Nowy, 50-metrowy tunel pieszo-rowerowy powstanie pod torami kolejowymi w Dąbrowie Górniczej - Strzemieszycach

OPRAC.:
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowy tunel pieszo-rowerowy powstanie pod linią kolejową w rejonie stacji w Dąbrowie Górniczej - Strzemieszycach
Nowy tunel pieszo-rowerowy powstanie pod linią kolejową w rejonie stacji w Dąbrowie Górniczej - Strzemieszycach UM DG
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Nowe tunel pieszo-rowerowy w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce zwiększy poziom bezpieczeństwa i połączy dwie strony miasta. Ułatwi także dostęp do peronów i komunikację pieszym, osobom o ograniczonej możliwości poruszania się i rowerzystom. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót w stacji. To wspólna inwestycja PLK i Gminy Dąbrowa Górnicza. Według planu wszystko ma być gotowe jesienią 2023 roku.

Same plusy, większe bezpieczeństwo i komfort dla mieszkańców oraz podróżnych

W stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce powstanie wygodne i bezpieczne przejście podziemne, łączące dwie strony miasta od ul. Towarowej do ul. Transportowej. Z tej stacji pasażerowie udają się w podróż do Sławkowa, Olkusza czy Tunelu na linii do Kielc oraz do Sosnowca czy Katowic.

Przejście pieszo-rowerowe będzie zadaszone. Ma mieć około 50 m długości. Zadaszone pochylnie, które powstaną po północnej i południowej części, mają mieć odpowiednio 72 i 47 m długości oraz 5,7 m szerokości. Ułatwią one poruszanie się rowerzystom oraz osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. W przejściu i dojściach będą ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a. W tunelu będzie wyznaczona specjalna ścieżka dla rowerzystów. Zamontowane kamery monitoringu zwiększą poziom bezpieczeństwa. Przejście będzie wyposażone w system informacji pasażerskiej (m.in. nagłośnienie, oświetlenie, czytelne tablice z opisem wyjść, kierunków jazdy pociągów itp.).

Wiadomo też, że do nowego przejścia prowadzić będzie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 m (2 m dla ruchu rowerowego i 2 m dla ruchu pieszego). W przejściu i dojściach zaplanowano ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.

Nowy tunel będzie kosztował ponad 9 mln zł

Według szacunków inwestycja w Strzemieszycach ma kosztować około 9,25 mln zł i powinna być gotowa jesienią 2023 roku. Na oferty zainteresowanych zleceniem firm PKP PLK czeka do 28 października.

W porozumieniu z PKP PLK, pod którym we wrześniu podpisali się prezydent Marcin Bazylak i wiceprezydent Damian Rutkowski, określono, że miasto i kolejowa spółka podziela się kosztami inwestycji po połowie. Z tego powodu już w maju radni zdecydowali, że miasto przekaże PKP PLK 4,65 mln zł: 500 tys. zł w 2021 roku, 4 mln zł w 2022 i 125 tys. zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania „Budowa przejścia podziemnego dla ruchu pieszo-rowerowego w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce” w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”. Zadanie jest realizowane we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Tunel pieszo-rowerowy powstanie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. To oznacza, że w przetargu, który PKP PLK ogłosiły w środę 13 października, kolejowa spółka wybierze firmę, które najpierw zaprojektuje przejście pod torami, a potem je wybuduje.
To będzie kolejny tunel-pieszo-rowerowy pod torami przy stacji w Dąbrowie Górniczej. Pierwszy powstał jesienią 2018 roku na stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Inwestycja kosztowała ponad 8 mln zł, z czego 3,2 mln zł dołożyło miasto. Kolejne cztery tunele powstają właśnie w Gołonogu oraz śródmieściu, gdzie trwa budowa nowych centrów przesiadkowych oraz przebudowa miejskiej infrastruktury komunikacyjnej.

Tężnia solankowa i tunel pod torami początkiem zmian

Powstanie przejścia pod torami w Strzemieszycach wpisuje się w koncepcję powstania w rejonie ulicy Stacyjnej pełnej zieleni przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. W efekcie park w pobliżu stacji ma się stać główną i reprezentacyjną częścią Strzemieszyc. Ogólne założenia i koncepcję wypracowano podczas konsultacji społecznych z mieszkańcami.

– Tunel, który powstanie na przedłużeniu ulicy Astrów, zapewni mieszkańcom wygodne i bezpieczne połączenie zarówno ze stacją, jak i z obiema częściami dzielnicy. Sprawi też, że planowana przestrzeń rekreacyjna stanie się ogólnodostępna – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Częścią wspomnianej koncepcji jest także tężnia solankowa, która powstanie na tzw. placu Krasnala. W najbliższych miesiącach za 512 tys. zł wybuduje ją firma Trzecia Przestrzeń z Masłowa.

Mięsożerni mężczyźni bardziej szkodliwi

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie