Dąbrowa Górnicza: wielki plac budowy. Maszyny i ciężki sprzęt w mieście. Układają torowisko tramwajowe, będą wspólne przystanki z autobusami

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej wymieniane jest całe torowisko tramwajowe. To w sumie 10 kilometrów toru pojedynczego

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej wymieniane jest całe torowisko tramwajowe. To w sumie 10 kilometrów toru pojedynczego Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Udostępnij:
Praktycznie już w całym mieście można dziś spotkać koparki, wywrotki, spychacze i inny ciężki sprzęt, bo dziś miasto to jeden wielki plac budowy. Szybkości nabrały ostatnio prace związane z układaniem nowego torowiska tramwajowego, szczególnie na odcinku od alei Róż do pętli przy Powiatowym Urzędzie Pracy przy ulicy Sobieskiego.

W całym mieście układanych jest około 10 kilometrów toru pojedynczego, na odcinku od ul. Sobieskiego do ronda Budowniczych Huty Katowice w dzielnicy Gołonóg. Ostatnio widać coraz większe zmiany w rejonie ulicy Sobieskiego, która została zamknięta na odcinku w kierunku Będzina dla ruchu samochodowego. To pozwoliło na przyspieszenie całej inwestycji. Widać, że przygotowywana jest podbudowa pod nowe torowisko, likwidowane jest przejście podziemne w rejonie Huty Bankowej. Widać też, że zmienia swój wygląd pętla tramwajowa przy urzędzie pracy. Tam także przesunięte w stronę Będzina zostaną przystanki tramwajowe.

- W zakresie pętli przy Urzędzie Pracy wykonywane są warstwy podbudowy a na dalszym odcinku do Sienkiewicza zrealizowane są drenaże i stabilizacja przed układaniem rusztu torowego. Na odcinku od ronda przy al. Róż do przystanku Dąbrowa Górnicza Centrum warstwy konstrukcyjne są już ułożone wraz z kruszywem a wykonawca rozpoczął układanie drabiny torowej. Na budowanym rondzie przy Urzędzie Pracy ułożone zostały prefabrykowane płyty torowe – informował nas ostatnio Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich.

Po przełożeniu ruchu drogowego na wybudowane rondo przy Urzędzie Pracy wykonawca przystąpi do realizowania robót torowych i sieciowych w kierunku Będzina, gdzie na wysokości stacji paliw (Shell) powstaną nowe perony. Do ułożenia pozostaje ruszt torowy oraz prace sieciowe. Do wykonania zostanie również przebudowa odcinka od Sienkiewicza do centrum, która może być opóźniona ze względu na prace w zakresie przebudowy przejść podziemnych.

- Termin realizacji tego zadania jest mocno związany z przebudową przejść podziemnych i w odniesieniu do nich będzie ustalana ostateczna data zakończenia prac. Na ten moment obowiązującym terminem zakończenia prac na tym zadaniu jest kwiecień 2023 r. -przyznał rzecznik Tramwajów Śląskich.

Wartość prac w zakresie Tramwajów Śląskich dla zadania od Będzina do al. Róż to 25,2 mln zł netto (31 mln zł brutto), a całość prac – z częścią miejską – to prawie 62 mln zł netto (76 mln zł brutto).

Tutaj powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a wspólny autobusowo-tramwajowy na Redenie (aleja Róż). Projekt zakłada również m.in. budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina. Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejście podziemne przy ul. Chopina. Zastąpi je przejście przez jezdnię. Przejście podziemne przy ul. Kościuszki zostanie przebudowane. Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Nowe torowisko i wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe też w Gołonogu

W ramach drugiej, osobnej inwestycji, ale także realizowanej przez krakowską firmę ZUE, na odcinku od ronda Budowniczych Huty Katowice do alei Róż przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie tutaj niemal 5200 metrów toru pojedynczego.

Na odcinku od ul. Kasprzaka do ronda przy al. Róż wykonawca zrealizował prace związane z układaniem toru klasycznego na podkładach strunobetonowych, które to prace poprzedziły, oczywiście, prace ziemne i ułożenie wszystkich warstw konstrukcyjnych. Tym samym ruszt torowy jest ułożony na całym odcinku z wyłączeniem przejazdów drogowo-torowych oraz miejsc, w których istnieją podziemne przejścia.

W następnym etapie prac wykonawca planuje przystąpić do modernizacji przejazdów drogowo-torowych, które realizowane będą w technologii ciężkiej, czyli z użyciem prefabrykowanych płyt torowych z komorami szynowymi, w których szyny montowane są za pomocą elastycznych mas zalewowych (technologia tzw. szyny pływającej). Pierwszy do przebudowy przeznaczony jest przejazd na budowanym rondzie turbinowym przy ul. Morcinka. W dalszej kolejności wykonywane będą prace przy przejściach podziemnych oraz roboty sieciowe przy rozciąganiu nowej sieci trakcyjnej nad torowiskiem.

Wartość prac dla zadania od al. Róż do ul. Kasprzaka wynosi 18,2 mln zł netto (22,4 mln zł brutto) po stronie Tramwajów Śląskich, a 53,5 mln zł po stronie miejskiej. Całe przedsięwzięcie kosztować ma łącznie 75,9 mln zł brutto.

W Dąbrowie Górniczej wymieniane jest całe torowisko tramwajowe. To w sumie 10 kilometrów toru pojedynczego

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Dąbrowa Górnicza: wielki plac budowy. Maszyny i ciężki sprzę...

Powstanie tu m.in. nowe rondo turbinowe, które zastąpi dotychczasowe rozwiązanie komunikacyjne, pozwalające skręcić z głównej osi komunikacyjnej miasta w ul. Leśną czy Morcinka. Przystanek na Manhattanie stanie się natomiast wspólnym, autobusowo-tramwajowym. Zlikwidowane zostaną przejścia podziemne przy ul. Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Trzy inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (al. Róż, Reymonta, Manhattan). Na razie termin zakończenia prac nie jest ustalony ostatecznie, bowiem mają zostać podpisane aneksy do umów, wydłużające obecnie zaakceptowane terminy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Iran oskarża francuskie służby o organizowanie protestów

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie