Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej. Nowe ronda, wiadukt, perony na stacji w Gołonogu gotowe. A co z dworcem?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Koniec inwestycji w Dąbrowie Górniczej - Gołonogu. Tak wygląda nowy układ drogowy, stacja kolejowa oraz wiadukt 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Koniec inwestycji w Dąbrowie Górniczej - Gołonogu. Tak wygląda nowy układ drogowy, stacja kolejowa oraz wiadukt Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Inwestycje w Dąbrowie Górniczej trwają w wielu częściach miasta, ale też kilka z nich ostatnio miało swój finał. Wraz z nadejściem lipca formalnie zakończyła się budowa wiaduktu, nowego układu komunikacyjnego oraz gruntowna przebudowa stacji kolejowej w dzielnicy Gołonóg. Pojawiło się oznakowanie poziome jezdni, ale prowadzone są ostatnie prace porządkowe, trzeba też oddać w pełni pasażerom przejście podziemne pod torowiskiem kolejowym.

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej: nowe drogi, ronda i wiadukt

Kluczowe z punktu widzenia kierowców oraz pasażerów było bezpieczne poruszanie się w tej części miasta. By tak się stało w ramach tej ogromnej inwestycji powstał całkiem nowy układ drogowy wraz z wiaduktem kolejowym, który zastąpił kolizyjny przejazd przez tory z rogatkami. Jeszcze kilka miesięcy temu, by dostać się na drugą stronę Dąbrowy Górniczej trzeba było odstać w długim korku swoje. Zwłaszcza, kiedy trzeba było przepuścić dwa, a czasem nawet trzy pociągi, bo przecież prowadzi tędy szlak do Katowic oraz Warszawy, więc ruch kolejowy jest ogromny.

Zobacz zdjęcia zakończonej inwestycji kliknij TUTAJ!

Teraz cały teren wokół dworca kolejowego w Gołonogu, niestety niszczejącego, stał się bardziej przyjazny dla mieszkańców i pasażerów. Już od 28 kwietnia kierowcy korzystają z bezpiecznego przejazdu na drugą stronę miasta pod nowym wiaduktem. Cały czas trwały jednak prace przy budowie nowych dróg, rond, chodników i dróg rowerowych. Teraz to wszystko jest już gotowe.

Prace w rejonie przejazdu kolejowego rozpoczęły się na początku września 2021 roku od przebudowy odwodnienia poza pasem drogowym. Jednocześnie ekipy budowlane zaczęły przygotowania do budowy tymczasowego przejścia i przejazdu przez tory. Zamknięcie przejazdu umożliwiło rozpoczęcie budowy tunelu drogowego pod torami. Wybudowane zostały m.in. ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego oraz Parkowej i Wczasowej. Potem powstały asfaltobetonowe nawierzchnie na drogach rowerowych. Trwają jeszcze wspomniane prace porządkowe.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: kolej zadbała o nowe perony na stacji

Inwestycja w Gołonogu oraz nowy układ torowo-drogowy to wspólne przedsięwzięcie miasta oraz PKP PLK SA. Prace kosztowały 67,5 mln zł i realizowane były przez dąbrowską spółkę Nowak – Mosty.

W ramach inwestycji na stacji w Gołonogu powstały dwa zewnętrzne perony z torami kolei metropolitalnej oraz przejście podziemne pod torowiskiem. Są też nowe dojścia na perony, również od strony ulicy Parkowej. Pojawiły się na peronach wiaty oraz ławki. Na razie nie działają jeszcze zegary, ale za to słychać bieżące komunikaty, płynące z systemu informacji pasażerskiej. Zapowiadane są kolejne składy albo też nadawane ostrzeżenia o przejeździe pociągów, które mkną tędy z dużą prędkością i nie zatrzymują się na tej stacji.

– Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z wind – podkreśla Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.

W miejscu starego peronu została zachowana rezerwa dla torów kolei dalekobieżnej, co w przyszłości pozwoli oddzielić ruch lokalny od dalekobieżnego i zwiększyć częstotliwości kursowania połączeń metropolitalnych.

W dalszej kolejności ma tu powstać centrum przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia wraz z nowymi miejscami parkingowymi. By tak się stało konieczne jest uregulowanie spraw własnościowych gruntów, co trwa bardzo długo.

Miasto cały czas zabiega, by PKP przebudowały także dworzec w Gołonogu. Lokalne władze, podobnie jak miało to miejsce w przypadku remontowanego dworca w centrum, zadeklarowały chęć wynajmu części pomieszczeń w zmodernizowanym budynku dworcowym.

Budynek dworca faktycznie wygląda bardzo źle. Odrapany, z zamurowanymi wejściami, kontrastuje z odnowioną infrastrukturą na stacji. Pozostaje mieć nadzieję, że i ten obiekt zostanie jednak uratowany, a nie zburzony, jak dworzec kolejowy w dzielnicy Strzemieszyce.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto