Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nie będzie 20 mln zł z Polskiego Ładu na budowę drogi, ronda i przebudowę wiaduktu w Dąbrowie Górniczej. Firmy windują koszty

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Miasto chce wybudować drogę wzdłuż linii kolejowej do wiaduktu w ulicy Granicznej, ale na razie koszty tego przedsięwzięcia są zbyt wysokie 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Miasto chce wybudować drogę wzdłuż linii kolejowej do wiaduktu w ulicy Granicznej, ale na razie koszty tego przedsięwzięcia są zbyt wysokie Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Nie udało się w dwóch postępowaniach przetargowych wyłonić wykonawcy nowej drogi wzdłuż torowiska kolejowego do wiaduktu przy ul. Granicznej, która miała być spięciem alternatywnego układu drogowego dla głównej osi komunikacyjnej miasta. Wszystkie oferty były zbyt wysokie w stosunku do aktualnych możliwości finansowych miasta, w efekcie czego przepadło 20 milionów zł dofinansowania, deklarowanego przez rząd w ramach Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład.

Za wysokie oferty, zakresu projektu nie dało się zmienić

Sytuacja na rynku rzeczywiście stała się bardzo trudna, bo wzrost kosztów materiałów, kosztów pracy, a także brak dostępności pracowników sprawił, że firmy startujące w przetargach proponują wykonanie projektów za ogromne kwoty. Na nie miasta i gminy nie są dziś przygotowane. I taka też niezbyt miła niespodzianka stała się udziałem samorządu Dąbrowy Górniczej.

Promesa w wysokości 20 mln zł z Polskiego Ładu na inwestycje pod nazwą „Modernizacja i przebudowa alternatywnego układu dla głównej osi komunikacyjnej w Dąbrowie Górniczej” pojawiła się w październiku 2021 roku. Od tego czasu miasto miało pół roku na wyłonienie wykonawcy, by te obiecane fundusze nie przepadły. W tym czasie ogłosiło trzy postępowania przetargowe, ale za każdym razem oferty były zbyt wysokie. W pierwszym postępowaniu pojawiły się trzy firmy. Po otwarciu ofert w maju katowicki Drogopol zaproponował za wykonanie prac prawie 42 mln zł, dąbrowska spółka Nowak-Mosty wyceniła koszty na ponad 45,4 mln zł, a warszawska spółka PORR na ponad 74 mln zł. To było zbyt dużo dla miasta, które podkreśla ważną rzecz. Przyrzeczenie dofinansowania całej inwestycji w wysokości 20 mln zł trafi do wykonawcy – jako końcowe rozliczenie – dopiero po zakończeniu i odbiorze wszystkich prac. A to oznacza, że to wykonawca musi najpierw znaleźć kilkadziesiąt milionów złotych na wykonanie tego przedsięwzięcia. W kolejnym przetargu najniższa oferowana kwota za to przedsięwzięcie była jeszcze wyższa, sięgała 49 mln zł oraz 70 mln zł.

- Polski Ład to promesa. My musimy wystartować z przetargiem. Jeśli nam się uda, to dostaniemy pieniądze z promesy. Wykonawcy muszą założyć finansowanie, do czasu zapłaty za projekt z promesy. Budowa ronda przy Wybickiego i połączenie poprzez rozbudowę wiaduktu na ul. Granicznej z ul. Kolejową to połączenie alternatywne, ważne. Mieliśmy na budowę tego łącznika 20 mln zł, wyliczone na podstawie kosztorysu z 2021 roku – tłumaczył na środowej sesji Rady Miejskiej Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Wobec zbyt wysokich ofert miasto wystąpiło o przedłużenie terminu na obowiązywanie promesy.

- Dostaliśmy z ministerstwa negatywną odpowiedź na naszą propozycję, że chcemy zrobić mniejszy zakres zadania, ale przy utrzymaniu 20 mln zł wsparcia z Polskiego Ładu w ramach promesy – tłumaczył Marcin Bazylak. - Nie mogliśmy więc zmienić przed drugim postępowaniem przetargowym zakresu tej inwestycji. To był czas, kiedy Rosja zaatakowała Ukrainę, co wpłynęło na rynek i podwyższenie kosztów. Zabrakło też pracowników, nie wrócili po feriach, zabrakło rąk do pracy a do tego drastycznie wzrosły koszty materiałów oraz kosztów robót. Działamy w bardzo nieprzewidywalnych warunkach – dodał.


To ważna droga. Czy projekt całkowicie przepadł?

Budowa nowej drogi wzdłuż torowiska kolejowego od ronda przy ul. Konopnickiej do wiaduktu nad torami w ciągu ul. Granicznej jest bardzo wyczekiwana przez kierowców. Ta inwestycja umożliwi bowiem spięcie całego alternatywnego układu dla głównej osi komunikacyjnej miasta. Chodzi o to, by kierowcy, np. wjeżdżając do strony Będzina czy też S1, nie kierowali się bezpośrednio do śródmieścia, ale wybrali właśnie tę nową drogę, która także pozwoli im dotrzeć w różne części miasta, ale nie spowoduje zakorkowania śródmieścia i okolic.

Co zatem będzie dalej?

- Może to zadanie podzielimy, może osobno zrobimy wiadukt, osobno drogę. Może trzeba byłoby mniejsze dofinansowania z Polskiego Ładu przyznawać, byłaby większa konkurencja. Musimy sobie z tym radzić – podkreślił Marcin Bazylak.

Projekt nie został więc odłożony na półkę. Będzie realizowany, ale pewnie wszystko potrwa znacznie dłużej, niż mogłoby zostać wykonane w ramach jednego zadania.

To alternatywa dla obecnych dróg, prowadzących przez centrum

Poprzez trwającą już budowę przedłużenia ul. Kolejowej do ul. Perla powstaje alternatywa dla przejazdu przez śródmieście. Będzie miała ona całkowite uzasadnienie właśnie dzięki budowie łącznika ul. Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego przez wiadukt na ul. Granicznej, bo obecnie ulice Kraszewskiego, Kotarbińskiego i Konarskiego nie są przygotowane na obsługę tak dużego ruchu.

Łącznik ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego ma mieć długość 900 metrów. Wcześniej wykonawca będzie musiał przygotować jeszcze dokumentację projektową. Wiadomo, że konieczna będzie przebudowa części istniejącego ronda przy skrzyżowaniu z ul. Konopnickiej. Dodatkowo w pobliżu powstanie jeszcze jedno rondo, które umożliwi połączenie nowo budowanej drogi z ul. Poniatowskiego i wspomnianym wyżej rondem.

Najważniejszą częścią inwestycji będzie wykonanie nasypu drogowego równolegle do istniejących torów kolejowych i wykonanie skrzyżowania ulic Granicznej i Cupiała z przedłużeniem ul. Kolejowej. To z kolei będzie wymagało przebudowy wiaduktu drogowego w ciągu ul. Cupiała. Pierwszeństwo w tym miejscu będą mieć kierowcy jadący od strony ul. Kolejowej, zaś wyjeżdżający od strony ulicy Łączącej będą musieli ustąpić im pierwszeństwa.

Na nowej drodze ma zostać wydzielony pas do lewoskrętu w kierunku ulicy Łączącej. Jednocześnie planuje się wyznaczenie pasa włączeniowego ułatwiającego włączenie się do ruchu od ulicy Łączącej (z wiaduktu) w kierunku alei Zagłębia Dąbrowskiego. Wzdłuż całego odcinka planowana jest budowa infrastruktury dla pieszych oraz drogi dla rowerzystów, którą będzie można dojechać do ul. Granicznej (przejście pod torami kolejowymi).

Za tym projektem – pod nazwą - „Modernizacja i przebudowa alternatywnego układu dla głównej osi komunikacyjnej w Dąbrowie Górniczej” tak naprawdę kryją się dwa przedsięwzięcia. To budowa w systemie „projektuj i buduj” drogi łączącej ul. Konopnickiej i ul. Poniatowskiego z aleją Zagłębia Dąbrowskiego oraz przebudowa w systemie „buduj” pasa drogowego alei Zagłębia Dąbrowskiego wraz z wykonaniem dróg dla rowerów oraz chodników.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto