Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Drugi tunel pod torami kolejowymi i drugie centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej. Prace w dzielnicy Gołonóg rozpoczną się w sierpniu

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowy tunel oraz centrum przesiadkowe powstaną też w Dąbrowie Górniczej - Gołonogu. Początek prac w sierpniu 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowy tunel oraz centrum przesiadkowe powstaną też w Dąbrowie Górniczej - Gołonogu. Początek prac w sierpniu Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE FB M.Bazylak/D.Nowak
W sierpniu br. w dzielnicy Gołonóg w Dąbrowie Górniczej rozpocznie się budowa drugiego w mieście tunelu pod torowiskiem kolejowym, a potem centrum przesiadkowego przy dworcu PKP. Na razie będą to prace wstępne, przygotowawcze do całej, ogromnej inwestycji, więc kierowcy nie powinni natrafić na utrudnienia w ruchu. Te mogą pojawić się jesienią, kiedy budowa tunelu ruszy na dobre.

Takie informacje przekazał prezydent Dąbrowy Górniczej, Marcin Bazylak, który podkreślił, że pierwsze ekipy budowlane w Gołonogu pojawią się w Gołonogu po zakończeniu większości prac w śródmieściu, gdzie powstaje pierwsze w mieście centrum przesiadkowe. Obie te inwestycje wykonywać będzie bowiem dąbrowska spółka Nowak-Mosty. W przypadku prac w śródmieściu wspierana przez dąbrowską spółkę Complex.

Będzie przejazd, miasto wynajmie wyremontowany dworzec PKP

- To, co warte jest podkreślenia, to fakt, że inwestycję w Gołonogu chcemy realizować tak, by ruch samochodów został tutaj utrzymany. By było to możliwe, powstanie obok obecnego przejazdu przez torowisko, gdzie pojawi się tunel, nowy, tymczasowy przejazd. Tak więc szlaban w tym miejscu docelowo zniknie, będziemy jechać tędy płynnie, bez korków – poinformował Marcin Bazylak.

Wokół dworca na razie jest jest jeszcze sporo gruntów o nieuregulowanym prawie własności, ale PKP stara się jak najszybciej uporać się z tym problemem, co pozwoli w dalszej kolejności na budowę drugiego centrum przesiadkowego za dworcem PKP. Istniejące tam obecnie garaże zostaną zlikwidowane, a ich właścicielom miasto na zaproponować lokalizację w innych miejscach.

Jednocześnie warto będzie przy okazji tej inwestycji wyremontować gołonoski dworzec PKP. Miasto ma nadzieję, że tak się stanie, a jako swój wkład deklaruje wynajem w tym odnowionym budynku powierzchni. Wokół powstaną parkingi, przystanki dla autobusów.

- Chcemy wynająć w budynku dworca powierzchnię, by umieścić tam miejskie instytucje. Tam swoją siedzibę znalazłaby m.in. straż miejska oraz Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego. Wszystko po to, by ten budynek po rewitalizacji mógł wrócić do życia – przyznał prezydent Dąbrowy Górniczej.

Okazuje się, że miasto deklaruje także pomoc PKP w pozyskiwaniu najemców powierzchni w budynku dworca kolejowego w Ząbkowicach. Oczywiście po remoncie, który musiałyby przeprowadzić PKP S.A.

Umowa już podpisana. Nowy tunel pod torami i dwa ronda

Umowa na prace w Gołonogu, w rejonie dworca kolejowego przy ul. Parkowej oraz Piecucha, została podpisana we wtorek 20 października 2020 roku. Podpisanie umowy miało nietypowy charakter, bowiem odbyło się z wykorzystaniem możliwości technologicznych w sieci internetowej. Pandemia koronawirusa uniemożliwiła bowiem wtedy wspólne, oficjalne podpisanie dokumentów w budynku Urzędu Miejskiego.

Najkorzystniejszą ofertę na budowę centrum przesiadkowego w Gołonogu podczas elektronicznej aukcji w sierpniu br., opiewającą na 67,5 mln zł, złożyła wspomniana dąbrowska spółka Nowak – Mosty.

W ramach tej inwestycji przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie dworca – powstaną miejsca parkingowe; tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunel pieszy prowadzący do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy. Termin zakończenia robót zaplanowany został na 31 grudnia 2022 r.

Tunel kolejowy zwiększy bezpieczeństwo na skrzyżowaniu torów i drogi w Dąbrowie Górniczej, dzielnicy Gołonóg. To drugi w Dąbrowie Górniczej tunel kolejowy, który usprawni komunikację w mieście. Budowa możliwa jest dzięki współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i miasta. Inwestycja zwiększy też dostępność mieszkańców do kolei.

- Dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu, polska kolej dla mieszkańców staje się coraz bardziej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna. Inwestycje na stacjach i przystankach zwiększają dostępność do kolei, ale także uwzględniają wzrost poziomu bezpieczeństwa w komunikacji kolejowej i drogowej m.in. dzięki budowie bezkolizyjnych skrzyżowań, takich jak w Dąbrowie Górniczej. Na inwestycje wykorzystujemy fundusze budżetowe oraz współfinansowanie z programów unijnych – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nowy tunel kolejowy zapewni bezpieczeństwo kierowcom i mieszkańcom Dąbrowy Górniczej obok przystanku Gołonóg, w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik. Nowe rozwiązanie i usprawni komunikację drogową w mieście.

Na przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg zwiększy się dostępność do kolei. Będą dwa wyższe perony, które ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną zamontowane wiaty, ławki i oświetlenie. Oznakowanie oraz nagłośnienie usprawnią podróże. PLK zbuduje przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca i planowanym centrum przesiadkowym. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z pochylni. Przebudowane zostaną tory i sieć trakcyjna. Zostanie również zabezpieczony teren pod dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają liczbę bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych. Inwestycja w Dąbrowie Górniczej Gołonogu, to drugi nowy tunel kolejowy w mieście. Wykorzystujemy każdą możliwość, by na sieci kolejowej było jak najwięcej rozwiązań dogodnych dla kolei oraz miejscowości obok linii kolejowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Inwestycja powstaje w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 55 mln zł netto (67,5 mln brutto), w tym udział PKP PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Będzie to kolejne wspólne przedsięwzięcie miasta i PKP PLK, związane ze zmianą układu komunikacyjnego, rozbudową infrastruktury, usprawnieniem ruchu drogowego i funkcjonowania transportu publicznego. 

Śródmieście już się zmienia od października

W październiku 2020 roku rozpoczęła się budowa centrum przesiadkowego w śródmieściu. W ramach tej wspólnej inwestycji miasta i kolei powstają: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc); tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowywane są także perony i tory przy stacji. Remont trwa na ul. Kolejowej, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Wykonawcą prac wartych 229 mln zł jest konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Roboty mają potrwać do wiosny 2023 r.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto