Kompleksowa przebudowa głównej komunikacyjnej osi Dąbrowy Górniczej (w ramach dwóch podpisanych umów) obejmuje odcinek od ul. Kasprzaka w dzielnicy Gołonóg do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. W ramach wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki; pojawi się szereg udogodnień dla pieszych i rowerzystów, a pasażerowie komunikacji publicznej zyskają łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów.
Na etapie przetargu całe zadanie podzielono na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż. Pierwszy fragment – od strony ul. Kasprzaka – od połowy listopada przebudowuje krakowska firma ZUE S.A. Zwycięzca drugiego przetargu zrezygnował z realizacji zadania, co poskutkowało znacznym wydłużeniem procedury przetargowej. Ostatecznie, fragment od al. Róż do granicy z Będzinem również przebuduje firma ZUE. W piątek 4 marca w siedzibie dąbrowskiego Urzędu Miejskiego przedstawiciele spółki Tramwaje Śląskie S.A., Urzędu Miasta Dąbrowa Górnicza oraz firmy ZUE S.A. podpisali stosowne umowy.
– Cieszymy się, że wszystkie sprawy formalne zostały zakończone i dzięki podpisanej umowie możemy przejść do fazy realizacyjnej tej inwestycji. Wiosna za pasem, a to najlepszy czas na rozpoczęcie prac budowlanych. Mamy nadzieję, że wykonawca przystąpi do realizacji zadania z animuszem, zaangażowaniem i dużą intensywnością, jak najlepiej wykorzystując na prowadzenie robót okres wiosenno-letni oraz fakt, iż na tym ciągu komunikacyjnym ruch tramwajów nie jest prowadzony – mówi Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.
W związku z prowadzonymi już pracami, ruch tramwajów między pętlą przy Urzędzie Pracy a Hutą Katowice został wstrzymany 26 lutego br. i generalny wykonawca będzie mógł realizować prace bez ich etapowania wymaganego przy zachowaniu przejezdności jednego toru, co powinno przyspieszyć szacowany czas realizacji.
– Cieszę się, że podpisujemy kolejną umowę z samorządem miasta Dąbrowa Górnicza i spółką Tramwaje Śląskie. To odcinek będący kontynuacją linii, którą już modernizujemy, stąd myślę, że jest to korzystne dla organizacji prac na tej linii i całego efektu końcowego inwestycji – podkreśla Wiesław Nowak, prezes Zarządu ZUE S.A.
– Wspólna inwestycja miasta i Tramwajów Śląskich to kompleksowy projekt, którego celem jest uspokojenie ruchu w Śródmieściu i ułatwienie dostępu do tramwajów i autobusów, a tym samym zachęcenie mieszkańców do zmiany nawyków i regularnego korzystania z transportu publicznego. Wprowadzane przez nas zmiany ułatwią też poruszanie się po mieście pieszym i rowerzystom. Szczególnie ważne jest to, że zmiany te wprowadzamy w życie, budując jednocześnie nową alternatywną drogę pozwalającą omijać centrum wszystkim przejeżdżającym przez nie tranzytem, np. jadąc z Będzina do Gołonoga – zaznacza Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
W zakresie miejskim inwestycji są m.in.: przebudowa układu drogowego wraz z budową ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z ul. Chopina, budowa drogi rowerowej oraz przebudowa przejścia podziemnego w centrum, przy którym powstaną trzy pochylnie rowerowe. W planie jest także likwidacja barier architektonicznych w postaci dwóch kładek nad ul. Sobieskiego oraz budowa dwóch wyniesionych przejść dla pieszych przy nowych przystankach tramwajowych.
Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 2000 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa obejmie ok. 4800 metrów toru pojedynczego. Torowisko wykonane zostanie w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.
Przebudowanych zostanie sześć istniejących i powstaną trzy nowe perony przystankowe, zamontowane zostaną smarownice torowe, przebudowane układy odwodnieniowe, a także sieć trakcyjna wraz z układem zasilania, przy Urzędzie Pracy przebudowana zostanie pętla wraz z torem odstawczym. Powstanie także nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria.
Zadanie pn. „Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od Pętli KWK Paryż do Al. Róż” jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (76 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. wynosi ok. 40 proc. tej wartości, a część miejska to wydatek 60 procent.
Z kolei zgodnie z pierwszą umową (także podpisaną z ZUE) prace między rondem przy alei Róż i ul. Kasprzaka mają potrwać do końca 2022 roku. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (ok. 75,9 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. wynosi ok. 1/3 tej wartości.
Kompleksowa przebudowa głównej komunikacyjnej osi Dąbrowy Górniczej (w ramach dwóch podpisanych umów) obejmuje odcinek od ul. Kasprzaka w dzielnicy Gołonóg do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. W ramach wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki; pojawi się szereg udogodnień dla pieszych i rowerzystów, a pasażerowie komunikacji publicznej zyskają łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów.
Na etapie przetargu całe zadanie podzielono na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż. Pierwszy fragment – od strony ul. Kasprzaka – od połowy listopada przebudowuje krakowska firma ZUE S.A. Zwycięzca drugiego przetargu zrezygnował z realizacji zadania, co poskutkowało znacznym wydłużeniem procedury przetargowej. Ostatecznie, fragment od al. Róż do granicy z Będzinem również przebuduje firma ZUE. W piątek 4 marca w siedzibie dąbrowskiego Urzędu Miejskiego przedstawiciele spółki Tramwaje Śląskie S.A., Urzędu Miasta Dąbrowa Górnicza oraz firmy ZUE S.A. podpisali stosowne umowy.
– Cieszymy się, że wszystkie sprawy formalne zostały zakończone i dzięki podpisanej umowie możemy przejść do fazy realizacyjnej tej inwestycji. Wiosna za pasem, a to najlepszy czas na rozpoczęcie prac budowlanych. Mamy nadzieję, że wykonawca przystąpi do realizacji zadania z animuszem, zaangażowaniem i dużą intensywnością, jak najlepiej wykorzystując na prowadzenie robót okres wiosenno-letni oraz fakt, iż na tym ciągu komunikacyjnym ruch tramwajów nie jest prowadzony – mówi Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.
W związku z prowadzonymi już pracami, ruch tramwajów między pętlą przy Urzędzie Pracy a Hutą Katowice został wstrzymany 26 lutego br. i generalny wykonawca będzie mógł realizować prace bez ich etapowania wymaganego przy zachowaniu przejezdności jednego toru, co powinno przyspieszyć szacowany czas realizacji.
– Cieszę się, że podpisujemy kolejną umowę z samorządem miasta Dąbrowa Górnicza i spółką Tramwaje Śląskie. To odcinek będący kontynuacją linii, którą już modernizujemy, stąd myślę, że jest to korzystne dla organizacji prac na tej linii i całego efektu końcowego inwestycji – podkreśla Wiesław Nowak, prezes Zarządu ZUE S.A.
– Wspólna inwestycja miasta i Tramwajów Śląskich to kompleksowy projekt, którego celem jest uspokojenie ruchu w Śródmieściu i ułatwienie dostępu do tramwajów i autobusów, a tym samym zachęcenie mieszkańców do zmiany nawyków i regularnego korzystania z transportu publicznego. Wprowadzane przez nas zmiany ułatwią też poruszanie się po mieście pieszym i rowerzystom. Szczególnie ważne jest to, że zmiany te wprowadzamy w życie, budując jednocześnie nową alternatywną drogę pozwalającą omijać centrum wszystkim przejeżdżającym przez nie tranzytem, np. jadąc z Będzina do Gołonoga – zaznacza Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
W zakresie miejskim inwestycji są m.in.: przebudowa układu drogowego wraz z budową ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z ul. Chopina, budowa drogi rowerowej oraz przebudowa przejścia podziemnego w centrum, przy którym powstaną trzy pochylnie rowerowe. W planie jest także likwidacja barier architektonicznych w postaci dwóch kładek nad ul. Sobieskiego oraz budowa dwóch wyniesionych przejść dla pieszych przy nowych przystankach tramwajowych.
Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 2000 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa obejmie ok. 4800 metrów toru pojedynczego. Torowisko wykonane zostanie w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.
Przebudowanych zostanie sześć istniejących i powstaną trzy nowe perony przystankowe, zamontowane zostaną smarownice torowe, przebudowane układy odwodnieniowe, a także sieć trakcyjna wraz z układem zasilania, przy Urzędzie Pracy przebudowana zostanie pętla wraz z torem odstawczym. Powstanie także nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria.
Zadanie pn. „Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od Pętli KWK Paryż do Al. Róż” jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (76 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. wynosi ok. 40 proc. tej wartości, a część miejska to wydatek 60 procent.
Z kolei zgodnie z pierwszą umową (także podpisaną z ZUE) prace między rondem przy alei Róż i ul. Kasprzaka mają potrwać do końca 2022 roku. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (ok. 75,9 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. wynosi ok. 1/3 tej wartości. Tutaj m.in. dwa przystanki staną się wspólnymi, zintegrowanymi autobusowo-tramwajowymi. Będą to przystanki na Redenie (aleja Róż) oraz Manhattanie. Projekt zakłada również m.in. budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego i Morcinka. Większość pozostałych rond w całym mieście zostanie natomiast przebudowana.
Co zrobią Tramwaje Śląskie, a co dokładnie miasto?
Na odcinku Kasprzaka – al. Róż (Piłsudskiego, Królowej Jadwigi) po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska o długości ok. 2,6 km, przejazdów (poza skrzyżowaniami z ul. Majakowskiego i Tysiąclecia) i sieci trakcyjnej.
Po stronie miasta zadanie obejmuje:
- budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
- częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
- przebudowę oświetlenia drogowego;
- przebudowę skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka na rondo turbinowe;
- przebudowę pozostałych skrzyżowań;
- przebudowę istniejących zjazdów;
- budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo-autobusowego w miejscu istniejącego przystanku „Gołonóg Manhattan”;
- budowę przystanków „Reden”, „Gołonóg Damel” oraz „Gołonóg Centrum”;
- przebudowę przejścia podziemnego na Redenie
- rozbiórkę przejścia podziemnego przy przystanku „Gołonóg Damel”;
- rozbiórkę przejścia podziemnego pomiędzy przystankiem „Gołonóg Centrum” a skrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka.
Na odcinku al. Róż – pętla przy Urzędzie Pracy (Królowej Jadwigi, Sobieskiego), po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska, pętli i sieci trakcyjnej.
Po stronie miasta zadanie obejmuje:
- budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
- częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
- przebudowę oświetlenia drogowego,
- przebudowę skrzyżowania ul. Sobieskiego z ul. Chopina na rondo turbinowe;
- przebudowę ronda na skrzyżowaniu Sobieskiego/Kościuszki;
- przebudowę ronda Merkury;
- przebudowę pozostałych skrzyżowań;
- przebudowę istniejących zjazdów;
- budowę przystanków „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”, „Dąbrowa Górnicza Centrum” oraz nowego przy CH Pogoria;
- budowę wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie CH Pogoria oraz przystanku „Dąbrowa Górnicza Centrum”;
- rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”;
- rozbiórkę kładki przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza”;
- rozbiórkę przy kładki przy CH Pogoria;
- przebudowę przejścia podziemnego w centrum;
- przebudowę przejścia podziemnego pod rondem Merkury;
- budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo – autobusowego w miejscu przystanku „Dąbrowa Górnicza Aleja Róż”.
Planowana inwestycja to część szerszych działań w Dąbrowie Górniczej, nastawionych na rozwój transportu publicznego i rozbudowę sieci dróg rowerowych. Dzięki temu autobus, tramwaj i rower przy poruszaniu się po mieście mają stać się alternatywą dla samochodu.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?