Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa S1 w Dąbrowie Górniczej coraz bliżej. Widać efekty przebudowy prawie 7-kilometrowego odcinka

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowa S1 w Dąbrowie Górniczej powstaje na odcinku prawie 7 kilometrów'

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowa S1 w Dąbrowie Górniczej powstaje na odcinku prawie 7 kilometrów' Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak UM DG/GDDKiA
Nowa S1 w Dąbrowie Górniczej coraz bliżej. Prace mają się zakończyć w 2023 roku, tak więc przy sprzyjającej pogodzie widać przyspieszenie na kolejnych odcinkach budowy nowej nawierzchni oraz obiektów inżynieryjnych. Budowa prawie 7 kilometrów drogi S1 w Dąbrowie Górniczej przekroczyła półmetek. To dobra informacja dla kierowców, jadących w kierunku Częstochowy, Łodzi i Warszawy, a w drugą stronę do Katowic, Sosnowca, Tychów czy Bielska-Białej. Zwłaszcza, że codziennie przejeżdża tędy ponad 30 tysięcy samochodów.

Zobacz te zdjęcia - kliknij TUTAJ!

Aktualnie zaawansowanie wszystkich prac w terenie przekroczyło 50 procent, prac projektowych prawie 94 procent, a finansowanie osiągnęło 57,34 procent kwoty kontraktowej (o 17 procent więcej niż w styczniu tego roku), czyli 302 mln 519 tys. 189 zł.

Ponad 5 km ekspresówki otwarte dla kierowców

Wykonawca tego przedsięwzięcia – Budimex, przygotował 6 km jezdni prawej (kierunek Bielsko Biała) do warstwy wiążącej, a kierowcy mogą już korzystać z 5,1 km nowej jezdni, co ułatwia szybsze pokonywanie tego fragmentu trasy, wciąż będącego jednym wielkim placem budowy.

Nie ma w planach nowych zmian w organizacji ruchu, a jedyne, drobne utrudnienia dla kierowców pojawiły się w środę 15 marca. Wówczas od godziny 6 do 9.30, a następnie od ok. 14 do 17 trwała rozbiórka bramki obiektu WD-08 w okolicy ul. Krynicznej. Wtedy pojawiły się chwilowe ograniczenia w ruchu w obu kierunkach.

Obecnie prace koncentrują się na wykonaniu jezdni prawej (kierunek Bielsko-Biała), co umożliwi przełożenie pozostałych odcinków, przy jednoczesnej realizacji zakresu prac na wyłączonej części jezdni lewej (kierunek Pyrzowice). Na wyłączonej jezdni lewej prowadzone są roboty rozbiórkowe i roboty ziemne.

- Wykonane zostały także w warstwach bitumicznych ponad 4 km dróg bocznych i dojazdowych. Dodatkowo wykonane zostały wszystkie obiekty dla potrzeb ruchu jezdni prawej i rozpoczęły się prace w zakresie obiektów jezdni lewej. Dostępne są już kładki dla pieszych nad drogą S1 w ciągu ulic Kusocińskiego i Karsów – informował ostatnio Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimeksu.

Gotowe są też ustroje nośne dla wiaduktów drogowych nad drogą S1: WD-7, WD-9, WD-10. Na na tych obiektach rozpoczęte zostały i prowadzone będą przy sprzyjających warunkach pogodowych roboty związane z wyposażeniem tych obiektów i roboty wykończeniowe.

Zakończona została też przebudowa sieci gazowej i kanalizacji sanitarnej. Kontynuowane są prace związane z budową kanalizacji deszczowej wraz z zbiornikami retencyjnymi, sieci wodociągowej, oświetlenia, sieci TT i EE.

- Obecnie na trasie głównej ruch odbywa się w 75 procentach po nowej nawierzchni, warstwie wiążącej, jezdni prawej w kierunku na Bielsko-Białą. Planujemy, w zależności od korzystnych warunków atmosferycznych, udostępnić kolejne odcinki jezdni prawej, umożliwiając realizację kolejnych zakresów robót na jezdni lewej. Dodatkowo do ruchu została udostępniona droga łącznikowa DŁ-6 pomiędzy ulicą Konstytucji i Kusocińskiego – tłumaczył Michał Wrzosek.

Tak będzie wyglądać nowa S1 w Dąbrowie Górniczej

Po zakończeniu całej inwestycji pokonanie DK1, która stanie się „ekspresówką”, ma być możliwe na węźle Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego i Karsów, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

Wykonawca przebudowuje odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Powstanie węzeł Ząbkowice oraz przebudowany będzie węzeł Pogoria.

W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska. Powstanie także mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt. Powstaną także ekrany akustyczne, ekrany przeciwolśnieniowe oraz elementy naprowadzające - płotki herpetologiczne, wygrodzenia ochronne, zabezpieczenie ogrodzenia nad ciekami wodnymi.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Wykonawcą inwestycji jest wspomniana firma Budimex. Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych.

GDDKiA planuje, że droga będzie gotowa do końca 2023 roku. Całkowita wartość projektu to 302 mln 519 tys. 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 mln 399 tys. 881,53 zł. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto