Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ!
Budowa nowej S1 w Zagłębiu: otwarcie trasy planowane na 24 czerwca
- Zbliżamy się do końca prac na S1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Realizujemy ostatnie prace wykończeniowe. Montowane są bariery energochłonne, ekrany akustyczne, oznakowanie, ogrodzenie i inne urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Trwają także prace porządkowe. Jeszcze w tym miesiącu zakończymy wbudowywanie mieszanek mineralno-asfaltowych – informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakończenie robót powinno nastąpić do 24 czerwca. Ekipy drogowców nadal będą jednak pracowały w rejonie węzła Pogoria, który zostanie oddany wraz z nowo wybudowanym wiaduktem w ciągu drogi wojewódzkiej nr 796.
- Zaawansowanie prowadzonych prac przekroczyło już 90 procent – przekazuje GDDKiA.
Budowa nowej S1 w Zagłębiu: co obecnie się dzieje na budowie?
W ramach robót branżowych zakończyła się już przebudowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Wykonana została przebudowa wodociągów miejskich i wody przemysłowej, należącej do byłej Huty Katowice (dziś ArcelorMittal Poland), a także zakończona została przebudowa gazociągów przesyłowych, należących do PSG oraz Gaz System.
Przebudowana została linia wysokiego napięcia, kolidując z realizowaną drogą ekspresową, zrealizowan4e zostały roboty związane z przebudową sieci teletechnicznych oraz elektroenergetycznych.
Powstało 13 obiektów inżynierskich: dwa mosty, cztery wiadukty, dwie kładki dla pieszych oraz siedem przejść dolnych dla zwierząt. Zrealizowane zostały także drogi dojazdowe i łącznikowe, co znacząco usprawniło komunikację lokalną dla okolicznych mieszkańców.
- Na terenie budowy sukcesywnie przybywa nowej nawierzchni bitumicznej: wbudowano około 150 tysięcy ton mieszanek mineralno-asfaltowych, a roboty te zostaną zakończone jeszcze w bieżącym miesiącu. Wykonawca realizuje ostatnie prace wykończeniowe. Równolegle montowane są bariery energochłonne, ekrany akustyczne, oznakowanie, ogrodzenie i inne urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Trwają także prace porządkowe – informuje katowicki oddział GDDKiA.
Od 20 maja wprowadzone zostały już na stałe bardzo ważne zmiany dla kierowców. Otwarte zostały dwie łącznice – wjazdowa i zjazdowa (kierunek Pyrzowice) na węzeł Ząbkowice. Wraz z tą zmianą już na stałe zamknięty został zjazd z trasy S1 w ulice Konstytucji i Kusocińskiego. Otwarcie dwóch wspomnianych łącznic oznacza, że węzeł Ząbkowice dostępny jest już w pełnym zakresie, a więc również z możliwością zjazdu zarówno w kierunku Sosnowca, jak i Pyrzowic.
Przez węzeł Ząbkowice na stałe będzie odbywała się komunikacja w kierunku osiedla Młodych Hutników i Ząbkowic. W poniedziałek 20 maja przed południem drogowcy zamknęli bowiem tymczasowy wjazd i zjazd z trasy S1 na ul. Kusocińskiego oraz Konstytucji. Docelowo w tym miejscu zainstalowane zostaną wkrótce ekrany akustyczne.
Budowa nowej S1 w Zagłębiu: dodatkowe prace na węźle Pogoria
23 stycznia 2024 roku GDDKiA zawarła aneks regulujący wykonanie dodatkowych robót budowlanych w obrębie węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria.
- Wyburzymy istniejący wiadukt drogowy nad DK1 w ciągu DW796 (ul. Armii Krajowej), a w jego miejsce wybudujemy nowy, dostosowany do parametrów drogi ekspresowej S1 wiadukt. Nowy wiadukt zaprojektowany został jako dwuprzęsłowy o konstrukcji z belek prefabrykowanych typu T, zespolonych płytą betonową wykonaną na budowie – przekazuje GDDKiA.
Rozpiętości przęseł w osi konstrukcji wynoszą 21,5 i 22 m. Przekrój poprzeczny ustroju nośnego będzie składał się z 14 belek prefabrykowanych. Wiadukt zostanie dostosowany do obowiązujących parametrów bezpieczeństwa – w szczególności zapewniania odpowiedniej widoczności na drodze DW796. Przebudowane zostaną także dojazdy na wiadukt, oświetlenie i kanalizacja w rejonie obiektu.
W trakcie rozbiórki istniejącego wiaduktu oraz budowy nowego organizacja ruchu w rejonie węzła będzie kilkukrotnie zmieniana. Zakończenie budowy obiektu i dopuszczenie go do ruchu wraz z uruchomieniem przebudowanego węzła Pogoria planowane jest do końca 2024 roku.
Budowa nowej S1 w Zagłębiu: kalendarium prac w Dąbrowie Górniczej
Kontrakt w formule Projektuj i buduj GDDKiA zawarła z firmą Budimex 11 września 2020 roku. 24 stycznia 2023 roku uzyskana została zamienna decyzja ZRID, co umożliwiło płynną realizację robót budowlanych.
W ramach inwestycji powstaje nowy, dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S1 o długości 6,95 km z dwoma węzłami: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Dąbrowa Górnicza Pogoria. Nowa droga biegnie w śladzie już istniejącej trasy. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się komfort jazdy pomiędzy aglomeracją górnośląską i przyległymi terenami, w tym z portem lotniczym w Pyrzowicach, z autostradą A1 oraz dojazdami do przejść granicznych.
Pierwotny termin zakończenia realizacji przypadał na 11 grudnia 2023 roku. Po podpisaniu aneksów terminowych, uwzględniających uzasadnione roszczenia wykonawcy, zakończenie robót powinno nastąpić do 24 czerwca 2024 r. Z wyjątkiem węzła Pogoria, który zostanie oddany do użytkowania wraz z nowo wybudowanym wiaduktem do 31 grudnia 2024 r.
Wartość umowy głównej na wykonie robót budowlanych opiewa na kwotę: 282 mln 122 tys. 728,56 zł. 26 listopada 2020 r. GDDKiA podpisało umowę o dofinansowaniu przedsięwzięcia z Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu to 302 mln 519 tys. 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 mln 399 tys. 881,53 zł.
STUDIO EURO PO HOLANDII
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?