Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Brak przejazdu przez ważny przejazd kolejowy w Dąbrowie Górniczej! Przebudowa śródmieścia trwa. Zobaczcie jak się zmieni

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak będzie wyglądał nowy układ komunikacyjny w mieście w rejonie ul. Sobieskiego, Kościuszki, Kolejowej i Limanowskiego. Od 25 stycznia zamknięty będzie przejazd kolejowy ns ul. Konopnickiej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak będzie wyglądał nowy układ komunikacyjny w mieście w rejonie ul. Sobieskiego, Kościuszki, Kolejowej i Limanowskiego. Od 25 stycznia zamknięty będzie przejazd kolejowy ns ul. Konopnickiej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE UM DG/D.Nowak
W poniedziałek 25 stycznia dla ruchu samochodowego zamknięty został przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej. Pod koniec stycznia rozpoczyna się bowiem kolejny etap prac związanych z budową centrum przesiadkowego i przebudową układu drogowego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej. Na duże zmiany muszą więc przygotować się kierowcy. Zupełnie inaczej trzeba będzie bowiem jechać na Pogorię oraz do Parku Zielona.

Z przejazdu przy ulicy Konopnickiej będą mogli korzystać nadal piesi i rowerzyści. W czasie zamknięcia prowadzone będą roboty związane z budową przejścia i przejazdu rowerowego pod torami, a także modernizacją torowiska.

Prace mają potrwać do czerwca tego roku. Po ich zakończeniu przywrócony zostanie normalny ruch. Na razie, w najbliższych miesiącach, kierowcy zamierzający przejechać przez tory kolejowe będą musieli korzystać z objazdów. Objazd do ulic Konopnickiej i Limanowskiego poprowadzony będzie ulicami: Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, Graniczną i Łączącą. Objazd w kierunku ul. Królowej Jadwigi poprowadzony będzie analogicznie w drugą stronę.

Inaczej pojedziemy także ulicą Sobieskiego

Od 25 stycznia ruch na ul. Sobieskiego będzie odbywał się natomiast obiema jezdniami. Ze względu na wciąż trwające roboty drogowe, na odcinku od skrzyżowania z ul. Chopina do budowanego ronda na wysokości Urzędu Pracy, na każdej jezdni – w stronę centrum i w kierunku Będzina – będzie zwężenie i dostępny tylko jeden pas.

Na stałe trasy wrócą autobusy linii nr 140, 605 i 637 i będą obsługiwać przystanek „Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy”. Przystanek w stronę będzie zlokalizowany w innym miejscu niż dotąd – znajdzie się w pobliżu wjazdu do salonu samochodowego Nissan Japan Motors. Autobus linii nr 606 nadal będzie kursował trasą objazdową. Informacje o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej na stronie rj.metropoliaztm.pl/

Nowe centrum przesiadkowe, tunele i ronda

W ramach całej inwestycji powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy (centrum przesiadkowe ma obsługiwać minimum pięć autobusów komunikacji zbiorowej); droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont trwa na ul. Kolejowej, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście, przyniosą sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom.

Centrum przesiadkowe będzie wyposażone w monitoring, małą architekturę, czyli m.in. ławki , automaty biletowe, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice informacyjne umożliwiające podawanie bieżących informacji dla korzystających z obiektów. Centrum przesiadkowe będzie bezpośrednio połączone z budynkiem dworca PKP oraz przejściem podziemnym, które połączy dworzec z peronami oraz ulicą Limanowskiego.

Układ drogowy zostanie w sposób bezkolizyjny połączony tunelem po torami PKP, który łączyć będzie ulicę Kościuszki z ulicą Limanowskiego. Projektant w realizowanym zadaniu wykonał opracowanie połączenia drogowego od skrzyżowania wylotu z tunelu pod dworcem PKP i ulicy Limanowskiego do skrzyżowania ulicy Robotniczej z ulicą Korzeniec. Zlikwidowany zostanie jednocześnie przejazd kolejowy, którym dziś jedziemy w ciągu ul. Kościuszki.

Centrum przesiadkowe i nowy układ drogowy w śródmieściu Dąbrowy Górniczej mają być gotowe do końca grudnia 2022 roku, natomiast odbiory i rozliczenie inwestycji zaplanowane zostały do 31 marca 2023 roku.

Duże wsparcie finansowe dla miejskiego budżetu

Całym przedsięwzięciem zajmuje się konsorcjum firm z Dąbrowy Górniczej – Nowak Mosty oraz Complex. To wynik elektronicznej aukcji z 26 maja 2020 roku, która odbywała się na platformie zakupowej PKP PLK. Inwestycja ma zostać wykonana za 229 mln zł, choć do przetargu zwycięskie konsorcjum startował z kwotą ponad 309 mln zł. Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.

Realizacja całości prac wspierana jest przez fundusze pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Łącznie to 26 mln zł. 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln zł w tym roku. Ponadto unijne dofinansowanie, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Zewnętrzne wsparcie sięgnie zatem ponad 82,5 mln zł.

Przebudowa układu drogowego czeka też okolicę dworca kolejowego w Gołonogu, gdzie powstaną m.in. tunele i ronda usprawniające ruch. Wszystko ma być gotowe w 2023 roku.

Wkrótce ma się też rozpocząć przebudowa dworca PKP

W grudniu 2020 roku wyburzony został już stary, zniszczony i nieużywany od dawna budynek dworca kolejowego przy ul. Kościuszki. W jego miejscu powstanie rondo i wjazd do tunelu pod torami. Dworzec będzie funkcjonował w budynku przy torach, który wyremontuje PKP S.A. Aktualnie trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy przyszłego roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 r. i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. w całym kraju wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto