Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza: Zamykają al. Zagłębia Dąbrowskiego. Będą objazdy. To kolejny etap budowy tunelu pod torami kolejowymi

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej Gołonogu powstaje centrum przesiadkowe i nowy układ komunikacyjny. Od 13 stycznia zamknięta zostanie część al. Zagłębia Dąbrowskiego 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej Gołonogu powstaje centrum przesiadkowe i nowy układ komunikacyjny. Od 13 stycznia zamknięta zostanie część al. Zagłębia Dąbrowskiego Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak/Google Maps
Budowa nowego układu komunikacyjnego oraz tunelu pod torami kolejowymi w Gołonogu, wkracza w kolejny etap. To oznacza, że od 13 stycznia zamknięta zostanie dla kierowców część alei Zagłębia Dąbrowskiego. Trzeba będzie kierować się wyznaczonymi objazdami.

Jak informuje miasto 13 stycznia na około trzy miesiące zamknięte zostaną obie jezdnie alei Zagłębia Dąbrowskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Uklańskiego (dawna Piecucha) do firmy Guhring. Prace rozpoczną się tutaj od budowy kanalizacji na głębokości około 7 metrów, co będzie wiązało się z koniecznością wykonania dużych wykopów.

– Kiedy ten odcinek alei pozostanie zamknięty, budowana będzie kanalizacja deszczowa. Ze względu na głębokie wykopy na wewnętrznych pasach obu jezdni, po wyłączonym z ruchu odcinku poruszać będą się mogły jedynie autobusy. Umożliwimy również dojazd do działających w tym rejonie firm – mówi Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Po tych zmianach do uruchomionego w listopadzie 2021 roku tymczasowego przejazdu przez torowisko kolejowe obok dworca PKP przez ulicę Uklańskiego dojedziemy tylko od strony ul. Piłsudskiego. Objazd do alei Zagłębia Dąbrowskiego wytyczony zostanie natomiast ul. Uklańskiego, Piłsudskiego i Wybickiego.

– Z myślą o kierowcach korzystających z objazdu powstanie przewiązka, która umożliwi przejazd w lewo z ulicy Wybickiego w aleję Zagłębia Dąbrowskiego – dodaje Zbigniew Kubik.

Po wybudowaniu kanalizacji deszczowej aleja na zamkniętym odcinku zyska nową podbudowę i nawierzchnię. W kolejnym etapie prac budowane będzie rondo na skrzyżowaniu z Uklańskiego.

Tunel, ronda, nowe perony, a na koniec centrum przesiadkowe

Nowy tunel zapewni bezpieczeństwo kierowcom i mieszkańcom Dąbrowy Górniczej obok przystanku Gołonóg, w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik. Nowe rozwiązanie usprawni komunikację drogową w mieście. Na przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg zwiększy się dostępność do kolei.

- Zbudowane zostaną nowe perony zewnętrzne – przy budynku dworca oraz od strony ul. Parkowej. Będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną zamontowane wiaty, ławki i oświetlenie. Oznakowanie oraz nagłośnienie usprawnią podróże. PLK zbudują przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca i projektowanym centrum przesiadkowym. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z wind – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przebudowa obejmie tory i sieć trakcyjną. Zostanie zabezpieczony także teren pod dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej.

Na razie prace skupią się na wykonaniu tunelu oraz całej infrastruktury drogowej i kolejowej. Budowa parkingów musi na razie poczekać. - Intensywnie pracujemy nad tym, ale na razie nie jest do końca uregulowana kwestia własnościowa gruntów wokół dworca kolejowego w Gołonogu. To sprawia, że budowa miejsc parkingowych będzie realizowana w dalszej kolejności. To samo tyczy się planów remontu budynku dworcowego w Gołonogu. O tym będziemy mogli powiedzieć więcej w przyszłości – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej, dodając, że jest zadowolony z obecnej współpracy z PKP PLK oraz Ministerstwem Infrastruktury, dzięki czemu miasto i jego mieszkańcy mogą liczyć w najbliższych latach na wiele pozytywnych zmian.

Wartość całej inwestycji to 67,5 mln zł. Prace wykonuje firma Nowak-Mosty. Koniec tego przedsięwzięcia zaplanowany został na koniec grudnia 2022 roku.

Pierwsze centrum przesiadkowe powstaje w śródmieściu

Wokół dworca PKP w centrum Dąbrowy Górniczej powstaje również nowy układ komunikacyjny, m.in. tunel dla kierowców w stronę ul. Limanowskiego, nowe miejsca parkingowe po obu stronach linii kolejowej (w sumie 375), obwodnica śródmieścia, łącząca ul. Kolejową nową drogą za Hutą Bankową z ul. Sobieskiego w rejonie Powiatowego Urzędu Pracy, a także nowy tunel pod linią kolejową dla pieszych i rowerzystów w ciągu ul. Konopnickiej.

Będzie także nowe centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont przechodzi ul. Kolejowa, gdzie powstają uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

Za 229 mln zł zadanie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A. Ma się zakończyć wiosną 2023 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto