Każdy, kto korzysta z transportu koleją w Dąbrowie Górniczej, ma okazję oglądać na bieżąco postępy prac w centrum. Z każdym dniem i tygodniem zmian jest coraz więcej, a mieszkańcy – szczególnie zmotoryzowani – cieszą się, że ekipy budowlane na dobre wychodzą już z etapu prac ziemnych. Widać nowe drogi, ronda oraz prześwit tunelu, który – jak zapowiada prezydent miasta Marcin Bazylak – już wkrótce, w lipcu, a najdalej w sierpniu – ma poprowadzić kierowców, ale także rowerzystów czy pieszych w kierunku terenów rekreacyjnych w Parku Zielona czy nad Pogorię III. Tak lubianą i obleganą w upalne dni przez mieszkańców całego woj. śląskiego a także części Małopolski. By dojazd w te rejony był możliwy konieczne jest ukończenie trzech rond – dwóch po obu stronach tunelu oraz jednego na ul. Robotniczej – a także przygotowanie przejazdu tunelem pod torami kolejowymi, na przedłużeniu ulicy Kościuszki. I na tym koncentrować się będą w najbliższych dniach wysiłki ekip dąbrowskiej firmy Nowak-Mosty, która realizuje całe przedsięwzięcie wspólnie z firmą Complex Dąbrowa Górnicza.
Jednocześnie powstają nowe miejsca parkingowe wokół remontowanego także, ale już w ramach osobnego przedsięwzięcia, dąbrowskiego dworca kolejowego. W sumie będzie to 375 miejsc po obu stronach linii kolejowej, a więc po stronie ul. Kościuszki oraz Limanowskiego. Piesi i rowerzyści mogą już poruszać się tunelem pod linią kolejową, który powstał na przedłużeniu ulicy Konopnickiej. Nie jest to jeszcze ostateczny kształt tego obiektu, bowiem ma tutaj powstać jeszcze łagodniejsze zejście od strony ulicy Kolejowej. Powstaje też nowa obwodnica śródmieścia, która za Centrum Handlowym Pogoria oraz Hutą Bankową poprowadzi od ul. Sobieskiego przy Powiatowym Urzędzie Pracy do nowego centrum przesiadkowego w centrum i dalej, w kierunku Redenu oraz dzielnicy Gołonóg.
Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście. Dadzą jednocześnie sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom. Za 229 mln zł całe przedsięwzięcie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Inwestycję realizuje wspólnie miasto i PKP PLK S.A.
Jednocześnie na dobre rozpoczęła się wspomniana przebudowa dworca PKP w śródmieściu, którą zajmuje się firma Berger Bau z Wrocławia. Warta prawie 15 mln zł umowa została podpisana 15 listopada i od tego dnia liczony jest termin realizacji prac. To 65 tygodni. Wszystko ma być gotowe w pierwszej połowie 2023 roku. Miasto po zakończeniu tej inwestycji wynajmie na dworcu ponad 280 m kw. powierzchni.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?