Jak podkreśla miasto, skrócenie trasy autobusów linii 603 i 606 z zielonych dzielnic miasta do przystanku Gołonóg Osiedle to tymczasowa niedogodność. Spowodowana koniecznością wygospodarowania autobusów do obsługi linii T-21, która zastąpi w związku z remontem torowiska komunikację tramwajową. Zarząd Transportu Metropolitalnego nie otrzymał bowiem żadnej oferty w trzech przetargach na obsługę tego połączenia.
– W tej sytuacji zaproponowaliśmy skrócenie trasy linii autobusowych nr 603 i 606 do przystanku Gołonóg Osiedle oraz zawieszenie kursowania linii nr 605. Dzięki temu możliwe było wygospodarowanie dwóch autobusów i skierowanie ich w dni robocze do obsługi linii T-21 – tłumaczył przed 4 maja Marcin Pająk z Wydziału Infrastruktury Miejskiej w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.
Dodatkowo ZTM zaproponował zmiany w rozkładach linii nr 807 i 814, dzięki którym udało się wygospodarować kolejny autobus do obsługi komunikacji zastępczej T-21.
Docelowo komunikacja tzw. zielonych dzielnic z centrum Dąbrowy Górniczej ma zostać usprawniona dzięki nowej linii autobusowej nr 612, o której uruchomienie władze miasta wystąpiły do Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Autobusy linii nr 603 i 606 kończą i rozpoczynają trasę na przystanku Gołonóg Osiedle od 4 maja. Możliwość kontynuowania podróży w kierunku centrum miasta zapewnia w tym miejscu dziewięć linii autobusowych: 18, 55, 140, 175, 635, 637, 807, 814 i M2. Szczególnie linia metropolitalna M2, kursująca w godzinach szczytu co 10 min, wydaje się dobrym rozwiązaniem do kontynuowania szybkiej podróży w kierunku centrum Dąbrowy Górniczej i Katowic.
Linia 612 miała być później, ale miasto chce ją wprowadzić już teraz
Problem z obsługą autobusowej komunikacji zastępczej T-21 przyspieszył decyzję o skróceniu trasy linii nr 603 i 606. Docelowo w przygotowywanej przez miasto nowej siatce połączeń – po zakończeniu modernizacji torowiska tramwajowego i budowy centrum przesiadkowym w centrum i Gołonogu – obie linie miały bowiem kończyć i rozpoczynać kursowanie na przystanku Tworzeń Huta Katowice.
Skróceniu tras linii 603 i 606 miało towarzyszyć jednoczesne uruchomienie nowej linii nr 612. To ma być zupełnie nowa jakość w komunikacji zielonych dzielnic z centrum Dąbrowy Górniczej. W dni robocze linia będzie kursować co 40 min i zapewni mieszkańcom nie tylko szybsze połączenie z centrum miasta, ale i bezpośredni dojazd do Zagłębiowskiego Centrum Onkologii oraz w wybranych kursach do Będzina i Szpitala Wojewódzkiego im. św. Barbary w Sosnowcu.
– Bardzo uważnie wczytywaliśmy się we wszystkie komentarze, opinie i głosy w dyskusji, które pojawiły się po skróceniu tras linii 603 i 606. W efekcie w poniedziałek 9 maja wysłaliśmy pismo do Zarządu Transportu Metropolitalnego o wprowadzenie już teraz zmiany, którą planowaliśmy na przyszły rok, po oddaniu centrum przesiadkowego przy dworcu PKP. To uruchomienie nowej linii 612, która połączy Błędów, Okradzionów, Łękę, Łosień oraz Kazdębie z centrum, szpitalem na Mydlicach, a w wybranych kursach z Będzinem i Szpitalem Wojewódzkim św. Barbary – mówi prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak.
Wnioski do ZTM-u dotyczą również: tymczasowej obsługi przez linię M2 przystanku Damel, w pobliżu którego znajdują się m.in. Zespół Szkół Ekonomicznych i Techniczne Zakłady Naukowe oraz korekty porannego kursu linii 606, co ułatwi przesiadkę i dojazd do szkół na godz. 8.
Szansa na 612 jest, ale najwcześniej w drugiej połowie roku
Sprawdziliśmy, jakie są szanse na to, by linia 612 rzeczywiście mogła się pojawić w Dąbrowie Górniczej już teraz, a nie dopiero w przyszłym roku. Jak dowiedzieliśmy się w Zarządzie Transportu Metropolitalnego wszystko uzależnione jest od rozstrzygnięcia przetargu na świadczenie usług autobusowego transportu publicznego na obszarze działania ZTM. Główne miejsce lub lokalizacja realizacji usług określone zostały w specyfikacji przetargowej jako m.in.: Bytom, Będzin, Dąbrowa Górnicza, Mierzęcice, Psary, Mysłowice, Chorzów, Czeladź, Katowice, Mikołów, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice, Tychy.
Zarząd Transportu Metropolitalnego czeka na oferty do 7 czerwca 2022 roku, kiedy to nastąpi ich otwarcie. Jeśli uda się wybrać wykonawcę tych usług, to jest szansa, że w drugiej połowie tego roku linia 612 zostanie uruchomiona. Jeśli przetarg nie zostanie rozstrzygnięty lub pojawią się odwołania,, skierowane do Krajowej Izby Odwoławczej, to cały proces z pewnością się wydłuży.
- Potwierdzam, że 11 maja otrzymaliśmy pismo z Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej z prośbą o uruchomienie linii nr 612. Zakładamy, że będzie to mogło nastąpić po rozstrzygnięciu przetargu na „Świadczenie usług autobusowego transportu publicznego…” i po podpisaniu umowy przewozowej z wybranym w postępowaniu przewoźnikiem. Zgodnie z założonymi planami, autobusy nowej linii będą obsługiwać m.in. Błędów, Okradzionów i Łosień, Kazdębie oraz centrum miasta – mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?