Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza: zabytkowy dworzec kolejowy zmienia się dla pasażerów. Widać konstrukcję dachu i zdobienia na elewacji

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Trwa generalny remont i przebudowa dworca kolejowego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Trwa generalny remont i przebudowa dworca kolejowego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak/UM DG
Widać efekty gruntownej przebudowy i remontu dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej. Konstrukcja nowego dachu ze świetlikami od razu przypomina dawne lata świetności tego budynku, dokładnie odtwarzane są też wszystkie architektoniczne detale zewnętrznej elewacji. Całość inwestycji ma się zakończyć w połowie 2023 roku.

Zburzyli jeden dworzec, odnawiają całkowicie drugi

Dąbrowianie przez lata korzystali z dworca, ale nie tego, który obecnie jest remontowany. Mogli kupić bilety oraz przeczekać deszcze i śnieżyce w budynku przy ulicy Kościuszki, który był dawnym dworcem Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej. Ponad siedem lat temu został jednak zamknięty na cztery spusty, a pasażerowie nie mieli gdzie się podziać. Taki stan rzeczy nie mógł jednak trwać wiecznie, zwłaszcza, że Dąbrowa Górnicza to miasto ponad 110 tysięczne, a z połączeń kolejowych do pracy czy szkoły korzystało w ostatnich latach codziennie około 1800 pasażerów.

Ostatecznie w grudniu 2020 roku dworzec Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej został wyburzony. Ustąpił miejsca nowemu rondu oraz układowi komunikacyjnemu w śródmieściu, dzięki któremu kierowcy jadą od połowy października pod nowym wiaduktem kolejowym, nie musząc czekać przed zamkniętymi rogatkami. Obok powstają też ogromne parkingi na 375 samochodów, będące częścią powstającego centrum przesiadkowego. To osobna inwestycja, wykonywana przez dąbrowskie firmy Nowak-Mosty oraz Complex, natomiast remontem dworca na zlecenie PKP zajmuje się Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.

W śródmieściu Dąbrowy Górniczej, w ramach budowy centrum przesiadkowego oraz nowego układu komunikacyjnego, odnowione zostały już na stacji kolejowej perony. Pojawiły się m.in. nowe przejścia podziemne, windy, zadaszenie, będzie system komunikacji pasażerskiej. Jednocześnie w grudniu 2021 roku na dobre rozpoczęła się przebudowa dworca PKP.

Widać konstrukcję dachu, nowe schody wewnątrz, ozdobne elementy elewacji

Dziś z każdym dniem widać postępy przy remoncie zabytkowego dworca z 1888 roku. Pojawiły się elementy odnowionej, wyczyszczonej i uzupełnionej elewacji zewnętrznej. Trwa na dobre montaż konstrukcji więźby dachowej nad środkową częścią dworca. Podłączane są także na bieżąco niezbędne przyłącza.

- Do tej pory m.in. wzmocniono fundamenty budynku. Wykonano już znaczną część robót konstrukcyjnych, a w pobliżu obiektu zamontowane zostały zbiorniki retencyjne wraz z oprzyrządowaniem. Rozpoczęła się także renowacja elewacji – informował ostatnio Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji, realizowanych przez PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zakłada ona kompleksową przebudowę historycznego dworca wraz z jego najbliższym otoczeniem. Dzięki niej dawny dworzec dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej odzyska swój historyczny blask. Będzie też, tak jak kiedyś, obsługiwał podróżnych. Podobną metamorfozę przeszedł wcześniej dworzec w Myszkowie, który jest bliźniaczym obiektem dąbrowskiego dworca. Jego remont, który kosztował wówczas ok. 4 mln zł, zakończył się w 2014 roku.

Dąbrowski dworzec po zakończeniu całej inwestycji będzie spełniał współczesne standardy w zakresie komfortu podróżnych, bezpieczeństwa czy dostępności. Pojawi się tutaj wiele rozwiązań przyjaznych środowisku. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowane zostało bowiem energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Planowane jest ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie go z pomocą pomp ciepła, a także montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.

- Ciekawostką będą ogrody deszczowe suche, które powstaną w sąsiedztwie budynku. Na powierzchni 256 m kw. zostanie zasadzonych około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby – zapowiada Bartłomiej Sarna.

Koszt przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej to łącznie 15,62 mln zł brutto. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A..

Ponowne otwarcie dworca w Dąbrowie Górniczej nastąpi więc niedługo po zakończeniu budowy centrum przesiadkowego przy tym budynku wraz z całym, nowym układem drogowym. Zakończenie tej inwestycji planowane jest w pierwszej połowie 2023 roku, a dworzec ma być gotowy najpóźniej trzy miesiące później, w czerwcu.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto