Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa trasa w Dąbrowie Górniczej przy torach kolejowych! Inwestycja warte ponad 20 mln zł ma zielone światło

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowa droga powstanie wzdłuż torów kolejowych od ul. Poniatowskiego do wiaduktu w ul. Cupiała 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowa droga powstanie wzdłuż torów kolejowych od ul. Poniatowskiego do wiaduktu w ul. Cupiała Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Dąbrowa Górnicza. Nowa droga, łącząca ulicę Poniatowskiego i Kolejową z wiaduktem w ul. Cupiała, powstanie do lutego 2025 roku. To dobre informacje dla mieszkańców Dąbrowy Górniczej i wszystkich kierowców, bo ten nowy łącznik wzdłuż linii kolejowej, pozwoli w pełni zbudować nowy, alternatywny dla głównych dróg w mieście układ drogowy. Miasto otrzymało na tę inwestycję wsparcie w wysokości prawie 20 mln zł z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: umowa podpisana, finał w lutym 2025 roku

Przetarg na tę ważną inwestycję o długości prawie kilometra został ogłoszony 17 kwietnia tego roku. W czwartek 10 sierpnia miasto podpisało natomiast umowę za wykonanie projektu i budowę nowej drogi ze zwycięską w przetargu firmą Drogopol.

– Budowa łącznika to kontynuacja rozbudowy sieci dróg, która stanie się obwodnicą miasta. Ta sieć przebiegnie od granicy z Będzinem, poprzez drogę za Hutą Bankową, rejon dworca, ul. Kolejową, nowy łącznik, aż po Gołonóg. Dzięki temu zapewnimy szybki wjazd i wyjazd do i z Dąbrowy, odciążymy centrum i damy mu „oddech”- mówi Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej, który w imieniu miasta podpisał umowę z firmą Drogopol.

Harmonogram przewiduje, że wykonawca do końca lutego 2024 r. opracuje projekt i uzyska wszystkie niezbędne pozwolenia, tak by w marcu rozpocząć prace budowlane. Ich efekt ma być widoczny w lutym 2025 r.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: przebudowany zostanie także wiadukt

Łącznik ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego ma mieć długość 900 metrów. Wcześniej wykonawca będzie musiał przygotować dokumentację projektową. Najważniejszą częścią inwestycji będzie wykonanie nasypu drogowego, równolegle do istniejących torów kolejowych i wykonanie skrzyżowania ulic Granicznej i Cupiała z przedłużeniem ul. Kolejowej.

To z kolei będzie wymagało przebudowy wiaduktu drogowego w ciągu ul. Cupiała. Pierwszeństwo w tym miejscu będą mieć kierowcy jadący od strony ul. Kolejowej, zaś wyjeżdżający od strony ulicy Łączącej będą musieli ustąpić im pierwszeństwa.
Na nowej drodze ma zostać wydzielony pas do lewoskrętu w kierunku ulicy Łączącej. Jednocześnie planuje się wyznaczenie pasa włączeniowego ułatwiającego włączenie się do ruchu od ulicy Łączącej (z wiaduktu) w kierunku alei Zagłębia Dąbrowskiego. Wzdłuż całego odcinka planowana jest budowa infrastruktury dla pieszych oraz drogi dla rowerzystów, którą będzie można dojechać do ul. Granicznej (przejście pod torami kolejowymi).

Z budową łącznika wiąże się częściowa przebudowa ronda przy ul. Konopnickiej, Kolejowej i Poniatowskiego, a także budowa w pobliżu kolejnego (w okolicy kliniki weterynaryjnej Wróblewscy), skąd ruch zostanie skierowany na nową drogę wzdłuż torów. Ta po nasypie połączy się z istniejącym wiaduktem w ciągu ul. Granicznej.

Na realizację tej inwestycji, wartej 20,8 mln zł, miasto otrzymało promesę dofinansowania z Banku Gospodarstwa Krajowego, w wysokości prawie 19,8 mln zł.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: poprzednie przetargi bez rezultatu

W dwóch wcześniejszych postępowaniach przetargowych nie udało się wyłonić wykonawcy nowej drogi wzdłuż torowiska kolejowego do wiaduktu przy ul. Granicznej, która miała być spięciem alternatywnego układu drogowego dla głównej osi komunikacyjnej miasta, a także dodatkowych prac na al. Zagłębia Dąbrowskiego (od ulicy Tysiąclecia do ulicy Wybickiego). Wszystkie oferty były zbyt wysokie w stosunku do aktualnych możliwości finansowych miasta. Najniższe oferty opiewały na 42 i 49 mln zł, a najwyższe przekraczały nawet 70 mln zł, więc postępowania zostały unieważnione.

W tej sytuacji miasto postanowiło ograniczyć zakres tego projektu tylko do budowy łącznika ul. Kolejowej do wiaduktu kolejowego i dalej al. Zagłębia Dąbrowskiego, bo on jest najważniejszy, a prace bezpośrednie na al. Zagłębią Dąbrowskiego być może zostaną wykonane później, w ramach osobnego zadania. W poniedziałek 30 stycznia br. miasto otrzymało z Banku Gospodarstwa Krajowego pozytywną decyzję na wniosek o wsparcie finansowe tego przedsięwzięcia. To otworzyło drogę do ogłoszenia kolejnego przetargu, który został już rozstrzygnięty, a umowa właśnie podpisana.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto