Nowa ekspresówka w woj. śląskim. Tak zmienia się DK1 w Dąbrowie Górniczej. 200 ludzi na placu budowy. Będą kolejne zmiany dla kierowców

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak prawie 7-kilometrowy odcinek DK1 w Dąbrowie Górniczej - Ząbkowicach zamienia się w ekspresówkę 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak prawie 7-kilometrowy odcinek DK1 w Dąbrowie Górniczej - Ząbkowicach zamienia się w ekspresówkę Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Nowa ekspresówka w woj. śląskim. W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa prawie 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej. Inwestycja w dzielnicy Ząbkowice nabiera tempa, kierowcy muszą mieć się na baczności, bo pełno tam nowych rozwiązań drogowych, które mają pozwolić na w miarę płynną jazdę. Sprawdziliśmy, na jakim etapie są dziś prace i co ma zostać wykonane do końca 2021 roku.

Na wysokości dzielnic Ząbkowice, Antoniów i Ujejsce została wprowadzona nowa organizacja ruchu. Są m.in. tymczasowe ronda, inaczej wjeżdżamy i wyjeżdżamy z bocznych ulic, łączących się z przebudowywanym fragmentem DK1. Co zatem udało się zrealizować do dziś? Zaawansowanie prac projektowych określane jest na 52,47 procenta, zaawansowanie rzeczowe wynosi 5,72 procenta a zaawansowanie finansowe to 4,99 procenta.

200 pracowników zamienia DK1 w ekspresówkę

- Zasadnicze roboty rozpoczęły się w chwili zamknięcia jezdni prawej w sierpniu 2021 roku w zakresie przebudowy sieci, rozpoczęcia robót rozbiórkowych istniejącej infrastruktury drogowej, zdjęcia warstw ziemnych, robót ziemnych, budowy obiektów inżynierskich. Zrealizowano w pełnym zakresie roboty związane z wycinką drzew i krzewów oraz rozbiórki kolidujących budynków – mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimexu, który wykonuje to przedsięwzięcie na zlecenie GDDKiA.

Na placu budowy we wrześniu przebywało średnio każdego dnia około 200 pracowników. Jak dowiadujemy się w Budmeksie zasoby sprzętowe i ludzkie sukcesywnie zwiększane są wraz z otwieraniem nowych zakresów robót.

- Prace, ze względu na bliskość zabudowań oraz wykonywanie ich w czasie ruchu pojazdów, prowadzone są tylko w ciągu dnia – informuje Michał Wrzosek.


Oto plany do końca 2021 roku

Inwestycja postępuje, a co nas czeka w najbliższych tygodniach? Planowana jest wówczas przebudowa lub budowa sieci gazowych, wodno-kanalizacyjnych, teletechnicznych, elektroenergetycznych. Realizowane będą roboty drogowe związane z budową nasypu, wykopu, warstw konstrukcyjnych drogi S1 na jezdni prawej oraz dróg bocznych. To wszystko w możliwych zakresach ze względu na konieczność zachowania ciągłości ruchu na DK1 oraz drogach przyległych. Trwać będzie także rozbiórka istniejących obiektów inżynierskich.

Pojawią się także nowe obiekty inżynierskie, czyli kładki dla pieszych na ulicy Karsów i Kusocińskiego. Rozpocznie się także budowa obiektów WD w ciągach dróg S1, ulic Ujejska, Kryniczna, Konstytucji oraz na projektowanym węźle Ząbkowice. Budowane będą także przepusty i przejścia dla zwierząt. Te wszystkie roboty będą kontynuowane w 2022 roku.
Nowa organizacja ruchu, będą kolejne zmiany dla kierowców

Na dąbrowskim odcinku DK1 wyłączona została jezdnia w stronę Tychów, a ruch w obu kierunkach odbywa się teraz jezdnią w stronę Siewierza. Na drodze nie działa sygnalizacja świetlna, na czas robót wyznaczone zostały tymczasowe przejścia dla pieszych. W czasie prac kierowcy powinni więc zachować szczególną ostrożność i zwracać uwagę na aktualne oznakowanie.

- W najbliższym czasie na wniosek Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej pojawią się ograniczenia poruszania się pojazdów powyżej 3,5 ton na części dróg przylegających do przebudowywanej DK1. Dodatkowo mogą nastąpić lokalne zmiany w obrębie jezdni DK1 na potrzeby rozbiórki lub budowy obiektów inżynierskich, nie wpływające na organizację ruchu w obrębie skrzyżowań z drogami bocznymi – informuje Michał Wrzosek.

Oto aktualna organizacja ruchu na przebudowywanej DK1

Skrzyżowanie DK1/Kusocińskiego

  • Zamknięty został przejazd ul. Kusocińskiego na wprost, przecinający DK1
  • Możliwy jest skręt w prawo z ul. Kusocińskiego na DK1 w stronę Siewierza
  • W sierpniu planowane jest umożliwienie skrętu w prawo w ul. Kusocińskiego, jadąc od Tychów
  • Wyjazd i wjazd w część ul. Kusocińskiego położoną po stronie zachodniej możliwy jest poprzez rondo na skrzyżowaniu
  • W rejonie skrzyżowania jest przejście dla pieszych


Skrzyżowanie DK1/Konstytucji

  • Na skrzyżowaniu powstało rondo, umożliwiające jazdę we wszystkich kierunkach
  • W rejonie skrzyżowania jest przejście dla pieszych

Skrzyżowanie DK1/Kryniczna

  • Zamknięty został przejazd ul. Kryniczną na wprost, przecinający DK1
  • Możliwy jest skręt w prawo na DK1, z obu stron ulicy
  • Możliwy jest skręt w prawo z DK1 w ul. Kryniczną
  • Przejazd na część ulicy położoną po drugiej stronie DK1 jest możliwy poprzez zawrócenie na rondach na skrzyżowaniu

DK1/Konstytucji i DK1/Ujejska

[lista]* W rejonie skrzyżowania jest przejście dla pieszych

  • Stacja paliw BP i restauracja McDonald`s
  • Wjazd możliwy od strony Siewierza, wyjazd w stronę Tychów
  • Żeby wjechać jadąc od strony Tychów, trzeba zawrócić na rondzie DK1/Ujejska
  • Żeby wyjechać w stronę Siewierza, trzeba zawrócić na rondzie DK1/Konstytucji
    [/lista]

Skrzyżowanie DK1/Ujejska

[lista]* Na skrzyżowaniu powstało rondo, umożliwiające jazdę we wszystkich kierunkach

  • Wiadukt nad DK1 został zamknięty, przejazd na drugą stronę poprzez rondo, do którego prowadzą dwukierunkowe łączniki
    [/lista]

Jak będzie finalnie wyglądać nowa S1?

Docelowo pokonanie DK1, która ma stać się „ekspresówką”, ma być możliwe na węźle Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Trasa do listopada 2023 r. ma stać się drogą ekspresową. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex. Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. Czas projektowana nie jest objęty tym wyłączeniem. Uwzględniając te terminy, GDDKiA przyjmuje, że droga będzie gotowa do listopada 2023 r. Wartość zadania wynosi ponad 282 mln 122 tys. zł.

Wykonawca będzie musiał przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska, m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

Droga ekspresowa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiegać będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1.

Były poseł PO przechodzi do Hołowni

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie