MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

W woj. śląskim jest NOWA ekspresówka! Finał prac w Dąbrowie Górniczej pod koniec czerwca. Znikną ciężkie maszyny! Tak powstawała S1, ZDJĘCIA

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak przez ostatnie ponad trzy lata powstawała S1 w Dąbrowie Górniczej

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak przez ostatnie ponad trzy lata powstawała S1 w Dąbrowie Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA/D.Nowak/K.Trojok
W woj. śląskim jest NOWA ekspresówka! W czerwcu pojedziemy nową drogą ekspresową. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała właśnie otwarcie prawie 7-kilometrowego bezkolizyjnego odcinka S1, która powstaje na odcinku Dąbrowa Górnicza – Podwarpie. Zakończona została już większość robót drogowych i mostowych. Dla części obiektów inżynierskich wykonawca prac uzyskał już decyzje pozwolenia na użytkowanie, umożliwiające dopuszczenie do ruchu.

Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ!

Budowa nowej S1 w Zagłębiu: otwarcie trasy planowane na 24 czerwca

- Zbliżamy się do końca prac na S1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Realizujemy ostatnie prace wykończeniowe. Montowane są bariery energochłonne, ekrany akustyczne, oznakowanie, ogrodzenie i inne urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Trwają także prace porządkowe. Jeszcze w tym miesiącu zakończymy wbudowywanie mieszanek mineralno-asfaltowych – informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zakończenie robót powinno nastąpić do 24 czerwca. Ekipy drogowców nadal będą jednak pracowały w rejonie węzła Pogoria, który zostanie oddany wraz z nowo wybudowanym wiaduktem w ciągu drogi wojewódzkiej nr 796.

- Zaawansowanie prowadzonych prac przekroczyło już 90 procent – przekazuje GDDKiA.

Budowa nowej S1 w Zagłębiu: co obecnie się dzieje na budowie?

W ramach robót branżowych zakończyła się już przebudowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Wykonana została przebudowa wodociągów miejskich i wody przemysłowej, należącej do byłej Huty Katowice (dziś ArcelorMittal Poland), a także zakończona została przebudowa gazociągów przesyłowych, należących do PSG oraz Gaz System‎.

Przebudowana została linia wysokiego napięcia, kolidując z realizowaną drogą ‎ekspresową, zrealizowan4e zostały roboty związane z przebudową sieci teletechnicznych oraz elektroenergetycznych.

Powstało 13 obiektów inżynierskich: dwa mosty, cztery wiadukty, dwie kładki dla pieszych oraz siedem przejść dolnych dla zwierząt. Zrealizowane zostały także drogi dojazdowe i łącznikowe, co znacząco usprawniło komunikację lokalną dla okolicznych mieszkańców.

- Na terenie budowy sukcesywnie przybywa nowej nawierzchni bitumicznej: wbudowano około 150 tysięcy ton mieszanek mineralno-asfaltowych, a roboty te zostaną zakończone jeszcze w bieżącym miesiącu. Wykonawca realizuje ostatnie prace wykończeniowe. Równolegle montowane są bariery energochłonne, ekrany akustyczne, oznakowanie, ogrodzenie i inne urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Trwają także prace porządkowe – informuje katowicki oddział GDDKiA.

Od 20 maja wprowadzone zostały już na stałe bardzo ważne zmiany dla kierowców. Otwarte zostały dwie łącznice – wjazdowa i zjazdowa (kierunek Pyrzowice) na węzeł Ząbkowice. Wraz z tą zmianą już na stałe zamknięty został zjazd z trasy S1 w ulice Konstytucji i Kusocińskiego. Otwarcie dwóch wspomnianych łącznic oznacza, że węzeł Ząbkowice dostępny jest już w pełnym zakresie, a więc również z możliwością zjazdu zarówno w kierunku Sosnowca, jak i Pyrzowic.

Przez węzeł Ząbkowice na stałe będzie odbywała się komunikacja w kierunku osiedla Młodych Hutników i Ząbkowic. W poniedziałek 20 maja przed południem drogowcy zamknęli bowiem tymczasowy wjazd i zjazd z trasy S1 na ul. Kusocińskiego oraz Konstytucji. Docelowo w tym miejscu zainstalowane zostaną wkrótce ekrany akustyczne.

Budowa nowej S1 w Zagłębiu: dodatkowe prace na węźle Pogoria

23 stycznia 2024 roku GDDKiA zawarła aneks regulujący wykonanie dodatkowych robót budowlanych w obrębie węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria.

- Wyburzymy istniejący wiadukt drogowy nad DK1 w ciągu DW796 (ul. Armii Krajowej), a w jego miejsce wybudujemy nowy, dostosowany do parametrów drogi ekspresowej S1 wiadukt. Nowy wiadukt zaprojektowany został jako dwuprzęsłowy o konstrukcji z belek prefabrykowanych typu T, zespolonych płytą betonową wykonaną na budowie – przekazuje GDDKiA.

Rozpiętości przęseł w osi konstrukcji wynoszą 21,5 i 22 m. Przekrój poprzeczny ustroju nośnego będzie składał się z 14 belek prefabrykowanych. Wiadukt zostanie dostosowany do obowiązujących parametrów bezpieczeństwa – w szczególności zapewniania odpowiedniej widoczności na drodze DW796. Przebudowane zostaną także dojazdy na wiadukt, oświetlenie i kanalizacja w rejonie obiektu.

W trakcie rozbiórki istniejącego wiaduktu oraz budowy nowego organizacja ruchu w rejonie węzła będzie kilkukrotnie zmieniana. Zakończenie budowy obiektu i dopuszczenie go do ruchu wraz z uruchomieniem przebudowanego węzła Pogoria planowane jest do końca 2024 roku.

Budowa nowej S1 w Zagłębiu: kalendarium prac w Dąbrowie Górniczej

Kontrakt w formule Projektuj i buduj GDDKiA zawarła z firmą Budimex ‎11 września 2020 roku. 24 stycznia 2023 roku uzyskana została zamienna decyzja ZRID, co umożliwiło płynną realizację robót budowlanych.‎

W ramach inwestycji powstaje nowy, dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S1 o długości 6,95 km z dwoma węzłami: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Dąbrowa Górnicza Pogoria. Nowa droga biegnie w śladzie już istniejącej trasy. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się komfort jazdy pomiędzy ‎aglomeracją ‎górnośląską i przyległymi terenami, w tym z portem lotniczym w Pyrzowicach, ‎z autostradą A1 oraz ‎dojazdami do przejść granicznych.

Tak przez ostatnie ponad trzy lata powstawała S1 w Dąbrowie Górniczej

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

W woj. śląskim jest NOWA ekspresówka! Finał prac w Dąbrowie ...

Pierwotny termin zakończenia realizacji przypadał na 11 grudnia 2023 roku. Po podpisaniu aneksów terminowych, uwzględniających uzasadnione roszczenia wykonawcy, zakończenie robót powinno nastąpić do 24 czerwca 2024 r. Z wyjątkiem węzła Pogoria, który zostanie oddany do użytkowania wraz z nowo wybudowanym wiaduktem do 31 grudnia 2024 r.

Wartość umowy głównej na wykonie robót budowlanych opiewa na kwotę: 282 mln 122 tys. 728,56 zł. 26 listopada 2020 r. GDDKiA podpisało umowę o dofinansowaniu przedsięwzięcia z Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu to 302 mln 519 tys. 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 mln 399 tys. 881,53 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO PO HOLANDII

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto