunki jazdy.

Początek inwestycji w dzielnicy Gołonóg. Coraz więcej nowości

Pierwsze prace w terenie rozpoczęły się w tej części miasta w listopadzie 2021 roku. Powstała podbudowa nowego torowiska tramwajowego, pojawiły się też szyny. Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie tutaj niemal 5200 metrów toru pojedynczego. Tu widać coraz więcej nowości. Przy torowisku pojawiły się nowe słupy trakcyjne, trwa przebudowa przejść podziemnych oraz budowa wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych.

Wartość prac dla zadania od al. Róż do ul. Kasprzaka wynosi 18,2 mln zł netto (22,4 mln zł brutto). A całość tej inwestycji, wykonywanej przez krakowską firmę ZUE, – z częścią miejską, dotyczącą infrastruktury drogowej – ma kosztować łącznie 75,9 mln zł brutto.

Powstanie tu m.in. nowe rondo turbinowe, które zastąpi dotychczasowe rozwiązanie komunikacyjne, pozwalające skręcić z głównej osi komunikacyjnej miasta w ul. Leśną czy Morcinka. Przystanek na Manhattanie stanie się natomiast wspólnym, autobusowo-tramwajowym. Zlikwidowane zostaną przejścia podziemne przy ul. Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Trzy inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (al. Róż, Reymonta, Manhattan). Powstaną też nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Obowiązujący termin realizacji tej inwestycji to kwiecień 2023 r., ale jej zakończenie w dużej mierze zależy od wykonania prac drogowych, więc możliwe jest opóźnienie.

Nowa pętla, nowe słupy trakcyjne

Druga, odrębna część tej inwestycji, także wykonywana ostatecznie przez krakowską firmę ZUE, obejmuje torowisko od alei Róż do pętli przy Powiatowym Urzędzie Pracy w rejonie ulicy Sobieskiego. Tutaj przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2000 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa obejmie około 4800 metrów toru pojedynczego.

- Z deklaracji wykonawcy wynika, że na przełomie listopada i grudnia możliwe będzie wznowienie ruchu tramwajów na pętli tramwajowej przy Powiatowym Urzędzie Pracy, dzięki czemu będą mogły wrócić na swoje trasy linie, które dziś jeżdżą na skróconych trasach, ale oczywiście tylko do pętli. Dalej utrzymana będzie autobusowa komunikacja zastępcza. Podobnie, jak na pierwszym odcinku, tu także drabina torowa jest w dużej mierze ułożona i tym roku wykonawca planuje podbicie torów; pojawią się też pierwsze nowe platformy przystankowe – informował ostatnio Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Tutaj również możemy dziś zauważyć coraz więcej nowych słupów trakcyjnych, nabrały tempa prace przy budowie nowej pętli tramwajowej w rejonie urzędu pracy. Przejezdne jest także nowo rondo, jakie powstało przy wyjeździe z ul. Sobieskiego w kierunku Będzina.

Tutaj powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a wspólny autobusowo-tramwajowy na Redenie (aleja Róż). Projekt zakłada również m.in. budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina. Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejście podziemne przy ul. Chopina. Zastąpi je przejście przez jezdnię. Przejście podziemne przy ul. Kościuszki zostanie przebudowane. Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Wartość prac w zakresie Tramwajów Śląskich dla zadania od Będzina do al. Róż to 25,2 mln zł netto (31 mln zł brutto), a całość prac – z częścią miejską – to prawie 62 mln zł netto (76 mln zł brutto).

A kiedy finał tej inwestycji? Tu również kwestia terminu realizacji wiąże się z realizacją zakresu miejskiego i przebudową przejść podziemnych, co do których nie wiemy jeszcze, jak bardzo ich realizacja opóźni prace tramwajowe – podkreśla rzecznik Tramwajów Śląskich.

Oprócz tych dwóch inwestycji cały czas w Dąbrowie Górniczej trwają prace wokół stacji kolejowej w dzielnicy Gołonóg, gdzie powstaje drugi w mieście wiadukt kolejowy, dzięki któremu pod torowiskiem kolejowym będzie się można szybko i bezpiecznie przedostać na drugą stronę miasta. Pierwszy taki wiadukt został w połowie października otwarty w śródmieściu, obok dworca kolejowego. Ten z kolei jest w trakcie gruntownego remontu i przebudowy, tak by mógł w połowie 2023 roku ponownie przyjąć pasażerów. Do tego w dzielnicy Ząbkowice GDDKiA przebudowuje 7-kilometrowy odcinek DK1 do parametrów drogi ekspresowej. Tak więc Dąbrowa Górnicza jest dziś jednym, wielkim placem budowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto