Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza w przebudowie. Nowe przystanki w śródmieściu i torowisko. Co jeszcze się teraz zmienia?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa całego układu komunikacyjnego 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa całego układu komunikacyjnego Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa całego układu komunikacyjnego. Zmienia się dosłownie wszystko, drogi, chodniki, powstają nowe ronda, a przez całe miasto pobiegnie nowe torowisko tramwajowe, liczące sobie prawie 5 kilometrów. Co aktualnie dzieje się na tym jednym, ogromnym placu budowy?

Dąbrowa Górnicza w przebudowie: na horyzoncie nowe przystanki w centrum

W śródmieściu prace koncentrują się obecnie na odcinku ul. Królowej Jadwigo, w kierunku ronda przy al. Róż, który jest przygotowywany do położenia nowej warstwy asfaltu. Coraz bardziej widoczne są także konstrukcje nowych przystanków tramwajowych, które zostały nieco przesunięte i zmienią swoją lokalizację. Jeden z nich będzie się mieścił bliżej CH Pogoria, a drugi Pałacu Kultury Zagłębia.

Zobacz zdjęcia kliknij TUTAJ!

Ostatnio zmieniła się także organizacja ruchu wokół pętli tramwajowej przy ul. Sobieskiego. Kierowcy w stronę Będzina jadą jednym pasem wyasfaltowanej jezdni, a w stronę centrum do ruchu przeznaczony jest prawy pas.

To pozwoliło całkowicie otworzyć duże rondo, jakie powstało w rejonie Powiatowego Urzędu Pracy. Obecnie ruch na rondzie możliwy (wjazdy i zjazdy) możliwy jest we wszystkich kierunkach. To ważne dla kierowców, bo np. jadąc od Będzina nie trzeba już wjeżdżać na remontowany odcinek ul. Sobieskiego, ale można skierować na na nową drogę, będącą swoistą obwodnicą śródmieścia, i wyjechać obok dworca kolejowego oraz nowego centrum przesiadkowego. Stamtąd ul. Kolejową i Poniatowskiego możemy jechać w stronę Redenu, Gołonoga i al. Majakowskiego albo też możemy skierować się w stronę centrum, Pałacu Kultury Zagłębia lub ul. Kościuszki. Ta droga pozwala zaoszczędzić trochę czasu, zwłaszcza kiedy w godzinach szczytu komunikacyjnego na przebudowywanych fragmentach jezdni tworzą się korki.

Dąbrowa Górnicza w przebudowie: nowe ronda, nowe chodniki i drogi rowerowe

Na odcinkach od ul. Królowej Jadwigi do ul. Kasprzaka trwają natomiast prace związane z przebudową kanalizacji deszczowej, które warunkują terminy wykonywania kolejnych prac, czyli układanie warstw konstrukcyjnych i nawierzchni drogi. Jednocześnie prowadzone są prace związane z przebudową uzbrojenia terenu, budową nowego oświetlenia drogowego, budową dróg pieszo-rowerowych.

W poniedziałek 29 maja po południu na skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi z ul. Wojska Polskiego został tymczasowo wprowadzony ruch okrężny. Wyłączenie sygnalizacji świetlnej i ustawienie minironda na skrzyżowaniu z ul. Wojska Polskiego ma związek z poszerzeniem placu budowy. Zamknięta została dla ruchu jezdnia w kierunku centrum na 800-metrowym odcinku ulicy Królowej Jadwigi między targowiskiem a aleją Róż. Tymczasowe rondo umożliwia utrzymanie ruchu we wszystkich kierunkach, natomiast wjazd i wyjazd z ul. 1 Maja będzie możliwy tylko od strony ul. Augustynika. Natomiast przystanek autobusowy w kierunku centrum został zlokalizowany na wysokości stacji paliw Lotos.

Przebudowę zamkniętego odcinka ulicy Królowej Jadwigi poprzedzi budowa nowej kanalizacji deszczowej. Prace obejmą także m.in. budowę nowej zatoki autobusowej, która powstanie bliżej targowiska – na wysokości wjazdu w ulicę Korczaka. Nowością będą także zjazd i wyjazd na ulicę Królowej Jadwigi z ulicy Orzeszkowej.

– Nowy zjazd z ulicy Królowej Jadwigi powstanie na wysokości ulicy Orzeszkowej, natomiast wyjazd na Królowej Jadwigi zostanie ulokowany na wysokości ulicy Kołłątaja – mówi Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych.

Nowe rondo turbinowe przy ul. Tysiąclecia powinno być gotowe przed końcem czerwca, natomiast rondo u zbiegu alei Majakowskiego i Poniatowskiego przed końcem tego roku.

- Podobne terminy zakładamy w przypadku zintegrowanych przystanków. Ten na Manhattanie będzie gotowy do połowy roku, natomiast przystanek zintegrowany przy al. Róż powstanie przed końcem tego roku – zapowiada Piotr Purzyński z Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Docelowo zadanie obejmuje przebudowę układu drogowego na odcinku od rejonu granicy z miastem Będzin do skrzyżowania z ulicą Kasprzaka. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w 2023 roku.

W części „tramwajowej” Tramwaje Śląskie całkowicie wymieniają w całym mieście, na odcinku prawie 5 km, torowisko tramwajowe. Tramwaje mają po raz pierwszy ponownie wyjechać na nowe torowisko w sierpniu tego roku.

Dąbrowa Górnicza w przebudowie: koniec prac jeszcze w 2023 roku

Modernizację układu drogowo-torowego między al. Róż a skrzyżowaniem z ul. Kasprzaka na zlecenie miasta i Tramwajów Śląskich wykonuje firma ZUE Kraków. Wartość inwestycji to 75,9 mln zł brutto: 22,9 mln zł za część torową i 53 mln zł za część drogową finansowaną przez miasto.

Firma ZUE Kraków odpowiada także za  modernizację układu drogowo-torowego między al. Róż a granicą z Będzinem. Wartość inwestycji to 76 mln zł brutto: 31 mln zł za część tramwajową i 45 mln zł za część drogową finansową przez miasto. Wszystkie prace mają się zakończyć przed końcem 2023 roku.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto