Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe przepisy dla rowerzystów. Miłośnicy dwóch kółek mogą teraz więcej!

Michał Wroński
W Polsce mamy prawdziwy rowerowy boom - uroki dwóch kółek docenia coraz więcej z nas
W Polsce mamy prawdziwy rowerowy boom - uroki dwóch kółek docenia coraz więcej z nas arc.
Jeśli rowerzysta ustawi się przed Twoim autem na skrzyżowaniu albo pojedzie środkowym pasem jezdni, to nie trąb na niego, nie wymyślaj mu i nie stukaj się palcem w czoło. Od dziś wolno mu tak robić.

Zmieniają się przepisy ustawy o ruchu drogowym. Po nowelizacji rowerzyści mają w Polsce podobne prawa jak w Niemczech, Danii czy w Holandii. Na skrzyżowaniach pojawią się specjalne pasy i śluzy przeznaczone dla cyklistów. Zniknie również wiele zakazów, uprzykrzających im życie. Jak podkreśla Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury, zmiany mają poprawić bezpieczeństwo rowerzystów i zachęcić więcej osób do korzystania z dwóch kółek.

- Najwyższy czas. Do tej pory traktowani byliśmy przez posiadaczy samochodów jak kierowcy gorszej kategorii - komentują sami zainteresowani.

21 maja świat ma się skończyć...

Potwierdzają to zresztą także policjanci. Podkomisarz Jacek Pytel, rzecznik katowickiej komendy miejskiej, przyznaje, że do tej pory funkcjonariusze mogli głównie apelować do kierowców o życzliwość dla rowerzystów. Teraz, jeśli będzie trzeba, wyegzekwują ich prawa za pomocą mandatów.

- Nie będzie żadnej taryfy ulgowej - ostrzega Pytel. - To, że wiele osób przestaje się uczyć przepisów z chwilą zdania egzaminu, to nie jest żadne wytłumaczenie. Kierowca powinien być cały czas na bieżąco ze znajomością przepisów.

Wiele wskazuje na to, że mandaty rzeczywiście się posypią, bo nawet Roman Bańczyk, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach, wątpi, by kierowcy - także ci świeżo upieczeni - zdążyli się zapoznać z nowymi przepisami.

- Naukę teorii rozpoczyna się przecież na 2 miesiące przed egzaminem - mówi Bańczyk. - Podejrzewam więc, że nawet zdający egzamin dzisiaj nie znali nowych przepisów.

Sami właściciele szkół nauki jazdy przyznają, że ich kursanci nie mieli jeszcze okazji poznać nowych przepisów. Ci, którzy już zakończyli zajęcia teoretyczne, muszą sami uzupełnić wiadomości, bo dodatkowych lekcji nie będzie. Pozostali mogą nadrobić ten brak podczas kursu. - Kursanci, którzy rozpoczęli naukę, mają jeszcze przed sobą pięć zajęć. To powinno wystarczyć na dopełnienie wiedzy- ocenia Krzysztof Warzycha, właściciel Ośrodka Szkolenia Kierowców Maxel w Bytomiu.

Oto, co od dziś zmienia się na drodze

Na skrzyżowaniu rowerzysta wjeżdża przed samochody czekające na zmianę świateł. Taki manewr jest jednak dopuszczalny tylko w specjalnie oznakowanej "śluzie rowerowej". Dzięki tej zmianie rowerzyści będą lepiej widoczni na skrzyżowaniach.

Rowerzysta jedzie chodnikiem lub drogą dla pieszych. Będzie tak można robić podczas kiepskiej pogody, która uniemożliwia bezpieczną jazdę ulicą lub w sytuacji, gdy na drodze brakuje wydzielonego pasa ruchu dla rowerów, a szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry.

Przed i na skrzyżowaniu rowerzysta jedzie środkowym pasem ruchu (do wczoraj mógł poruszać się tylko prawym pasem). Uniknie w ten sposób ryzyka, że skręcający na skrzyżowaniu samochód zajedzie mu drogę. Od dzisiaj zresztą skręcający samochód musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście. Z kolei cykliści nie muszą się zatrzymywać, jeśli samochód ma problem z ich wyprzedzeniem.

Dwóch rowerzystów jedzie obok siebie ulicą. Jest to dopuszczalne tylko pod warunkiem, że nie utrudniają poruszania się innym kierowcom bądź w inny sposób nie zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Przepisy już są, ale kierowcom brakuje kultury jazdy

Roman Badura, rowerzysta z 27-letnim stażem:
Zmiana przepisów to krok w dobrą stronę i należy się z tego cieszyć. Za wcześnie jednak, by można powiedzieć, że posiadacze rowerów mają takie same prawa jak w zachodniej Europie. Zdecydowanie musi poprawić się kultura kierowców. Moim zdaniem, każdy, kto stara się zdobyć prawo jazdy, powinien podczas kursu wyjeździć 50 godzin na rowerze. Być może po takim przeszkoleniu kierowcy zrozumieliby wreszcie, że rowerzysta na drodze to nie jest intruz, ale taki sam, pełnoprawny użytkownik ruchu jak oni. Wciąż też brakuje nam też infrastruktury. Trzeba po prostu budować więcej ścieżek rowerowych.

Co jeszcze powinno zmienić się na naszych drogach, żeby rowerzyści mogli czuć się na nich bezpiecznie?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto