Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe ronda, tunele pod torami kolejowymi, przejścia dla pieszych w Dąbrowie Górniczej. Zlikwidują też dwa skrzyżowania

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Przed nami prawdziwa drogowa rewolucja w Dąbrowie Górniczej. Jej pierwszym akcentem będzie budowa ogromnego ronda, które powstanie w rejonie ul. Piłsudskiego i Moniuszki, a które umożliwi przejazd przez miasto nową drogą, jaka powstanie za Hutą Bankową. Start tego przedsięwzięcia i pierwsze utrudnienia dla kierowców już od 12 października.

W październiku zamkną ul. Sobieskiego

Na 12 października planowane jest właśnie zamknięcie jezdni ul. Sobieskiego w kierunku Będzina – na odcinku od ul. Chopina do przewiązki na wysokości stacji paliw.

Ruch w obu kierunkach będzie odbywał się jezdnią w stronę centrum. Wjazd w ul. Moniuszki zostanie zamknięty, a dojazd do usytuowanych w tym rejonie firm i garaży będzie się odbywał ul. Koszelew i Perla.

Zmiany te mają związek z rozpoczęciem budowy wspomnianego ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Moniuszki, z którym połączona zostanie nowa droga biegnąca za Hutą Bankową do ul. Kolejowej. W listopadzie tego roku kolejne zmiany dla kierowców zostaną wprowadzone na ul. Kolejowej i w rejonie jej skrzyżowania z ul. Kościuszki.

Wielkie zmiany za prawie 230 mln złotych

Całość prac w ramach przedsięwzięcia budowy centrum przesiadkowego wraz z tunelem pod torami kolejowymi w śródmieściu ma kosztować 229 mln zł, z czego 23 mln zł to kwota dofinansowania z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, 80 mln zł to pozyskane fundusze z Unii Europejskiej, 46 mln zł to pieniądze przeznaczone przez PKP PLK SA, a resztę (80 mln zł) wyłoży miasto. Wszystkim zajmuje się konsorcjum firm z Dąbrowy Górniczej – Nowak Mosty oraz Complex.

Najważniejsze elementy tej inwestycji to m.in. budowa bezkolizyjnego tunelu pod torami kolejowymi, jako przedłużenie ulicy Kościuszki do ulicy Limanowskiego, zamknięcie dla kierowców przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Konopnickiej, gdzie pozostanie tylko podziemne przejście pieszo-rowerowe, budowa parkingu od strony ul. Kościuszki oraz ul. Limanowskiego (łącznie 375 miejsc) oraz infrastruktury dla zatrzymujących się tutaj autobusów, a także budowa całkiem nowej drogi, która za Hutą Bankową połączy ulicę Sobieskiego z nowym centrum przesiadkowym i dalej ul. Kościuszki i Kolejową. Remont czeka również ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. W tzw. części kolejowej tego przedsięwzięcia mowa jest o budowie trzech nowych peronów, w tym jednego, który pozwoli na zatrzymywanie się w Dąbrowie Górniczej na stałe także pociągów międzynarodowych, jadących np. do Wiednia, Pragi, oprócz pociągów regionalnych.
- Do tego dochodzi także kwestia dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej, który także będzie jednocześnie modernizowany. To właśnie miejsce, gdzie koncentruje się ruch, gdzie z samochodu, roweru, można się przesiąść na transport kolejowy. Wierzę, że te nowe zmiany zostaną pozytywnie przyjęte przez dąbrowian, a całość będzie im dobrze służyła przez kolejne dziesięciolecia. To centrum przesiadkowe, ale też możliwość bezpiecznego przejścia na perony, na dworzec kolejowy. A PKP rozpoczęło już przygotowywanie projektu nowego budynku dworcowego – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. Prace te mają potrwać do końca 2022 roku.

W Gołonogu, podobnie jak w centrum, zlikwidowany zostanie przejazd kolejowy. Na drugą stronę torów prowadzić będzie tunel podziemny, dzięki czemu ruch będzie płynny i znikną korki. Jak podkreślają miejscy urzędnicy sprawny transport publiczny, sieć dróg rowerowych oplatająca miasto, bezpieczeństwo i wygoda pieszych to dziś podstawa. Za tymi hasłami kryją się konkretne działania władz Dąbrowy Górniczej, które mają uczynić miasto miejscem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu.

Wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe. Piesi na jezdni, a nie w tunelach

Jednym z elementów tego planu jest uspokojenie ruchu na głównej osi miasta, a więc ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. To właśnie tam docelowo - w najbliższych latach - pojawią się wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe, znikną przejścia podziemne, a piesi będą przechodzić przez jezdnię po wyniesionych zebrach.

Te zmiany zapowiadają się całkiem ciekawie. Zlikwidowane zostaną przejście podziemne przy Hucie Bankowej (i tak nieczynne od lat) oraz skrzyżowanie ul. Sienkiewicza z Sobieskiego. Przystanki tramwajowe zostaną przesunięte bliżej ul. 3 Maja, a prowadząca dziś górą do Centrum Handlowego Pogoria kładka zostanie zastąpiona przejściem przez jezdnię. Przystanki tramwajowe w centrum miasta zostaną natomiast zlokalizowane na tej samej wysokości. Pożegnamy się również ze skrzyżowaniem na ul. Królowej Jadwigi i Augustynika.

Jadąc dalej w kierunku Gołonoga natrafimy na dwa zintegrowane przystanki autobusowo-tramwajowe w rejonie al. Róż i na Manhattanie. Skrzyżowanie ul. Piłsudskiego z Morcinka stanie się rondem, a w rejonie ul. Granicznej przejdziemy przez jezdnię do przystanków tramwajowych.

Zmieniać będzie się siatka połączeń autobusowych, która lepiej skomunikuje dzielnice z centrum, a stamtąd ułatwi dotarcie do innych miast. Torowiska tramwajowe czeka modernizacja, a pierwszym zwiastunem jest kompleksowy remont torów wzdłuż ul. Kasprzaka.

Rowerem po całym mieście? Tak, to ma być możliwe

Równoprawnym środkiem transportu, do użytku na co dzień, ma być również rower. Jak informuje miasto w Dąbrowie Górniczej od kilku lat przybywa dróg rowerowych. Sieć docelowo ma objąć miasto od granicy z Będzinem, przez centrum, Reden, Gołonóg aż do huty „Katowice”, Strzemieszyc, Ząbkowic i strefy inwestycyjnej w Tucznawie. Jej duża część już istnieje i można z niej korzystać. Dzięki temu rower służy nie tylko do jazdy po miejscach rekreacyjnych, ale też do przemieszczania się na co dzień między dzielnicami, np. w drodze do pracy.

Drogi rowerowe rozwijają się również w rejonie Huty Katowice – na ul. Piłsudskiego i Roździeńskiego. Jednośladem, przez Pogorię I, można dojechać z Gołonoga do Ząbkowic. Podziemny tunel przy ząbkowickim dworcu umożliwia bezpieczne przejście i przejazd rowerem między stronami dzielnicy rozdzielonymi kolejowymi torami. Z Ząbkowic dojedziemy na dwóch kółkach do ul. Inwestycyjnej, prowadzącej do strefy gospodarczej w Tucznawie. Docelowo infrastruktura rowerowa doprowadzi bezpośrednio do ulokowanych tam zakładów.

Rowerem, sprawnie i bezpiecznie, będzie można poruszać się po Strzemieszycach Wielkich. Droga rowerowa budowana jest na ul. Oddziału AK Ordona, na odcinku od ul. Narutowicza do ul. Hotelowej. Niebawem powinny ruszyć prace na ul. Kruczej, od ul. AK Ordona do cmentarza. Miasto ma w planach wykonanie kolejnych elementów infrastruktury w dzielnicy: wzdłuż ul. Strzemieszyckiej – od ul. Narutowicza do ul. Szklanych Domów, a także na ul. Oddziału AK Ordona w stronę centrum, czyli od ul. Hotelowej do ul. Staszica. Stamtąd z kolei droga ma być poprowadzona do ul. Wojska Polskiego.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto